اخبار داغ

تاثیرات منفی و غیر قابل جبران فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی

تاثیرات منفی و غیر قابل جبران فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی
دستاوردهای بشر در فناوری های نوین علاوه بر منافعی که برای بشر به ارمغان آورده، همواره آسیب هایی را نیز به همراه داشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سیلوانانیوز؛ از زمان ورود اینترنت به فضاى زندگى انسان تا امروز، در کنار برخی محاسن و مزایاى آن، یکسرى دغدغه ها و نگرانى هایى را بر خانواده ها تحمیل کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سیلوانانیوز,

با توجه به نو بودن و ویژگی های خاص فضای مجازی،‌ بسیاری از والدین فرصت، امکان و یا توان کافی برای شناخت دقیق این فضا را به دست نیاورده اند و در مقابل استفاده روزمره نوجوانان و جوانان و حتی کودکان از این فضا باعث شده است که یک فضای محرمانه و خصوصی در داخل خانه برای خود ایجاد کنند.

,

همان طورکه برای راندن اتومبیل باید قوانینی آموخت و رعایت کرد، برای استفاده از قابلیت‌های اینترنت و فضای مجازی نیز نیازمند فرهنگ ‎سازی فردی و اجتماعی هستیم، متاسفانه سرعت گسترش و رشد شبکه‎های اجتماعی مجازی از سرعت فرهنگ سازی جامعه ما بسیار بالاتر و بیشتر بوده است.

,

همین امر باعث شده جنبه‎های منفی و آسیب زننده آنها سریع‎تر از جنبه‎های مثبت رشد کند، شبکه‎های مجازی فراوان با امکانات جذاب و سرگرم کننده‎ای که دارند باعث می‌شوند افراد به سرعت جذب آنها شده و زمانی را که می‎توانند برای اعضای خانواده و ارتباطات حقیقی بگذارند، صرف حضور در این شبکه‎ها کنند

,

گسترش فضای مجازی در رابطه فرزندان و والدین نیز تاثیر گذاشته بطوریکه به کمتر شدن نقش خانواده در الگو بودن برای فرزندان، کاهش و یا از بین رفتن ارتباط درست فرزندان با والدین، ایجاد شکاف نسلی بین والدین و فرزندان، از بین رفتن حرمت ها در اعضای خانواده، ایستادن فرزندان در برابر والدین و غیره منجر شده است.

,

در کنار موارد اشاره شده فضای مجازی باعث شده که مهر و محبت، صفا و صمیمیت، دور هم نشینی و داشتن زندگی بدون دغدغه از خانواده ها دور شود و از سویی دیگر مشکلات مخربی برای بستر سازی معظلات اجتماعی از جمله طلاق و خودکشی را در جامعه گسترش دهد.

,

متأسفانه امروز زندگی ماشینی و موبایلی باعث شده که انسان وقت فراغت بیشتری برای خانواده و هم نوع خود نداشته باشد و به کلی به یک فرد منزوی در درون جامعه بدل شود.

,

دورشدن تدریجی اعضای خانواده از یکدیگر و یافتن دوستان مجازی زمینه ساز شک و بی‌اعتمادی را فراهم می آورد.

,

به نابودی کشیدن فرهنگ عفت و حیا در ایران هدف اصلی ایجاد کنندگان اینگونه فضاها می باشد، در همین راستا مدیران شبکه های اجتماعی همچون فیس بوک با به راه انداختن مسابقات اینترنتی نظیر دختر شایسته ایرانی کاربران این شبکه را برآن داشه تا با قرار دادن عکس های شخصی خود در صفحه های عمومی با عناوین مختلف ؛حیا را برای دختر ایرانی قبح شکنی کنند. بر این اساس رقابت دختران ایرانی در به روز کردن آلبوم های شخصی خود از عکس های متنوع برهنه و نیمه برهنه شبکه های اجتماعی به ویژه فیس بوک را به محلی برای تبلیغ مدهای خیابانی و آرایش های جدید در میان ایرانیان تبدیل کرده است که با توجه به عادی شدن این امر در میان زنان و دختران دیگر بحثی از حیا در میان این کاربران به میان نمی آید و درد آور تر از همه این است که کاربران با کمال افتخار از تیب و وضعیت ظاهری خود حرف می زنند و عکس های نیمه عریان خود را با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.

,

 توحید نوری

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه