اخبار داغ

همزمان با 15 مهر و 7 اکتبر؛

نخستین همایش روز ملی پنبه در ترشیز برگزار می‌شود

نخستین همایش روز ملی پنبه در ترشیز برگزار می‌شود
رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر با بیان اینکه همایش روز ملی پنبه را در 15 مهرماه مصادف با 7 اکتبر و روز جهانی پنبه در ترشیز برگزار می شود، گفت: توسعه کشت و تولید پنبه با ارتقاء کیفیت محصول، بهبود فناوری و انتقال دانش به مزرعه و... از محورهای این همایش است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ هادی معماریان خلیل آباد شب گذشته در نشست خبری همایش ملی روز جهانی پنبه با اشاره به فلسفه برگزاری این همایش، اظهار داشت: منطقه ترشیز به عنوان یکی از مناطق مساعد کشت پنبه از دیرباز معروفیت و شهرت خاصی در کشور داشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی همچنین در ادامه خاطرنشان کرد: ایستگاه تحقیقات پنبه شرق کشور به عنوان مهم‌ترین ایستگاه تحقیقات پنبه کشور زمانی فعالیت بسیار زیادی داشت و هنوز نیز فعالیت دارد ولی مأموریت های دیگری به این ایستگاه سپرده شد.

,

رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر تصریح کرد: با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل ها و نقاط قوتی که در منطقه ترشیز وجود دارد سبب شد تا مجموعه وزارت جهاد کشاورزی، گروه سرمایه گذاری دماوند و نساجی کاشمر و سایر مسئولان تصمیم گیران به این فکر بیفتند که باید بتوانیم منطقه ترشیز را دوباره به لحاظ کشت پنبه احیا کنیم.

,

وی با اشاره به نمونه از پتانسیل های منطقه ترشیز اذعان کرد: پتانسیل فراوان منطقه در جهت تولیدات کشاورزی، باغی، زراعی، دامی و اشتغال 90 درصد مردم ترشیز در کشاورزی و دام‌پروری، سابقه کشت فراوان پنبه در سال های نه چندان دور و آشنایی کشاورزان منطقه با این محصول، وجود یکی از مهم‌ترین ایستگاه های تحقیقات پنبه کشور در کاشمر، وجود کارخانه لنترگیری پنبه و پنبه پاک کنی در کاشمر و تربت حیدریه، وجود و توسعه صنایع نساجی پیشرفته، وجود کشت و صنایع انابد زیر نظر آستان قدس رضوی و تجربه بالای این کشت و صنعت در پنبه، قطب تولید فرش دست بافت استان و صنایع دستی مانند فرت بافی، وجود مراکز آموزش عالی در حوزه کشاورزی در منطقه و حضور مراکز تحقیقاتی و مراکز نو آوری به عنوان مأمن نوآوران و مخترعان در حوزه های مختلف کشاورزی و صنایع پایین دستی پنبه و... باعث شد که تصمیم گیران در حوزه کشاورزی را بر این داشت که همایش روز ملی پنبه را در 15 مهرماه مصادف با 7 اکتبر و روز جهانی پنبه در ترشیز برگزار کنند.

,

معماریان با بیان اینکه این همایش محورهای مختلفی خواهد داشت، عنوان کرد: توسعه کشت و تولید پنبه با ارتقاء کیفیت محصول، بهبود فناوری و انتقال دانش به مزرعه، بررسی زنجیره ارزش از مزرعه تا صنعت، بازرگانی و اقتصاد پنبه و نوسازی و توسعه صنایع جانبی پنبه از محورهای این همایش است.

,

وی با تأکید بر اینکه مرکز آموزش عالی کاشمر به عنوان سازمان یا دانشگاه همکار در برگزاری این همایش، تمام پتانسیل خود را در اختیار برگزار کنندگان این همایش قرار داده است، تشریح کرد: همایش روز ملی پنبه 400 مهمان از خارج از منطقه ترشیز خواهد داشت و این فرصت مغتنمی برای معرفی پتانسیل ها، ظرفیت ها و جاذبه های این منطقه خواهد بود و این مهمانان سفیر منطقه ترشیز در معرفی جاذبه های منطقه خواهند بود.

,

2 هزار هکتار سطح زیر کشت پنبه در کاشمر است

, 2 هزار هکتار سطح زیر کشت پنبه در کاشمر است,

سید ابوالقاسم موسوی، مدیر جهاد کشاورزی کاشمر در این نشست با بیان اینکه شهرستان کاشمر با داشتن 20 هزار هکتار محصولات زراعی، باغی آبی و حدود 15 هکتار محصولات دیم یک شهرستان کشاورزی است، اظهار داشت: 21 هزار خانوار در این بخش فعالیت دارند.

,

وی با تأکید بر اینکه میزان تولیدات بخش کشاورزی کاشمر سالانه 215 هزار تن با درآمد ناخالص 1200 میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد: اگر درآمد کشاورزی خوب باشد به سایر بخش ها نظیر صنعت و خدمات توسعه پیدا می کند.

,

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر همچنین در ادامه تصریح کرد: در سال های نه چندان دور حدود دو هزار هکتار سطح زیر کشت پنبه در شهرستان کاشمر بود و با توجه به وضعیت منابع آبی، الگوی کشت به نحوی مدیریت شد که مشکلی برای کشاورزان به وجود نیاید.

,

وی با بیان اینکه کاشمر در سال 80 حدود 185 میلیون متر مکعب آب در دسترس داشت ولی امروزه این میزان با کاهش 54 درصدی روبرو شد و به 85.5 میلیون متر مکعب رسیده است، اذعان کرد: مصرف آب زیاد و قیمت نه چندان زیاد باعث شد محصول پنبه از محصولات شهرستان کنار گذاشته شد.

,

موسوی با تأکید بر اینکه پنبه نسبت به سایر محصولات از نظر اصلاح ساختاری و کشت و روش های نوین آبیاری در ارقام مختلف پنبه نسبت به سال های گذشته تفاوت پیدا کرده است، عنوان کرد: وجود کارخانه جات نساجی در منطقه بزرگ‌ترین امتیاز ما در منطقه است و کارخانه لنترگیری بذر پنبه کاشمر تنها کارخانه فعال در سطح کشور است.

,

وی با اشاره به اینکه وجود مرکز تحقیقات پنبه در کاشمر امتیاز بزرگ دیگری برای منطقه محسوب می شود، تشریح کرد: کشاورزان ما با پنبه کاری و وضعیت پنبه آشنایی کامل دارند و تنها بحث بهره وری در مصرف آب و خرید تضمینی از جمله مسائلی مطرح در این زمینه است.

,

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر در ادامه بیان کرد: در کاشمر همه ساله کشت طالبی داریم که برخی از سال‌ها درآمد طالبی کاران مناسب نیست و می توانیم کشت توأم پنبه و طالبی را داشته باشیم و اگر بتوانیم کشت پنبه را به ۴ تن در هکتار برسانیم مطمئناً درآمد بیشتری خواهد داشت.

,

همایش روز ملی پنبه می تواند به بازرگانی، صنعت و رشد و ارتقاء ترشیز کمک کند

, همایش روز ملی پنبه می تواند به بازرگانی، صنعت و رشد و ارتقاء ترشیز کمک کند,

پورکاویان، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت کاشمر در این نشست با بیان اینکه سیمای اقتصادی کاشمر بر پایه کشاورزی است، اظهار داشت: صنعت وابسته به محصولاتی بوده که در بخش کشاورزی تولید و به بازار عرضه می شود.

,

وی با تأکید بر اینکه قدیمی ترین کارخانه ای که در کاشمر وجود دارد کارخانه نساجی مدرس است، خاطرنشان کرد: سبک فرش دستباف در کاشمر منحصر به فرد است و این شهرستان در این زمینه صاحب سبک محسوب می شود.

,

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت کاشمر با تأکید بر اینکه فرش دستباف کاشمر در استان حرف اول را می زند، تصریح کرد: 5 هزار و 500 بافنده در زمینه فرش دستباف در کاشمر وجود دارد.

,

وی با اشاره به اینکه بالغ بر ۷۲ هزار مترمربع فرش دستباف در کاشمر تولید می شود، اذعان کرد: این همایش می تواند به بازرگانی و صنعت شهرستان و رشد و ارتقاء آینده منطقه کمک کند.

,

ظرفیت دانش فنی، تولیدی، تحقیقی و بومی شده پنبه در منطقه وجود دارد

, ظرفیت دانش فنی، تولیدی، تحقیقی و بومی شده پنبه در منطقه وجود دارد,

مجتبی صمیمی، رئیس هیأت مدیره کارخانجات نساجی کاشمر در این نشست با بیان اینکه فولاد کاشمر در بخش مرکزی کاشمر و نساجی کاشمر در بخش ششطراز خلیل آباد در منطقه ترشیز به عنوان معین اقتصادی انتخاب شدند، اظهار داشت: مجموعه نساجی کاشمر با بیش از ۵ هزار سهامدار، بازار خوبی در منطقه دارد.

,

وی با بیان اینکه به عنوان صنعت دغدغه این داشتیم که ماده اولیه با آنالیزهای کیفی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: برای اولین بار در ۳۰ کشور دنیا به این نتیجه رسیدند که پنبه به عنوان طلای سفید جایگاه خود را باید در دنیا ارتقا دهد و ۷ اکتبر را به عنوان روز جهانی پنبه ثبت کنند.

,

رئیس هیأت مدیره کارخانه جات نساجی کاشمر با تأکید بر اینکه همایش روز ملی پنبه را در صورتی ادامه خواهیم داد که فقط این همایش در ترشیز برگزار شود، تصریح کرد: خراسان بزرگ ‌بیشترین تولید پنبه را در سال گذشته داشته است و ظرفیت های خراسان بزرگ از حیث تولید پنبه، بیشترین مجموعه را دارد.

,

وی با اشاره به اینکه ظرفیت دانش فنی، تولیدی، تحقیقی و بومی شده پنبه در منطقه وجود دارد، اذعان کرد: یکی از دغدغه های وزارت جهاد کشاورزی باید رساند وضعیت موجود پنبه به وضعیت مطلوب صنعت باشد و این ظرفیت ها در منطقه ترشیز وجود دارد.

,

صمیمی با بیان اینکه صنعت باید حمایت لازم را از تولید داخلی داشته باشد، عنوان کرد: ترشیز به میزان قدمت تاریخی خود به هر دلیلی نام پرآوازه ای ندارد و امیدواریم قدم کوچکی در راستای شناساندن نام ترشیز کهن در سطح ملی برداریم.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه