اخبار داغ

تاریخ جاسوسی انگلیس در ایران

تاریخ جاسوسی انگلیس در ایران
جاسوسان حرفه‌ای از سوی حکومت هند انگلیس در ایران مستقر شدند و موفق به ایجاد شبکه گسترده جاسوسی شدند. «مانکجی لیمجی هاتریا» موسس این شبکه بود که در دوره ناصری در پوشش رسیدگی به امور زرتشتیان از هند به ایران آمد‌.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از صاحب نیوز، با اشغال هند توسط قوای انگلیس، سرزمین ما جایگاه ویژه‌ای در برنامه‌های استعماری انگلیس یافت اهمیت هند برای استعمار پیر و لزوم حفظ آن در کنار مطامع استعماری آنان درایران باعث شد که کشور ما  جولانگاه شبکه‌های اطلاعاتی حکومت هند انگلیس گردد. اعضای این شبکه در پوشش‌های تجاری‌– اطلاعاتی و در ارتباط با کمپانی هند شرقی اطلاعات ارزنده‌ای را دراختیار کشور متبوع خود گذاشته و در شکل‌دهی به تحولات ایران نقش ویژه‌ای ایفا کردند. در بعد دیپلماتیک افرادی نظیر جان‌ملکم، گور‌اوزلی، جان‌مک‌نیل، سرهنگ‌شیل، چالرز‌الیسون، هنری‌راولینسون، هنری دراموندولف نمونه‌های بارز مامورانی بودند که در ارتباط با کمپانی هند شرقی و ضمن لطمه زدن به منافع کشور ما با تحمیل قرار دادها، اطلاعات گسترده‌‌ای از وضعیت اقتصادی، اجتماعی، نظامی و فرهنگی ایران تهیه نموده و با تشکیل کانون‌های استعماری نظیر فراماسونری حلقه‌ای از ماموران استعمار را درایران سازمان دادند.

, شبکه اطلاع رسانی دانا, صاحب نیوز, با اشغال هند توسط قوای انگلیس، سرزمین ما جایگاه ویژه‌ای در برنامه‌های استعماری انگلیس یافت اهمیت هند برای استعمار پیر و لزوم حفظ آن در کنار مطامع استعماری آنان درایران باعث شد که کشور ما  جولانگاه شبکه‌های اطلاعاتی حکومت هند انگلیس گردد. اعضای این شبکه در پوشش‌های تجاری‌– اطلاعاتی و در ارتباط با کمپانی هند شرقی اطلاعات ارزنده‌ای را دراختیار کشور متبوع خود گذاشته و در شکل‌دهی به تحولات ایران نقش ویژه‌ای ایفا کردند. در بعد دیپلماتیک افرادی نظیر جان‌ملکم، گور‌اوزلی، جان‌مک‌نیل، سرهنگ‌شیل، چالرز‌الیسون، هنری‌راولینسون، هنری دراموندولف نمونه‌های بارز مامورانی بودند که در ارتباط با کمپانی هند شرقی و ضمن لطمه زدن به منافع کشور ما با تحمیل قرار دادها، اطلاعات گسترده‌‌ای از وضعیت اقتصادی، اجتماعی، نظامی و فرهنگی ایران تهیه نموده و با تشکیل کانون‌های استعماری نظیر فراماسونری حلقه‌ای از ماموران استعمار را درایران سازمان دادند.,

استعمار انگلیس

, استعمار انگلیس, استعمار انگلیس,

درکنار این اقدامات به ظاهر دیپلماتیک، با توسعه فعالیت روسیه در آسیای میانه و تهدید هند از طریق افغانستان پس از جنگ کریمه، جاسوسان حرفه‌ای از سوی حکومت هند انگلیس در ایران مستقر شدند و موفق به ایجاد شبکه گسترده جاسوسی شدند. «مانکجی لیمجی هاتریا» موسس این شبکه بود که در دوره ناصری در پوشش رسیدگی به امور زرتشتیان از هند به ایران آمد‌. این فراماسون هندی به سرعت توانست با طیف گسترده‌ای از فراماسون‌ها، روشنفکران، بابی‌ها و بهاییان رابطه برقرار کند در ارتباط وی با جلال الدین میرزا، رئیس فراموش خانه ملکم، آخوند زاده، میرزا ملکم خان و… گفتگو در خصوص باستان گرایی، تاریخ سازی برای بابیه و بهاییه با استخدام بهائیان سرشناسی نظیر “ابوالفضل گلپایگانی” در تجارتخانه خود شمه‌ای از اقدامات وی است که تاثیری مخرب بر وضعیت سیاسی ایران داشت. جانشین وی “اردشیر ریپورتر” بود که دوسال قبل از ترور ناصر الدین شاه یعنی در سال ۱۳۱۱ ق به ایران آمد‌.

,

رضا شاه در دورانی که نگهبان در سفارتخانه هلند بود

رضا شاه در دورانی که نگهبان در سفارتخانه هلند بود

,

رضا شاه در دورانی که نگهبان در سفارتخانه هلند بود

, رضا شاه در دورانی که نگهبان در سفارتخانه هلند بود, رضا شاه در دورانی که نگهبان در سفارتخانه هلند بود,

رضا شاه در دورانی که نگهبان در سفارتخانه هلند بود

,

وی طی سال‌های طولانی حضور خود در ایران در بسیاری از تحولات و وقایع سرنوشت ساز، حضور جدی  و فعال داشت شرکت در تاسیس “لژ بیداری ایران”‌، حضور در جلسات انجمن‌های مخفی عصر مشروطه زمینه‌سازی تحصن در سفارت انگلیس، ترویج گرایش به بهائیت در بین زرتشتیان، که اعتراض زرتشتیان ایران را موجب شد. نفوذ در قوای قزاق‌ و انتخاب و هدایت رضاخان میر‌پنج برای انجام کودتا و کمک به او برای صعود به سلطنت شمه‌ای از اقدامات اردشیر جی بود. که عمق نفوذ این جاسوس کهنه کار را در تحولات سیاسی ایران اشکار می‌کند‌.

,

13_1

, 13_1, 13_1,

در سال‌های بعد جای خالی اردشیرجی با حضور فرزند او “شاپور جی” پرشد و وی نیز مانند پدر نقش آفرین اصلی کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ در ایران گردید. “اردشیر جی” مجری سیاست لابی صهیونیستی قدرتمندی بود که راس هیات دولت انگلیس  و حکومت هند انگلیس قرار داشت‌. چهره‌های شاخص آن عبارت بودند از: لوید جرج، نخست وزیر انگلیس که از طرف مادر دارای نژاد یهودی بود؛ ادوین مونتاگ، وزیر امور هند که یک یهودی متعصب بود؛ روفوس اسحاق (لرد ریدینگ) نایب السلطنه و فرمانروای هند از اعضای خاندان یهودی اسحاق و از متعصب‌ترین یهودیان صهیونیست‌؛ “وینستون چرچیل”، وزیر جنگ انگلیس و از بر کشیدگان روچیلد‌ها در هرم قدرت انگلیس. در ضمن حضور فعال خاندان روچیلد و خانواده “ساسون” درکودتای ۱۲۹۹ حکایت از ارتباط تحولات ایران درآن زمان با منافع این کانون دارد که از سال‌ها قبل ایران را هدف مطامع استعماری خود قرار داده بود.

, ایران,

_______________________________________________________

,

تاریخ تحولات سیاسی ایران –موسی نجفی، موسی حقانی  ص ۴۴۳-۴۴۵

, تاریخ تحولات سیاسی ایران –موسی نجفی، موسی حقانی  ص ۴۴۳-۴۴۵, تاریخ تحولات سیاسی ایران,

انتهای پیام/

, انتهای پیام/]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه