اخبار داغ

برگزاری مراسم افتتاحیه اولین « همایش ملی غار کرفتو» در دیواندره/تصاویر

برگزاری مراسم افتتاحیه اولین « همایش ملی غار کرفتو» در دیواندره/تصاویر
صبح امروز مراسم افتتاحیه اولین « همایش ملی غار کرفتو» در شهرستان دیواندره و با حضور جمعی از مسوولان و مدیران استانی و شهرستانی و اقشار مختلف مردم در مجتمع فرهنگی و گردشگری «دیار» شهردیواندره برگزار شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سارال خبر،صبح امروز 6 خرداد ماه 95 مراسم افتتاحیه اولین « همایش ملی غار کرفتو» در شهرستان دیواندره و با حضور جمعی از مسوولان و مدیران  استانی و شهرستانی،اساتید دانشگاه، استاندار کردستان،فرمانداران دیواندره و سنندج و اقشار مختلف مردم در مجتمع فرهنگی و گردشگری «دیار» شهردیواندره برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سارال خبر،,

از بین این تعداد86  مقاله ارسال شده به همایش ، 15 مقاله به صورت سخنرانی و 15 مقاله نیز به صورت پوستر  و در سه پانل که در هر کدام، پنج مقاله در روز اول ارائه می‌شود.

,

در مراسم افتتاحیه بهرام فاتحی  فرماندار دیواندره و رئیس همایش ضمن قدردانی از برگزار کنندگان این همایش و همکاری اساتید دانشگاه و اقشار مختلف شهرستان گفت: بیش از 80 مقاله علمی به دبیرخانه ارسال شده است که 29 مقاله برتر جهت ارائه و سخنرانی توسط هیات داوران انتخاب شده است.

,

وی افزود: برای آثار باستانی غار کرفتو در دیواندره و مرکز استان تشکیل دبیرخانه دایمی و آرشیوی ضروری می باشد.

,

فاتحی در ادامه  اظهارداشت: این همایش گامی در جهت کمک به ثبت جهانی غار کرفتو در یونسکو می باشد و مقالات این همایش علمی به صورت کتابی مستند چاپ می شوند.

,

در ادامه مراسم زاهدی استاندار کردستان،سید احسن علوی نماینده سنندج دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی،کیانی رئیس دانشگاه آزاد کردستان،ورزنده دبیر کمیته علمی همایش و رئیس بخش کردستان شناسی دانشگاه آزاد سنندج،علوی مدیرکل اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کردستان و دکتر شعبانی چهره ماندگار رشته تاریخ در مورد کرفتو و جاذبه های گردشگری کردستان به سخنرانی پرداختند.

,

همچنین پیام منصور سلطانی فر معاون رییس جمهوری و رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور برای این همایش توسط فرهاد عزیزی مدیرکل امور پایگاه‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرائت شد.

,

در حاشیه این همایش نمایشگاه عکس غار کرفتو و آثار صنایع دستی دایر گردید و از کتابی با عنوان «کرفتو، بوم زمان و بررسی نقوش صخره‌ای» تالیف طاهر قسیمی که مشتمل بر 104 صفحه با تصاویر رنگی است با حضور مسئولان استانی رونمایی شد.

,

نویسندگان  این کتاب طاهر ، آکام و سوران قسیمی ، از پژوهشگران کُرد می باشندکه در زمینه نقوش صخره‌ای کارها و مقالات ارزشمندی را منتشر کرده‌اند.

,

بخش علمی همایش با حضور سه سخنران ویژه از جمله پرفسور «رضا شعبانی» استاد تمام تاریخ و جزو چهره‌های ماندگار ایران، دکتر «حمید خطیب شهیدی» استاد تمام باستان شناسی و دکتر «قطب الدین صادقی» پژوهشگر برگزار می‌شود.

,

برنامه روز جمعه(7 خردادماه روز دوم این همایش) بازدید از غار و اجرای برنامه‌های فرهنگی و موسیقی بومی و محلی در محل غار کرفتو می باشد.
انتهای پیام/م

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه