اخبار داغ

نتیجه جلساتی که تنها سودشان حق‌الجلسه برای مدیران است!

آغاز رونمایی از بدعهدی‌ مسئولان در فصل برداشت سیب/ محصولاتی که با دپوی غیربهداشتی روانه کارخانجات کنستانتره می‌شوند+فیلم

آغاز رونمایی از بدعهدی‌ مسئولان در فصل برداشت سیب/ محصولاتی که با دپوی غیربهداشتی روانه کارخانجات کنستانتره می‌شوند+فیلم
با آغاز فصل برداشت محصولات کشاورزی به ویژه سیب، نوبت به رونمایی از بدعهدی های مسئولان در زمینه نحوه خرید، جمع آوری و نیز رعایت موارد بهداشتی این محصولات رسید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم‌نیوز، موضوع دپوی غیرمجاز و غیربهداشتی محصولات کشاورزی و به‌ویژه سیب در کنار جاده‌های مواصلاتی از جمله مهم‌ترین مواردی است که طی سالیان متمادی با وجود تشکیل جلسات و دادن وعده‌های مختلف از سوی مسئولان دولتی همچنان در حال رخ دادن و خودنمایی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم‌نیوز,

هرچند در سال‌جاری وعده‌های مدیران دولتی مبنی بر برخورد جدی با عوامل این اقدام بیشتر از گذشته بوده، اما با وجود فرصت باقیمانده تا زمان برداشت محصول اصلی سیب از باغات، شاهد دپوی غیربهداشتی این محصول در کنار جاده‌ها و نیز ادامه وعده‌های مسئولان برای بهبود وضعیت هستیم.

,

* تذکر ۷ ماه پیش بخش خصوصی و بیخیالی همیشگی دولتی‌ها

, * تذکر ۷ ماه پیش بخش خصوصی و بیخیالی همیشگی دولتی‌ها,

۲۴ بهمن ماه سال گذشته بود که خبر رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه بر خروجی اروم‌نیوز رفت که در آن از تهدید پیمان‌سپاری ارزی و اثرات این تعهد بر بخش کشاورزی به‌ویژه در حوزه صادراتی سخن گفته بود.

,

بهنام تاج‌الدینی، در این گفت‌و‌گو، با اشاره به اینکه سال آینده ۹۸ سال بارآور محصول سیب آذربایجان‌غربی است، اظهار کرده بود: بدون شک شاهد افزایش ۱۰۰ درصدی میزان سیب تولیدی در استان خواهیم بود که باید بازارهای هدف برای حفظ قیمت و صادرات محصولات به خوبی حفظ شود.

,

وی، همچنین تعهد پیمان‌سپاری ارزی را مهم‌ترین سد صادرات بخش کشاورزی دانسته و گفته بود: طبق وعده‌هایی که برای مستثنی شدن بخش کشاورزی از تعهد پیمان‌سپاری ارزی داده شده بود که البته به قوت عملی نشد، صادر‌کننده واقعی از ریسک پذیری جهت صادرات به شدت خودداری می‌کند.

,

* آغاز وعده‌های مسئولان؛ بازهم با تأخیر

, * آغاز وعده‌های مسئولان؛ بازهم با تأخیر,

اما اولین واکنش به موضوع جمع‌آوری محصولات کشاورزی در کنار جاده‌ها، بار دیگر از سوی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی و در جریان جلسه ۱۰ تیرماه ۹۸ ستاد ساماندهی مراکز خرید و جمع آوری سیب درختی کنار جاده‌ای آذربایجان‌غربی بیان شد.

,

رسول جلیلی، در این جلسه، اظهار داشت: تلاش جهاد کشاورزی بر ساماندهی مراکز خرید و جمع آوری سیب درختی و کاهش ضایعات در رساندن محصول به  صورت بهداشتی به محل فراوری و کارخانه‌های صنایع تبدیلی است و در این راستا تجمیع مراکز جمع‌آوری سیب به منظور نظارت بیشتر بر نحوه خرید محصول ضروری است.

,

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، در این جلسه، دپوی غیر بهداشتی سیب درختی صنعتی در حاشیه جاده‌ها را باعث مخدوش شدن چهره کشاورزی آذربایجان‌غربی به عنوان قطب تولید سیب درختی در کشور دانسته بود و نسبت به ممانعت از از هرگونه فعالیت بدون مجوز عاملین جمع‌آوری سیب صنعتی در حریم جاده‌ها توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و نیروی انتظامی هشدار داده بود.

,

, ,

* لزوم چاره‌اندیشی در خصوص رفع موانع صادراتی محصولات کشاورزی

, * لزوم چاره‌اندیشی در خصوص رفع موانع صادراتی محصولات کشاورزی,

اما با وجود تمام تاکیدات مسئولان دولتی در خصوص بهبود شرایط خرید و صادرات محصولات کشاورزی، ۲۴ تیرماه امسال و در گفت‌و‌گوی اروم‌نیوز با رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ارومیه، بار دیگر نگرانی از وجود موانع صادراتی مطرح شده و نسبت به حل این مشکلات به مسئولان دولتی اخطار داده شد.

,

بهنام‌تاج‌الدینی، در این گفت‌و‌گو، با تاکید بر اینکه موانع صادراتی و تعهد پیمان‌سپاری ارزی، خطر جدی برای کشاورزی آذربایجان‌غربی است، گفت: بازار داخلی به تنهایی پاسخگوی میوه‌های موجود در دست کشاورزان نبوده و عرضه بر تقاضا پیشی خواهد گرفت. باید هرچه سریع‌تر نسبت به رفع موانع صادراتی و افزایش صادرات میوه های تابستانی اقدام کرد. امروز بازار میوه شرایط مساعدی ندارد و کشاورزان در برخی موارد ضرر متحمل شده و در برخی از موارد دیگر پایاپای هستند.

,

وی، بیان داشت: مسئولان باید به مسئله استثنا‌سازی استان‌ها از تعهد‌نامه ارزی اندیشیده و اقدام کنند و هر استان را به نسبت تولیدات خود از تعهد‌نامه مستثنی سازند در غیر این‌صورت باید شاهد نابودی کشاورزی استان باشیم.

,

* عدم رفع موانع صادراتی، قاتل محصولات کشاورزی

, * عدم رفع موانع صادراتی، قاتل محصولات کشاورزی,

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ارومیه، که در قبال بدعهدی‌های مسئولان دولتی، نگران وضعیت کشاورزی و نیز حال و روز کشاورزان استان بود، در گفت‌و‌گوی دیگری، با اشاره به موانع صادرات محصولات کشاورزی، تاکید کرد: صادرکنندگان دلایلی همچون ترس از مالیات، عدم توانایی برای ارز‌آوری، نبود بازارهای صادراتی و بندهای تعهد پیمان‌سپاری ارزی را دلیل رغبت خود برای عدم صادرات می‌دانند.

,

وی، عنوان کرد: عدم رفع موانع صادراتی از جمله نبود زیر‌ساخت‌های ارز‌آوری به‌دلیل انجام معاملات با ریال در گذشته و مواردی از این قبیل که قبلا بارها هشدار داده شده بود آثار خود را نشان داده و صادرکنندگان از سرمایه‌گذاری و صادرات دور می‌کنند.

,

* ضرورت برخورد با جمع‌آوری غیربهداشتی محصولات کشاورزی

, * ضرورت برخورد با جمع‌آوری غیربهداشتی محصولات کشاورزی,

جلسه استانی ساماندهی مراکز خرید و فروش میوه های فصلی در حاشیه جاده‌ها به ویژه سیب صنعتی، هرچند با تاخیر قابل توجه و در روز ۱۳ مردادماه یعنی در آستانه برداشت محصولات کشاورزی برگزار شد، اما نتایجی که از سوی استانداری آذربایجان‌غربی برای آن اعلام شد موجب دلگرمی هرچند کوتاه مدت برای کشاورزان و رسانه‌ها بود.

,

در این جلسه، معاون اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی، با تاکید بر لزوم برخورد با جمع‌اوری غیربهداشتی محصولات کشاورزی در حاشیه راه‌ها، گفت: با توجه به مشکلاتی که احداث مراکز خرید فصلی غیر‌مجاز در حاشیه جاده‌ها به دنبال دارد، ضرورت دارد دستگاه‌های مربوطه از جمله اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای، بهداشت و درمان و امور اراضی استان در این خصوص برای تسریع در روند امور تا قبل از آغاز فصل برداشت سیب صنعتی وارد عمل شوند.

,

, ,

* دولت نسبت به مستثنی‌سازی استان‌ها از تعهد پیمان‌سپاری ارزی اقدام عاجل کند

, * دولت نسبت به مستثنی‌سازی استان‌ها از تعهد پیمان‌سپاری ارزی اقدام عاجل کند,

سید هادی بهادری، یکی از نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، در زمینه مشکلات تعهد پیمان‌سپاری ارزی برای کشاورزی استان، بیان داشت: تعهد پیمان‌سپاری ارزی باعث به وجود آمدن مشکلاتی در بخش کشاورزی شده چرا‌که صادرکنندگان به صورت مستقیم در این بخش فعالیت نداشته و اهم فعالیت‌های صادراتی در این بخش توسط دلالان صورت می‌پذیرد، از این مسیر ارز قابل توجهی وارد کشور نشده و سالیان سال است که در این بخش معاملات به صورت ریالی انجام می‌شود.

,

وی، اضافه کرد: دولت باید استان‌هایی که عمده فعالیت آنان کشاورزی و صادرات محصولات کشاورزی است را از این بخشنامه مستثنی ساخته و نگاهی همچون پتروشیمی و فولاد به این بخش نداشته باشد.

,

* لغو بخشنامه‌های صادراتی از لطمه به کشاورزی جلوگیری می‌کند

, * لغو بخشنامه‌های صادراتی از لطمه به کشاورزی جلوگیری می‌کند,

نادر قاضی‌پور، دیگر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص عنوان کرد: بیش از ۳۰ سال است که کشاورزان و صادر‌کنندگان بخش کشاورزی تمامی معاملات خود را از طریق ریال انجام داده و انجام صادرات با ارز و دلار برای آنان ممکن نیست.

,

وی، افزود: دولت باید استان‌های مرزی که مردم آن‌ها مستقیما به شغل کشاورزی و نیز صادرات این محصولات به کشور‌های همسایه مشغول هستند را از این بخشنامه استثنا کند تا لطمه‌ای سنگین به کشاورزان وارد نشود.

,

* وعده‌هایی که سرانجامی ندارد

, * وعده‌هایی که سرانجامی ندارد,

البته این سخنان و پیگیری‌های مسئولان و نمایندگان مجلس، تنها در حد حرف و حدیث و مصوبات همیشگی جلسات باقی مانده و بلافاصله پس از این جلسه شاهد آغاز فعالیت مراکز خرید محصولات کشاورزی بدون رعایت هیچ‌کدام از موارد بهداشتی و اعلام شده از سوی مسئولان بودیم.

,

هرچند بر اساس اعلام مسئولان، چنین دپوهایی برای محصولات درجه ۳ یعنی صنعتی عادی است، اما همین صحنه‌هایی که در کنار جاده‌ها و در حاشیه مسیرهای مواصلاتی استان به چشم می‌آید، می‌تواند در زمان برداشت محصولات اصلی نظیر سیب نیز وجود داشته باشد، همان اتفاقاتی که سال‌های گذشته و در جریان بررسی‌های میدانی خبرنگاران به وضوح قابل لمس و مشاهده بود.

,

جمع‌آوری و دپوی غیربهداشتی محصولات کشاورزی تابستانی توسط عاملین جمع‌آوری محصولات در کنار جاده‌ها، هرچند در زمان برداشت این محصولات وجود داشت، اما تا جایی که می‌شد از رسانه‌ای کردن آن‌ها جلوگیری به عمل آمد تا به این ترتیب نوبت به فصل برداشت سیب برسد و بار دیگر جلسه‌ای برای تاکید بر وعده‌های قبلی فراهم آید.

,

, ,

* کاری از مسئولان استانی برنمی‌آید

, * کاری از مسئولان استانی برنمی‌آید,

در زمینه رفع موانع صادراتی محصولات کشاورزی آذربایجان‌غربی و وعده‌های مسئولان برای رفع موانع، سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، در سخنانی با اشاره به اینکه پیمان‌سپاری ارزی ارتباطی به سازمان صمت نداشته و مربوط به بانک مرکزی است که هر صادرکننده متعهد می‌شود در ازای کالای صادراتی خود ارز خود را به کشور باز‌گرداند، بیان داشت: از مستثنی شدن بخش کشاورزی از پیمان‌سپاری ارزی استقبال می‌کنیم اما فعلا این مسئله، دستورالعمل بانک مرکزی بوده و همگان ملزم به انجام آن هستیم.

,

محمد دهقان، در پاسخ به سوال خبرنگار اروم‌نیوز مبی بر اینکه این تعهد چه میزان به کشاورزی استان و صادرکنندگان ضرر می‌رساند؟ گفت: نمی‌توان در خصوص ضرر و زیان این پیمان صحبت کرد و نظری داد چر‌ا که طبق این پیمان‌سپاری، ارز از کشور خارج نشده و جبران کمبود دلار و استفاده در زمینه‌های دیگر به این مسئله مربوط می‌شود.

,

* وعده حل مشکل تنها در حد شعار باقی ماند!

, * وعده حل مشکل تنها در حد شعار باقی ماند!,

محمدمهدی شهریاری، استاندار آذربایجان‌غربی، در جلسه ۲۷ تیرماه شورای استانی گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی، با اشاره به تلاش دولت برای رفع مشکل پیمان‌سپاری ارزی، گفت: صادرکنندگان محصولات کشاورزی در رابطه با پیمان‌سپاری ارزی و نقل و انتقال ارز به‌ویژه با کشورهای همسایه دچار مشکلاتی هستند که در ملاقات حضوری با رئیس کل بانک مرکزی، فراهم‌سازی زیرساخت‌های نقل و انتقال ارز را پیگیری خواهم کرد.

,

وی، همچنین در خصوص طرح پیشنهادی تهاتر کالاهای صادراتی با کالاهای وارداتی مورد نیاز کشور، گفت: در صورت تصویب و موافقت با این طرح، خواهیم توانست در قبال کالاهای صادراتی آذربایجان‌غربی، بخشی از کالاهای مورد نیاز استان و کشور را از مرزها وارد کنیم.

,

هرچند وعده دیدار استاندار با رئیس کل بانک مرکزی برای حل مشکلات کشاورزی آذربایجان‌غربی و رفع موانع صادراتی محصولات تاکنون عملی نشده و بیشتر به شعاری سرگرم‌کننده شباهت دارد، اما در روزهای اخیر و با شدت گرفتن برداشت محصولات تابستانی و در کنار آن نیز فرارسیدن فصل برداشت سیب، شاهد آغاز دپوهای هرساله محصولات هستیم که بار دیگر می‌تواند به بدترین صحنه‌های کنار جاده‌ها تبدیل شود.

,

* طرح موضوع در حضور وزیر اقتصاد؛ پیگیری موضوع هیچ!

, * طرح موضوع در حضور وزیر اقتصاد؛ پیگیری موضوع هیچ!,

استاندار آذربایجان‌غربی، در جلسه  ۵ شهریورماه شورای استانی گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی که با حضور وزیر اقتصاد برگزار شد، به برخی مشکلات صادرکنندگان استان اشاره کرد و گفت: پیمان‌سپاری ارزی به صنعت کشاورزی و باغداری آذربایجان‌غربی لطمه وارد کرده و صادرات محصولات کشاورزی استان با مشکل مواجه شده که انتظار داریم وزارت اقتصاد در راستای رفع این مشکل و اصلاح برخی مقررات، اقدام عاجل انجام دهد.

,

وی، از وزیر اقتصاد خواستار پیگیری جدی رفع برخی محدودیت‌های ارزی و قوانین دست و پاگیر صادراتی شد و تاکید کرد: در تصویب و صدور بخشنامه‌هایی که بر بخش خصوصی و صادرکنندگان تاثیر می‌گذارد باید از صاحبنظران و فعالین بخش خصوصی نظر خواهی شود.

,

* تصاویری که برای کشاورزی آذربایجان‌غربی مرگ است!

, * تصاویری که برای کشاورزی آذربایجان‌غربی مرگ است!,

با وجود تمام تاکیدات و پیگیری‌های جلسه‌ای مسئولان استانی مبنی بر جلوگیری از دپوی غیربهداشتی و لزوم نظارت بر نحوه جمع‌آوری محصولات کنار جاده‌ای، تنها با گذری کوتاه در مسیرهای مواصلاتی روستاهای ارومیه و برخی شهرستان‌های دیگر، می‌توان به وضوح شاهد صحنه‌هایی بود که نه‌تنها باعث لطمه بر پیکره کشاورزی استان می‌شوند، بلکه حتی در صورت عدم عمل مسئولان به وعده‌هایشان می‌تواند منجر به مرگ کشاورزی آذربایجان‌غربی شود.

,

, ,

* پیگیری‌هایی که زمانش گذشته!

, * پیگیری‌هایی که زمانش گذشته!,

هرچند رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی، به عنوان مسئول و متولی اصلی حوزه کشاورزی و دارنده وظیفه پیگیری رفع مشکلات مربوط به این حوزه، در گفت‌و‌گو با خبرنگار اروم‌نیوز، از پیگیری‌های لازم برای رسیدگی به وضعیت مراکز خرید و جمع‌آوری محصولات کنار جاده‌ای خبر داده و نسبت به برخورد با عواملی که موارد بهداشتی را رعایت نکنند هشدار داد؛ اما تصاویر موجود واقعیتی تلخ را نشان می‌دهد که تنها در قبال وعده‌های نادرست مسئولان رخ می‌دهد. وعده‌هایی که برای مدیران با حق جلسه‌های سنگین همراه است و برای کشاورزان و مردم جز هیچ ثمری نداشته است.

, اروم‌نیوز,

متاسفانه به نظر می‌رسد امسال هم با ناهماهنگی‌ مسئولان استانی، همانند سال‌های گذشته شاهد دپوهای غیرقانونی و نادرست میوه‌ها در کنار جاده‌ها باشیم و بار دیگر محصولات کشاورزی آذربایجان‌غربی به قیمتی ناچیز و غیرقابل قبول خریداری و با رعایت نشدن موارد بهداشتی به کارخانجات کنسانتره هدایت شوند.

,

فیلم زیر تصاویری از وضعیت ناگوار مراکز جمع آوری محصولات کشاورزی کنار جاده و سخنان رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در خصوص برخورد با این وضعیت است.

,

انتهای پیام

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه