اخبار داغ

اگر کتاب نباشد روح انسان پرورش نمی یابد

اگر کتاب نباشد روح انسان پرورش نمی یابد
اگر مادر نباشد جسم انسان ساخته نمی شود و اگر کتاب نباشد روح پرورش نمی یابد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بام ایران خبر؛دانستن آمار مطالعه ایرانیان، شمارگان کتاب و شمار کتابخانه ها در کشوری که مهد تمدن و فرهنگی کهن است، چیزی جز افسوس نصیبمان نمی کند. این اندوه ریشه دارتر می شود اگر این ارقام را با برخی از کشورها مقایسه کنیم، به ویژه وقتی مطمئن باشیم سهم آنان از تاریخ علم و اندیشه در برابر تاریخ پرافتخار ما، مثال پیاله و دریاست. در این غصه، همه ما به نسبت کوتاهی هایمان نقش داریم و برای زدودن این افسوس، وظیفه هفته کتاب و کتاب خوانی غنیمتی است از فرصت برای چاره اندیشی در این موضوع و اینکه بیاموزیم چگونه مهربان تر از گذشته با کتاب ها رفتار کنیم.

مقام معظم رهبری که خود از اهالی اندیشه و از شیفتگان کتاب و کتاب خوانی هستند، دغدغه مبارک اهتمام به مطالعه و کتاب را در سخنان خویش این گونه ابراز کرده اند: «[در زمان شاه] برابر گزارش های همان روزگار، در شهر تهران و برخی شهرهای دیگر، شمار می خانه ها بیش از شماره کتابخانه ها و کتاب فروشی ها یا چند برابر آنها بود. اکنون ملت ایران باید عقب افتادگی ها را جبران کند. اینک فرصت بی نظیری از حکومت دین و دانش بر ایران پدید آمده است که باید از آن در جهت اعتلای فکر و فرهنگ این کشور بهره جست.... کتاب خوانی را باید جزء عادت خودمان قرار دهیم. به فرزندانمان هم از کودکی عادت بدهیم کتاب بخوانند.... باید پدرها و مادرها، بچه ها را از اول با کتاب محشور و مأنوس کنند. حتی بچه های کوچک باید با کتاب انس پیدا کنند. باید خرید کتاب، یکی از مخارج اصلی خانواده محسوب شود. مردم باید بیش از خریدن بعضی از وسایل تزییناتی و تجملاتی... به کتاب اهمیت بدهند؛ اول کتاب را مثل نان و خوراکی و وسایل معیشتی لازم بخرند. بعد که تأمین شد، به زواید بپردازند. خلاصه باید با کتاب، انس پیدا کنند. در غیر این صورت، جامعه ایرانی به هدف و آرزویی که دارد که حق او هم هست، نخواهد رسید».

ضرورت توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی

معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت فرهنگ کتاب وکتابخوانی افزود: توسعه و ترویج این فرهنگ به عنوان زیربنایی توسعه همه جانبه نیازمند زیرساخت هاست.

سیامک سلیمانی افزود: احداث کتابخانه مرکزی در مرکز استان به عنوان یک زیرساخت فرهنگی بوده که امید است با توجه به مساعدت استاندار و پرداخت یک میلیارد ریال اعتبار برای خرید زمین از مسکن و شهرسازی به این اداره کل بتوان تا چند ماه آینده عملیات ساخت وساز این کتابخانه آعاز شود.

وی توسعه فرهنگ مطالعه و کتاب وکتابخوانی را بسیار مهم خواند و گفت: توسعه این فرهنگ و همچنین توسعه زیرساخت ها نیازمند همکاری و تلاش همه جانبه از سوی مسئولان و حضور و مشارکت خیران دارد.

فرهاد خلیل مقدم، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی افزود: هم اینک در استان ۶۳ کتابخانه عمومی در استان فعال است که از این تعداد ۵۰ کتابخانه نهادی و ۱۳ کتابخانه مشارکتی است.

وی گفت: در دولت یازدهم ۱۳ باب کتابخانه جدید در استان راه اندازی شده است.

خلیل مقدم یکی از مهمترین مشکلات اداره کل کتابخانه های عمومی استان را فرسودگی فضای فیزیکی کتابخانه ها عنوان کرد و گفت: در این دولت ۳۷درصد فضای فیزیکی کتابخانه ها بازسازی شده است.

وی با اشاره به اهمیت راه اندازی کتابخانه مرکزی چهارمحال و بختیاری گفت: امسال یک میلیارد ریال برای خرید زمین از سوی استاندار از محل اعتبارات استانی برای خرید این زمین از مسکن و شهرسازی استان به اداره کل کتابخانه های عمومی استان اختصاص داده شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری نیز از برگزاری جشنواره روستای دوستدار کتاب در استان خبر داد و گفت: در این جشنواره روستاهایی که برنامه در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی داشته باشند، شناسایی و تقدیر خواهد شد.

جواد کارگران افزود: سال گذشته شهرکرد به عنوان یکی از ۱۰ شهر پایتخت کتاب معرفی و نشان یونسکو در بحث ترویج کتاب و کتابخوانی دریافت کرد و پیش بینی می شود امسال نیز شهرکرد به عنوان شهر پایتخت کتاب معرفی شود.

وی به برگزاری مسابقات کتاب و کتابخوانی، نگارش و چاپ کتاب، برپایی نمایشگاه های کتاب با حضور ناشران کشوری، اختصاص یارانه کتاب به کتاب فروشی ها، برپایی نمایشگاه قرآن و رسانه های دیجیتال به عنوان برنامه های مهم در حوزه کتاب و کتابخوانی در استان اشاره کرد و گفت: به مناسبت هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار ۲۵درصد یارانه کتاب با عنوان یارانه پاییزه به کتاب فروشی های استان اختصاص داده می شود.

همزمان با هفته کتاب، کتابدار و کتابخوانی از ناشران برتر، کتابداران و کتابخوانان برتر و اصحاب رسانه برتر در حوزه تریج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در استان چهارمحال و بختیاری تقدیر شد.

در این آیین از کتاب شعر بختیاری با عنوان "چوپی آواز" نوشته مرید محمدی رونمایی شد.

این کتاب از انتشارات مرید و در سال ۱۳۹۵به چاپ رسیده است در این کتاب سرودهای نویسنده به گویش محلی و زبان فارسی نگاشته شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بام ایران خبر,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه