اخبار داغ

توصیه هایی برای آماده کردن کودک برای رفتن به مدرسه

توصیه هایی برای آماده کردن کودک برای رفتن به مدرسه
مهم‌ترین نکته این است که قبل از ورود به این محیط باید آمادگی لازم را برای کودک ایجاد کرد راه‌های زیادی وجود دارد تا شما یک خداحافظی خوب و یک شروع موفق را برای کودک ایجاد کنید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آنا خبر، همه ما خاطرات روزهای اول مدرسه‌مان، به ویژه اولین سال مدرسه‌ای شدنمان را به یاد داریم؛ اینکه چگونه صبح اول مهر از خواب بیدار شدیم، صبحانه خوردیم، لباس‌های نو پوشیدیم و دست در دست بزرگ‌ترهایمان به مدرسه رفتیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آنا خبر,

خیلی از ما خاطرات خوشایندی از حضور خود  در مدرسه داریم. ولی بعضی دیگر از کودکان بودند که با چشمانی گریان راهی مدرسه می شدند و این تجربه برای آن ها با ناراحتی هایی همراه بود.

,

مهم‌ترین نکته این است که قبل از ورود به این محیط باید آمادگی لازم را برای کودک ایجاد کرد راه‌های زیادی وجود دارد تا شما یک خداحافظی خوب و یک شروع موفق را برای کودک ایجاد کنید.

,

دلایل ترس کودک از مدرسه:

,

١- اضطراب جدایی: معمولا مادران بچه هایی که دچار اضطراب جدایی هستند شخصیتی افراطی، مضطرب، بیش از حد حمایت کننده، مردد، حساس و عاطفی دارند که اضطراب خود را با بیان افکار منفی و عمل خود به بچه ها منتقل می کنند.
٢- یادگیری: ترس ویا امتناع از مدرسه بیش از آن که علت شخصیتی، عاطفی داشته باشد ناشی از یادگیری است مادر یا پدری که در ارتباط با کودکان خود مفاهیم ویا نکته های منفی از مدرسه، تنبیه و توبیخ ها و تجارب ناخوشایند خود را از دوران تحصیل بیان می کنند و از آن ها می خواهند که مواظب رفتارهایشان باشند خواه ناخواه باعث ترس کودکشان از مدرسه می شوند.
٣- وابستگی: اضطراب کودک گاهی به دلیل وابستگی به مادر محیط خانه،خانواده و یا هر تکیه گاه و پناهگاه دیگر است.معمولا مادران سعی در وابسته کردن کودک به خود دارند و به واکنش های عاطفی او نسبت به ترک پاسخ میدهند.برای پیشگیری از به وجود آمدن این مشکلات و یا برطرف کردن آن و نیز آماده کردن کودک برای پذیرش شرایط جدید و مانوس شدن او با محیط دبستان موارد زیر را مد نظر قرار دهید.

,
,
,

بهترین کار این است که چند هفته پایانی شهریور را برای برگشتن به ریتم روزانه مدرسه اختصاص دهید. مثلا هر روز صبح به موقع کودک را بیدار کنید. مهم است که فرزندتان را صبح‌ها عادت دهید که از خانه بیرون برود. بهانه‌اش را هم باید پیدا کنید، مثلا می‌توانید چند هفته آخر فعالیت‌هایی ترتیب دهید و اگر اهل ورزش صبحگاهی هستید او را با خود ببرید. این کار بدون شک برای والدین شاغل سخت خواهد بود اما وقتی مدارس باز ‌شود کارتان راحت‌تر می‌شود.

,


ساعت خواب را تنظیم کنید

,
,


مادر هرگز نباید کودک محصل خود را صبح ها به زور و با ناراحتی از خواب بیدار کند . کودک از اینکه مادر هر روز صبح به اطاق او بیاید و پتو را از روی او بکشد و بگوید « یالا بلند شو مگر نمی بینی که دیرت شده » نفرت دارد . اگر کودک با صدای ساعت زنگدار بیدار شود بهتر است تا با صدای مادر زنگدار بیدار شود.
از آنجا که ممکن است به دلیل نداشتن برنامه مشخص، وقت خواب کودک هم زمان مشخصی نداشته باشد، باید از چند هفته قبل کودک را وارد یک برنامه خواب منظم کنید طوری که ساعت ۹ شب حتما به تختخواب برود و صبح ساعت مشخصی از خواب بیدار شود. میزان خواب معمول برای کودکان ۷ ساله حدود ۸ ساعت است.

,
,
,

 

,

در برابر گریه‌های کودک مقاومت نشان دهید

,


در برابر گریه‌های کودک مقاومت نشان دهید مثلا دوباره برنگردید و او را بغل کنید. حتی اگر برای شما هم سخت است که گریه‌های فرزندتان را ببینید. هیچ وقت  بدون خداحافظی او را ترک نکنید. ممکن است از اینکه او را با این حال ترک می‌کنید احساس گناه کنید اما این وظیفه معلم است که این مسئله را حل کند هرچند می‌توانید به معلم کمک کنید و اطلاعاتی درباره آنچه می‌تواند کودک‌تان را آرام کند به او بدهید تا او توجه کودک را به خود جلب کند. به یاد داشته باشید این گریه‌ها همیشگی نیستند و کودک شما کم کم به معلم و روزهای مدرسه عادت خواهد کرد.

,
,


صبحانه بدون استرس

,
,


هنگام صرف صبحانه موقع مناسبی برای آموزش اصول اخلاقی و آداب معاشرت نیست . صبحانه بایستی در یک جو خوشایند صرف شود. هرگونه بگومگو با کودک که اغلب خواب آلوده و بدخلق است ، می تواند به اوقات تلخی منجر شود .استفاده از سخنان نیشدار و طعنه آمیز تهدیدی جدی برای سلامت روانی کودک به حساب می آید و تحت تمام شرایط بایستی مؤدبانه باکودک صحبت کرد.

,
,

 

,

مرجان فخیمی روان شناس تربیتی در گفت با آنا خبر برای شروع بهتر مهر ماه توصیه ی هایی برای والدین داشت، وی اظهار کرد: اکثر کودکان هنگام جدایی از والدین،درصدی از اضطراب را از خود نشان که این موضوع هم برای کودک و هم برای والدین او دردناک است. البته یک پدیده رشدی طبیعی است. چرا که پس از گذشت چند روز این مشکل برطرف خواهد شد.

,

 

,

وی ادامه داد: هنگام ترک کودک باید او را ببوسید و نوازش کوتاهی کنید و با خوشرویی از او خداحافظی کنید. البته مراسم خداحافظی و ترک کودک را خیلی طولانی نکنید. در عین حال، فراموش نکنید اگر بخواهید بصورت یواشکی از مدرسه خارج شوید.این کار برای کودک ناراحت کننده است.

,


فخیمی خاطر نشان کرد: والدین باید در مقابل گریه های فرزندشان مقاومت کنند. وبا هر بار گریه ی او به طرفش نروند.

,
,


این روان شناس با اشاره به ضرورت آماده سازی محیط خانه برای ورود به کودک به مدرسه ابراز داشت: والدین باید هفته های آخر شهریور برنامه ی خواب کودک را تنظیم کنند تا او بتواند با خواب به موقع صبح ها با نشاط از خواب بلند شود.

,
,


وی افزود: خانواده ها نباید از موضوع صبحانه و تغذیه درست به راحتی رد شوند چرا که کودک اگر صبحانه ی خوب بخورد با انرژی سر کلاس حضور خواهد یافت.

,
,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه