اخبار داغ

هویت فرهنگی مشهد زیر تیغ موسیقی خیابانی؛

سکوت مسئولان در برابر قانون‌شکنی گروه‌های موسیقی خیابانی در مشهد مقدس/ حرمت امامزاده به متولی آن است

سکوت مسئولان در برابر قانون‌شکنی گروه‌های موسیقی خیابانی در مشهد مقدس/ حرمت امامزاده به متولی آن است
چندی است شاهد فعالیت آزادانه گروه‌های موسیقی خیابانی و هنجارشکنی‌های فرهنگی و اخلاقی در سطح پایتخت معنوی ایران هستیم که زنگ خطر تغییر هویت فرهنگی مشهد الرضا را به صدا در آورده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ اجرای موسیقی در خیابان، پدیده ای نوظهور در مشهد مقدس است و هیچ‌گونه نظارتی بر نوازندگان در خیابان‌ها نیست. این نوازندگان با نواختن انواع مختلف موسیقی به دنبال جذب مخاطب در میان شهروندان هستند اما گاهی این موسیقی‌ها از حالت متعارف خود خارج و رنگ و لعاب ابتذال و گاهاً سیاسی و ضد دین به خود می‌گیرند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

هویت فرهنگی هر شهر، حول صفات انسانی، طبیعی و مصنوعی آن شکل می‌گیرد و هر شهر با مجموعه‌ این صفات در اذهان مردم هویت می‌یابد. بدون شک مشهد مقدس یکی از بزرگ‌ترین شهرهای مذهبی جهان و پایتخت معنوی ایران است که سالیانه میزبان 27 میلیون زائر و مسافر از سراسر دنیا است که بر اساس آمار، قریب به اتفاق آن‌ها باهدف زیارت حرم مطهر امام رضا(ع) به این شهر پای می‌گذارند.

,

, ,

متأسفانه چندی است در خیابان‌های مشهد مقدس شاهد رشد روز افزون گروه‌های موسیقی خیابانی هستیم که آزادانه و بدون هیچ‌گونه نظارتی از سوی مراجع قانونی مشغول به فعالیت هستند. چند روز گذشته کلیپی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد یکی از این گروه‌های موسیقی خیابانی در مشهد مقدس با استفاده از آوازخوانی یک زن به دنبال جلب مخاطب بیشتری بود. به دنبال انتشار این کلیپ بسیاری از کاربران فضای مجازی با انتشار مطالبی، اعتراض خود را نسبت به عدم نظارت دستگاه‌های مسئول اعلام کردند.

,

, ,

برخی از کاربران فضای مجازی این سری اقدامات را در جهت تغییر تدریجی هویت فرهنگی مشهد توسط گروهی خاص بیان کردند و یکی از کاربران خطاب به مسئولان نوشت: « گویا از غفلتِ آقایانِ مدیرانِ نظارتی و تصمیم‌ساز شهر استفاده‌ها شده و دیگر حتی نیازی به دریافت مجوز و اختصاص مکانِ خاص به این امور هم نیست و خیابان‌های عریض و طویل شهرمان بهترین مکان برای نشر این بی بند و باری هاست. مگر این شهر را خوابِ مرگ فراگرفته که این‌گونه در برابر حرمت‌شکنی‌ها سکوت کرده‌اید. خود را خادمان امام هشتم میدانید اما غافلید که حرمت امامزاده به متولی آن است؟؟؟»

,

, ,

روز گذشته نیز کلیپی از نوازندگی با استفاده از قوطی پلاستیکی و چند تیکه چوب در خیابان امامت مشهد در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که همراه با رقص نامتعارف یک جوان با این موزیک در کنار خیابان پرتردد بود و باعث مسدود شدن کل پیاده‌رو شد.

,

اجرای موسیقی در خیابان‌ها غیرقانونی است

, اجرای موسیقی در خیابان‌ها غیرقانونی است,

بهروز کیانی، مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری مشهد در گفت‌وگو با «صبح توس» اظهار کرد: نوازندگی خیابانی جزء مشاغل شهری محسوب نمی‌شود لذا شهرداری به هیچ‌یک از این گروه‌های موسیقی مجوزی برای فعالیت در سطح شهر نداده است.

,

شهرداری وظیفه‌ای برای ساماندهی گروه‌های موسیقی خیابانی ندارد

, شهرداری وظیفه‌ای برای ساماندهی گروه‌های موسیقی خیابانی ندارد,

وی با اشاره به اینکه وزارت ارشاد باید این گروه‌ها را ساماندهی و با آن‌ها برخورد کند، گفت: اجرای موسیقی در خیابان‌ها، غیرقانونی بوده و ازاین‌رو دستگاه‌های قضایی و انتظامی باید با این افراد برخورد داشته باشند و شهرداری هیچ‌گونه وظیفه‌ای نسبت به ساماندهی یا برخورد با این افراد ندارد.

,

کیانی تصریح کرد: شهرداری مشهد تنها موظف به ساماندهی مشاغل قانونی است و به‌عنوان‌مثال ما تنها موظف به ساماندهی دست‌فروش‌ها که باعث سد معبر در خیابان‌ها می‌شوند هستیم تا این افراد بتوانند در مکان‌هایی خاص کالاهای خود را بفروشند و کسب درامد داشته باشند.

,

, ,

در ادامه جواد استادی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح توس» گفت: هیچ‌گونه دستورالعملی از سوی وزارت ارشاد جهت ساماندهی یا اعطای مجوز فعالیت گروه‌های موسیقی خیابانی به ما ابلاغ نشده است.

,

وی افزود: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مجری قانون درزمینه مسائل مرتبط با فرهنگ است و در جایی که قانون تکالیفی برای ما مشخص کرده است، موظف به انجام آن‌ها هستیم و باید از اعمال سلایق شخصی خودداری کنیم.

,

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد با اشاره به اینکه ما تنها در قبال مجوزهایی که برای انجام یا اجرای فعالیت‌های فرهنگی صادر می‌کنیم، مسئولیت داریم و باید بتوانیم از آن‌ها دفاع کنیم، ادامه داد: امکان دارد اتفاقات فراوانی در حوزه‌های مختلف در سطح شهر مشهد رخ دهد که یا حوزه وظایف ما نباشد یا اساساً ما برای آن‌ها مجوزی صادر نکرده باشیم.

,

استادی تصریح کرد: موسیقی خیابانی از حوزه‌های نوپدیدی است که سال گذشته در کمیسیون فرهنگی مجلس با حضور نمایندگان وزارت ارشاد این نوع موسیقی بررسی‌شده است اما برای اجرایی شدن آن نیاز به ساز و کار قانونی دارد لذا تاکنون مصوبه و قانونی به ما ابلاغ نشده است.

,

دستگاه‌های انتظامی و امنیتی با قانون شکنان برخورد کنند

, دستگاه‌های انتظامی و امنیتی با قانون شکنان برخورد کنند,

وی با تأکید بر اینکه دستگاه‌های انتظامی و امنیتی باید در حوزه‌هایی که مجوزی ندارند و فضای عمومی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند، ورود پیدا کنند، خاطرنشان شد: موسیقی خیابانی حتماً باید یک متولی داشته باشد تا بتوان بر آن نظارت داشت اما بر اساس قانون، اجرای موسیقی باید در جایگاهی مشخص و درخور آن باشد اما اگر قرار باشد موسیقی در خیابان‌ها نواخته شود علاوه بر مجوز ارشاد، مجوز از دستگاه‌های امنیتی و انتظامی نیاز دارد زیرا حتماً نیروی انتظامی باید امنیت آن مکان را فراهم کند.

,

هیچ مجوزی برای موسیقی خیابانی صادر نشده است

, هیچ مجوزی برای موسیقی خیابانی صادر نشده است,

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد با بیان به اینکه تا جایی که من میدانم هیچ‌گونه مجوزی حتی در تهران به گروه‌های موسیقی خیابانی اعطا نشده است یادآور شد: شورای فنی موسیقی، اثر و محتوای اثر، متن شعر، نوع موسیقی را بررسی می‌کند و پس‌ازآن اعلام می‌کند که این موسیقی امکان اجرا دارد.

,

استادی گفت: با توجه به هویت مذهبی و دینی که ما داریم بدیهی است هر اجرایی و هر حوزه فرهنگی هنری باید در چارچوب موازین شرعی و قانونی ما باشد و از طرفی بخشی از مقابله با افراد قانون‌شکن که باعث سد معبر می‌شوند، به شهرداری مشهد بازمی‌گردد.

,

درخواستی برای صدور مجوز گروه‌های خیابانی دریافت نشده است

, درخواستی برای صدور مجوز گروه‌های خیابانی دریافت نشده است,

وی در پایان تأکید کرد: تاکنون هیچ درخواستی برای صدور مجوز اجرای موسیقی خیابانی یا دوره‌گرد به دست ما نرسیده و علاوه بر اینکه هیچ‌گونه مجوزی نیز صادر نشده است، هیچ‌گونه شیوه‌نامه‌ای برای صدور مجوز به دست ما نرسیده است.

,

, ,

با توجه به اینکه فعالیت گروه‌های موسیقی خیابانی، غیرقانونی است اما متأسفانه شاهد فعالیت آزادانه آن‌ها و وقوع هنجارشکنی‌های فرهنگی و اخلاقی در سطح پایتخت معنوی ایران هستیم که زنگ خطر تغییر هویت فرهنگی مشهد الرضا را به صدا در آورده است و این سؤال را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند که دلیل این اقدامات چیست؟

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه