اخبار داغ

به بهانه آغاز هفته نیکوکاری؛

تو نیکی می کن و در دجله انداز...

تو نیکی می کن و در دجله انداز...
امروز که روز آغازین جشن نیکوکاری است بدانید و آگاه باشید که خدای سبحان به نوعی اعمال و رفتار خوب و شایسته نیکوکاران را در همین دنیا، مورد لطف و عنایت قرار داده و جبران می نماید و این چه زیبا مصداق این بیت شعر است: تو نیکی می کن و در دجله انداز، که ایزد در بیابانت دهد باز...
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سایت خبری کریمه، باز از راه رسید! از راه رسید تا جسم و جان آدمی را صیقل دهد و دل ها را به هم نزدیک تر کند، از راه رسید تا بلکه دلی به دست آورد و دست نوازشی بر سر گل ها بکشد، ... تا بلکه نهال عشق و مهرورزی را بار دیگر آبیاری کند. آری! روز احسان و نیکوکاری، روز خیر و برکت از راه رسید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سایت خبری کریمه،, سایت خبری کریمه،, سایت خبری کریمه،,

امروز، روزی که مزین به نام احسان و نیکوکاری است، همان کلمه ای که آیات و روایات بسیاری در تأکید آن آمده است و مصادیق فراوانی در قرآن کریم دارد، مصادیقی همچون: ایمان به خدا، به پیامبر(ص)، قرآن کریم و معاد، تقوا و تحمل سختی ها و مشکلات، استغفار در سحرگاهان، پرداخت زکات، انفاق و بخشش در راه خدا، تامین نیازمندان و محرومان، رفتار شایسته با پدر و مادر و...

,

لذا جا دارد که به چند آیه کوتاه که در خصوص احسان و نیکوکاری آمده است و به آن تاکید ورزیده اشاره کنیم:

, لذا جا دارد که به چند آیه کوتاه که در خصوص احسان و نیکوکاری آمده است و به آن تاکید ورزیده اشاره کنیم:,

* کسانی که به الله و روز بازپسین ایمان آورند و کار نیک انجام دهند، پاداششان نزد پروردگارشان است، نه بیمی بر آنهاست و نه اندوهگین می شوند. (سوره البقره/آیه62)

, *,

* برای کسانی که کار نیک انجام دادند، پاداش نیک و زیاده بر آن می باشد، بر  چهره ی آنان غبار(اندوه) و خواری ننشیند، آنان اهل بهشت اند و جاودانه در آن خواهند ماند. (سوره یونس/آیه 26)

, *,

* کسی که کار نیکی انجام دهد، ده برابر آن پاداش خواهد داشت. (سوره الانعام/آیه160)

, *,

* کسانی که ایمان آوردند و کارهای نیک و شایسته کردند، باغ های بهشت جایگاه پذیرایی آنان است، جاودانه در آن خواهند ماند و هرگز انتقال از آن را آرزو نکنند. (سوره الکهف/آیه107و108)

, *,

* کسی که کار نیک و شایسته انجام دهد، مرد باشد یا زن و ایمان داشته باشد، به بهشت در آیند و در آن جا بی حساب روزی داده شوند. (سوره المؤمن/آیه40)

, *,

* مال ها و فرزندانتان چیزی نیست که شما را به ما نزدیک گرداند مگر کسانی که ایمان آورده و کار نیک و شایسته انجام دهند که برای آنان پاداشی دو چندان است در برابر آنچه داده اند و ایشان در غرفه های بهشتی در امن و امان می باشند. (سوره سبا/آیه37)

, *,

همچنین امامان و ائمه اطهار (ع) نیز بر احسان و نیکوکاری تاکیدات فراوانی کرده و در احادیث متعددی می فرمایند:

, همچنین امامان و ائمه اطهار (ع) نیز بر احسان و نیکوکاری تاکیدات فراوانی کرده و در احادیث متعددی می فرمایند:,

* امام صادق (علیه السلام):

, * امام صادق (علیه السلام):,

مردم، بیشتر از آن که با عمر خود زندگى کنند، با احسان و نیکوکارى خود زندگى مى کنند و بیشتر از آن که با اجل خود بمیرند، بر اثر گناهان خود مى میرند. (دعوات الراوندى، ص 291، ح 33)

,

* پیامبر اکرم (صلى لله علیه و آله):

, * پیامبر اکرم (صلى لله علیه و آله):,

پاداش نیکوکارى زودتر از هر کار خوب دیگرى مى رسد و کیفر ستم و تجاوز زودتر از هر کار بد دیگرى گریبان مى گیرد. (خصال، ص 110، ح 81)

,

* امام على (علیه السلام):

, * امام على (علیه السلام):,

بزرگوار، نیکوکارى هاى خود را بدهى به گردن خود مى داند که باید بپردازد و فرومایه، احسان هاى گذشته خود را بدهى به گردن دیگران مى داند که باید پس بگیرد. (غررالحکم، ح 2031 و 2032)

,

* امام باقر (علیه السلام):

, * امام باقر (علیه السلام):,

چهار چیز از گنجهای نیکوکاری است: پنهان داشتن حاجت، صدقه پنهانی، نهان داشتن درد و نهان داشتن مصیبت. (بحارالانوار ج75 ص175)

,

* امام حسین (علیه السلام):

, * امام حسین (علیه السلام):,

اى مردم در خوبى ها با یکدیگر رقابت کنید و در کسب غنائم (بهره گرفتن از فرصت ها) شتاب نمایید و کار نیکى را که در انجامش شتاب نکرده اید، به حساب نیاورید. (کافى، ج 2، ص 95، ح 9)

,

همانطور که در بالا به آن اشاره شد، احسان و نیکوکاری و کمک به انسان های ضعیف و ناتوان، آثار و پیامدهای ارزنده و مثبتی را در دنیا و آخرت به دنبال دارد، پیامدهایی همچون:

, همانطور که در بالا به آن اشاره شد، احسان و نیکوکاری و کمک به انسان های ضعیف و ناتوان، آثار و پیامدهای ارزنده و مثبتی را در دنیا و آخرت به دنبال دارد، پیامدهایی همچون:,

1- دوستی و صمیمیت: احسان و نیکوکاری باعث ایجاد دوستی و صمیمت بین افراد جامعه می شود.

, 1- دوستی و صمیمیت: ,

2- خیر و سعادت دنیوی: از جمله آثار ارزشمند احسان و نیکوکاری، اجر و پاداشی است که در دنیا، نصیب انسان های خیر می شود. در واقع خدای سبحان به نوعی اعمال و رفتار خوب و شایسته نیکوکاران را در همین دنیا، مورد لطف و عنایت قرار داده و جبران می نماید.

, 2- خیر و سعادت دنیوی:,

3- آمرزش گناهان: همه انسان ها به جز انبیا و اولیای الهی در زندگی خود دچار خطا و لغزش شده، گناهان کوچک و بزرگی را مرتکب می شوند. از جمله ابزاری که باعث می شود انسان آثار گناه و خطاهایش از بین برود و حتی آن را تبدیل به حسنات نماید، احسان و نیکوکاری در حق بندگان خدا و خدمت به مخلوقات الهی است.

, 3- آمرزش گناهان:,

4- آرامش روحی: یکی دیگر از آثار ارزشمند احسان و نیکوکاری، آرامش روحی است.

, 4- آرامش روحی:,

5- محبوبیت نزد خداوند: احسان و نیکوکاری، باعث محبوبیت انسان نزد خدای سبحان می شود.

, 5- محبوبیت نزد خداوند: ,

اما در پایان باید توجه داشت که لازمه احسان و نیکوکاری این است که فرد احسان کننده باید از نشانه ها و اخلاق و آداب افراد نیکوکار برخوردار باشد، یعنی اینکه در حین انجام این عمل زیبا و خداپسندانه، رذائل اخلاقی همچون ریا و خودنمایی خواهی، منت نهادن، داشتن چشم داشت، کسب شهرت و حرص و طمع و ... را از خود دور کند.

, اما در پایان باید توجه داشت که لازمه احسان و نیکوکاری این است که فرد احسان کننده باید از نشانه ها و اخلاق و آداب افراد نیکوکار برخوردار باشد، یعنی اینکه در حین انجام این عمل زیبا و خداپسندانه، رذائل اخلاقی همچون ریا و خودنمایی خواهی، منت نهادن، داشتن چشم داشت، کسب شهرت و حرص و طمع و ... را از خود دور کند.]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه