اخبار داغ

راهکارهای پیشنهادی اساتید البرز ؛

چگونه می توانیم به داشتن هوای پاک تر کمک کنیم؟

چگونه می توانیم به داشتن هوای پاک تر کمک کنیم؟
کودکان و سالخوردگان، دو گروه آسیب پذیر بر اثر آلودگی هوا هستند اما کودکان صدمات بیشتری را متحمل می شوند چرا که تعداد تنفس هوای آنها بیشتر است لذا همه ی ما باید برای داشتن هوای سالم و محیط زیست پاک تلاش کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از مفاآنلاین درخواست هوای پاک برای حفظ سلامتی، حقی طبیعی و اساسی است تمامی دولت‌ها موظفند با جلب همکاری شهروندان خود برای بهبود کیفیت هوای شهرها تلاش کنند لذا کمیته کاهش آلودگی هوا روز 29 دی ماه را روز هوای پاک نامگذاری کرده است.به همین مناسبت نظر جمعی از اساتید البرز را برای داشتن هوای پاک جویا شدیم که به شرح ذیل می باشد:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مفاآنلاین,

علی کریمی –استاد دانشگاه آزاد کرج: براساس آمار سازمان جهانی بهداشت دو درصد از کل مرگ ومیرهای ناشی از عوارض قلبی در شهرهای آلوده به طور مستقیم و غیرمستقیم مربوط به آلاینده‌های هوا است. در شهرهای آلوده متوسط سالانه بستری بیماران قلبی به علت آلودگی مونوکسید کربن 68 درصد افزایش می‌یابد لذا باید آلودگی هوا را در کلان شهرها جدی بگیریم و تا جایی که امکان دارد از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنیم.

, علی کریمی –استاد دانشگاه آزاد کرج:,

سعید تاجدینی –استاد دانشگاه فنی شهید بهشتی کرج: تماس افراد با سابقه بیماری تنفس با ذرات معلق در هوا، حملات آسم و تنگی نفس ریوی را در پی دارد لذا این آلودگی هوا به خصوص در فصول سرما مشکلات بسیاری را برای کودکان و سالمندان و بیماران تنفسی به همراه دارد بنابراین تنظیم موتور خودروها می تواند به این آلودگی هر چند اندک کمک کند زیرا خودروهای قدیمی تر و به ویژه خودروهایی که به درستی نگهداری نشده اند، دست کم 02 برای خودروهای جدیدتر، آلودگی منتشر می کنند.

, سعید تاجدینی –استاد دانشگاه فنی شهید بهشتی کرج:,

مجید طالبلو-استاد دانشگاه پردیس کشاورزی کرج: کشاورزی و شیلات مهمترین منابع انتشار منوکسیدکربن، هیدروکربورها، اکسید نیتروژن و ذرات معلق هستند درحالی که صنایع و نیروگاههای ترموالکتریک مسئولان اصلی انتشار دی اکسید گوگرد به شمار می روند. زمانی که این مواد در اتمسفر منتشر می شوند مواد سمی با جریان هوا به مناطق دورتر حداکثر تا فاصله هزار کیلومتر منتقل می شوند یکی از راه ها برای کاهش آلودگی هوا افزایش کشاورزی در استان البرز با توجه به اینکه این استان دارای خاک حاصلخیز است بهترین مکان برای تولید کشاورزی است.

, مجید طالبلو-استاد دانشگاه پردیس کشاورزی کرج:,

زهرا هاشمی- استاد دانشگاه علمی کاربردی کرج: ترافیک وسایل نقلیه موتوری و سیستمهای گرمایشی خانگی بزرگترین عوامل آلودگی هوا در شهرها به شمار می روند. به خصوص، وسایل نقلیه به سبب سطح بالای انتشار مواد آلاینده آنها در محیطهای با ترافیک سنگین نقش مرکزی در وضعیت نامناسب هوای شهرهای بزرگ ایفا می کنند به ویژه در دوره زمستان اغلب به دلیل پدیده های وارونگی گرمایی که موجب می شود هوای سرد در سطوح پایین انباشته شده و مانع رقیق شدن گازهای سمی شود ترافیک سنگین می تواند کیفیت هوا را به شدت در معرض خطر قرار دهد.

, زهرا هاشمی- استاد دانشگاه علمی کاربردی کرج:,

قاسم محمودی- استاد دانشگاه خوارزمی کرج: در شهرهامشکل آلودگی باید و می تواند از طریق سیاستهای درست حمل و نقل حل شود. برای مثال، با سرمایه گذاریهای صحیح در بخش حمل و نقل عمومی می توان به طور کامل از تردد خودروهای شخصی در طول روز برای رفتن به محل کار جلوگیری کرد. از دیگر راهکارهایی که می توانند از آلودگی هوا در روزهای بحرانی بکاهد می توان به موارد زیر اشاره کرد:اجتناب از سفرهای غیرضروری در طول روزها و ساعات پر ترافیک، انتخاب مسیرهای با حداقل سطح ترافیک به طوری که حرکت در مسیر مورد نظر روان باشد، انتخاب مسیرهایی که از میان پارکها و باغهای عمومی عبور می کند و رسیدن به مقصد به صورت پیاده و یا سوار بر دوچرخه، اجتناب از فعالیتهای ورزشی (برای مثال دویدن) در مناطق با ترافیک سنگین، اجتناب از بردن کودکان کم سن، به ویژه پیاده یا با کالسکه در خیابانهایی که ترافیک سنگین است و …

, قاسم محمودی- استاد دانشگاه خوارزمی کرج: ,

طاهره کامرانی –استاد دانشگاه پیام نور کرج: کودکان و سالخوردگان، دو گروه آسیب پذیر بر اثر آلودگی هوا هستند اما کودکان صدمات بیشتری را متحمل می شوند چرا که تعداد تنفس هوای آنها بیشتر است، به این ترتیب میزان آلاینده های بیشتری را وارد سیستم تنفسی خود می کنند، تحقیقات نشان می دهند زندگی در مجاورت بزرگراه های پر ترافیک با نرخ سرطان در کودکان ارتباط مستقیم دارد لذا مشکل آلودگی هوا امروز گریبانگیر دو قشر حساس جامعه است و همه ی ما باید برای داشتن هوای سالم و محیط زیست پاک تلاش کنیم.

, طاهره کامرانی –استاد دانشگاه پیام نور کرج:,

محسن صادقی –استاد دانشگاه آزاد کرج : آلودگی جوی می تواند موجب سوزش چشمها، گلو و ریه ها شود. قرمز شدن چشمها، سرفه و احساس تنگی قفسه سینه از علائم شایع در زمان افزایش سطح آلودگی هوا به شمار می روند لذا مشکل آلودگی هوا روی تمامی اقشار جامعه تاثیر می گذارد در نتیجه تا می توانیم از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنیم و اگر نشد از خودرویی استفاده کنیم که سوخت آن پاک و دارای کمترین میزان آلودگی باشد زیرا وسایل نقلیه موتوری مسئول بیش از نیمی از آلاینده هایی هستند که به تولید مه دود منجر می شود. برای خرید خودرو، یکی از انواع با تولید کمترین آلودگی را انتخاب کنید.

, محسن صادقی –استاد دانشگاه آزاد کرج :,

انتهای پیام/ص

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه