اخبار داغ

ماجرای کتیبه ای که نبود اما ثبت شد/گشتیم نبود، نگرد نیست!

ماجرای کتیبه ای که نبود اما ثبت شد/گشتیم نبود، نگرد نیست!
ثبت کتیبه اژدهابولاغی ماجرایی جالب است، ماجرایی که در آن کتیبه ای نیست اما ثبت می شود، با انتشار اخبار مربوط به ثبت آن مشتاقان دیدار این اثر تاریخی فزونی یافته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، به نقل از اروم نیوز ،اخیراً مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در مصاحبه ای که با روابط عمومی اش انجام داده صحبت از ثبت کتیبه اورارتویی عین الروم کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز ,

عین الروم و یا همان اژدها بولاغی نام چشمه ای در جاده اشنویه-ارومیه است که سابق بر این کتیبه ای تاریخی با قدمتی نزدیک به سه هزارسال بر بالای آن وجود داشت.

,

ثبت این کتیبه در فهرست آثارملی کشور امری است بسیار قابل تقدیر و شایسته تشکر و قدردانی از مسئولان متولی آن است که پس از مدتها توانستند در رسانه ها عملکردی از خویش را اطلاع رسانی کرده تا از حجم انتقادات مردم و صدای مردم که همان رسانه ها هستند بکاهند.

,

کتیبه اژدها بولاغی قدیمی ترین سند وقفی تاریخ بود

,

آنچه که از متن کتیبه که توسط پروفسور ولفران کلایس باستان شناس معروف آلمانی در سالهای قبل از انقلاب رمزگشایی شده است استنباط می شود، کتیبه اژها بولاغی بر طبق دستور منوا چهارمین پادشاه اورارتو حکاکی شده است.

,

منوا در این کتیبه با نام بردن از خدای خویش به نام خالدی که خدای اورارتوها بود خود را پادشاه سرزمین اورارتو معرفی می کند و از کلمه ای به نام لوگال که از منظر ارتباط شناختی با این چشمه بسیار مهم است استفاده می کند.

,

لوگال در سومری باستان کلمه ای بود که از لحاظ مفهومی به معنی در ارتباط با مردم و یا در جهت استفاده مردم به کار می رفت و می توان با مطالعه ای دقیق در متن به جای مانده از این کتیبه نگون بخت، مناسبت حکاکی آن را به عنوان وقف نامه ای تفسیر کرد که در آن پادشاه اورارتو آب این چشمه را به عنوان هدیه ای از طرف خود و برای همیشه به اهالی منطقه تقدیم می کند. مسئله ای جالب که شاید مردم آن زمان پیش از این کتیبه حق استفاده از آب این چشمه را نداشته اند.

,

اژدهابولاغی قدیمی ترین کتیبه از اورارتوها در منطقه آذربایجان بود و امتداد آن از طرف زیوه و سیلوانا به سرزمین تاریخی موساسیر می رسد و همچنین از طرف جاده اشنویه به ارومیه نیز به مقبره پادشاهان اورارتو در خان دره سی و منطقه باراندوز وصل می شود که اهمیت آن را دوچندان می کند.

,

اورارتوها حکومتی بوده اند که به آب و آبیاری بسیار اهمیت داده و در سه هزار سال پیش اقدام به احداث قنات، آبراهه، آب انبار، سد و همچنین اجرای طرحهای آبخوان داری کرده اند .

,

یکی از خصوصیات مزار پادشاهان اورارتوها حفر مزار آنها در دل کوههای سنگی و سخت منطقه بود که تاکنون 23 مورد از آنها در منطقه آذربایجان شناسایی شده است.

,

کدامین کتیبه؟/شاید جای خالی کتیبه ثبت شده است

,

اما ماجرا به همین جا ختم نمی شود و صورت مسئله به همین سادگی قابل پاک شدن نیست.

,

باید مسئولان میراث فرهنگی توضیح می دادند که چه چیزی را ثبت کرده اند؟ آیا کتیبه ای ثبت گشته که هزار تکه شده و هر تکه اش در دست رهگذران به عنوان تکه سنگی به این سو و آن سو ، آن هم در 20-30 سال گذشته پرتاب شده است. شاید هم در موزه ای به دور از چشم همه نگه داشته می شود که در این صورت باید نام و آدرس آن را نیز می دادند تا همه از این کتیبه بازدید کنند.

,

جای تعجب است که این چنین کتیبه ای امروزه و در نیستی ثبت می شود. به راستی کدامین کتیبه؟

,

در جواب سؤال باید گفت، حتما جای خالی کتیبه ثبت شده است که در این صورت لازم بود برای تنویر افکار عمومی ذکر می شد. شاید هم اقداماتی که  در رابطه با امر مهم رونق گردشگری در چشمه اژدها بولاغی انجام شده است، ثبت گردیده که در این صورت نیز باید ذکر می شد.

,

بسیج به عنوان نیرویی بی ادعا در سالهای گذشته با دیدن شرایط نابسامان موجود در اطراف این چشمه و اثر تاریخی نابود شده اقدام به عملیاتهای بهسازی محیط و ساماندهی چشمه کرد تا باشد کارهای برجای مانده دیگر سازمانها را جهت رونق گردشگری و بهبود وضعیت معیشتی اهالی منطقه خود به عهده بگیرد. امری که قابل تقدیر بوده و سازمانهای مرتبط و متولی امر می توانند از تجارب آن برای بهبود عملکرد خویش استفاده کنند و در مورد دیگر آثار استان که تخریب شده اند راهنمایی بخواهند.چرا که بسیج علی رغم هزینه کرد پایین برای اینگونه طرحها با کارهای عمرانی گسترده هیچ جلسه ای نیز برای تیترشدن خویش در رسانه ها انجام نمی دهد و از این طریق فقط به اعتلای پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران و رفاه و آسایش هموطنان می اندیشد.

,

ضروری است مسئولان میراث فرهنگی استان حداقل هنگام مصاحبه های خویش گریزی نیز به اقدامات خویش در خصوص همان آثار زده و کارنامه خود را در این خصوص ارائه کنند و در صورت نداشتن کارنامه ای درخشان، دیگر سازمانها را که با دلسوزی مثال زدنی و بدون هیاهوی تبلیغاتی از سالها پیش به فکر میراث فرهنگی و گردشگری منطقه بوده اند مورد تقدیر قرار دهند.

,

گرچه بسیج نه برای اداره میراث فرهنگی بلکه برای مردم ولایتمدار اینگونه اقدامات را انجام داده است و همچنان بر اقدامات عمرانی و آبادانی خویش ادامه خواهد داد تا با تدابیری دوراندیشانه امید واقعی را در دل مردمان این منطقه محروم زنده نگه دارد. اگر این چنین نبود محوطه اژدهابولاغی را بدون هیاهوی رسانه ای در سالهای پیش بازسازی نمی کرد.

,

به راستی کتیبه ثبت شده کجاست؟ بی صبرانه مشتاق بازدید از این کتیبه اورارتویی ثبت شده هستیم اما آدرسش را نمی دانیم، شاید هم به واسطه مطالعه کم اطلاعاتمان ناکافی است که باید با مطالعه بیشتر پی به حقیقت ماجرا ببریم و یا مسئولان متولی امر اطلاع رسانی کنند.

,

گزارش تصویری اروم نیوز از اژدهابولاغی:

,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

جای خالی کتیبه که تخریب شده است

,

, ,

آثار کنده کاریهای تازه در محل کتیبه

,

, ,

آثار کنده کاری های جدید با رنگ روشن دیده می شود

,

, ,

, ,

, ,

, ,

تنها آثار باقیمانده از کتیبه نگون بخت( بالای الف؛ چهار حروف از خطوط میخی)

,

انتهای پیام/گ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه