اخبار داغ

گفتگو با یک کارشناس مذهبی:

مسائلی که زمینه های هجرت پیامبر را فراهم کردند

مسائلی که زمینه های هجرت پیامبر را فراهم کردند
حجت الاسلام و المسلین طالبی وفات ابوطالب عموی پیامبر و به فاصله 3 روز، وفات حضرت خدیجه را عامل افزایش فشار کفار بر مسلمین و اولین زمینه سازهای هجرت دانست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبنم همدان، به پایان ماه صفر نزدیک می شویم و ربیع الاول برای مسلمین یادآور هجرت پیامبر اسلام است، حرکتی که اهمیت آن در حدی بود که مبدأ تاریخ مسلمین شد از این رو با یک کارشناس مذهبی در مورد این واقعه بزرگ تاریخی صحبت کرده ایم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبنم همدان,

 

,

زمینه ساز های هجرت پیامبر

,

حجت الاسلام و المسلین طالبی در مورد پیشینه هجرت گفت: در حدود 2 ماه پس از خروج بنی هاشم از شعب و 3 سال پیش از هجرت، وفات ابوطالب عموی پیامبر و به فاصله 3 روز وفات حضرت خدیجه در ماه رمضان سال دهم بعثت موجب شد گستاخی قریش در آزار واذیت رسول خدا به نهایت برسد و همه این وقایع در هجرت آن حضرت دخیل بودند

,

مقدمات هجرت اشنایی  اهل یثرب با رسول خدا

,

طالبی افزود یکی از مسائلی که زمینه هجرت را فراهم کرد آشنایی اهل یثرب با رسول خدا است خلاصه آن را عرض می کنم: دو قبیله بت پرست به نام اوس وخزرج از عرب قحطانی یمن در یثرب ساکن بودند و دائماً جنگ هایی میان دو قبیله روی می داد و بیم ان بود که در زیر فشار جنگ نابود شوند و دو قبیله یهود بنی نظیر وبنی قریظه و دیگر یهودیان بر آنها گستاخ شوند. این دو قبیله  برای کمک گرفتن از قریش نزد آنها آمدند وبا پیامبر دیدار داشتند و در ذی الحجه  سال یازدهم بعثت با شنیدن سخنان پیامبر و تلاوت آیات قرآن شش نفر از قبیله خزرج به او ایمان آوردند و این شش نفر به یثرب باز گشتند و سخنان  رسول خدا را با مردم در میان گذاشتند و چیزی نگذشت که اسلام در یثرب شیوع پیدا کرد و درذی الحجه سال دوازدهم بعثت 12 نفر از اهالی یثرب با رسول خدا بیعت کرد (بیعت عقبه اول ) پس از بیعت، رسول خدا مصعب بن عمیر را همراه آنها فرستاد تا به هر کس مسلمان می شود قرآن بیاموزد. در بیعت عقبه دوم هفتاد وپنج نفر شرکت داشتند که 73 مرد و دو زن با پیامبر بیعت کردند .

,

 

,

آغاز هجرت

,

طالبی آغاز هجرت را اینگونه شرح داد: پس از باز گشت هفتاد و پنج نفر اصحاب بیعت دوم عقبه به مدینه وآگاه شدن قریش از دعوت و بیعتی که اوس وخزرج انجام داده بودند، مشرکان مکه از پیشرفت اسلام بیم پیدا کردند وبرای همین سخت گیری قریش نسبت به مسلمانان شدت یافت و زندگی در مکه برای مسلمین طاقت فرسا شد و مسلمین از پیامبر خدا اذن هجرت خواستند.

,

رجال قریش فهمیدند که یثرب به صورت پایگاه وپناهگاهی برای رسول خدا و یاران او درآمده و مردم آن بلاد برای جنگیدن با دشمنان رسول خدا آماده اند همین امر موجب شد از هجرت رسول خدا بیمناک شوند. مشرکین  در دار الندوه گرد هم آمدند هر کس نظری داد تااینکه ابوجهل بن هِشام گفت : من نظری دارم که تاکنون به ذهن هیچ یک از شما نرسیده است بهتر است از هر قبیله ای جوانی دلیر ونسب دار و گیرنده انتخاب کنیم وبه هریک از این جوانان شمشیری برنده بدهیم واینها دسته جمعی او را به قتل برسانند. در این صورت خون وی در همه قبایل پراکنده می شود . وقتی نمی توانند با همه طوایف قریش بجنگند وناچار به گرفتن دیه می شوند .و رجال قریش با تصمیم قاطع بر کشتن رسول خدا پراکنده شدند .

,

جبرئیل بر پیامبر نازل شد وگفت :امشب را در بستری که شب های گذشته می خوابیدی مخواب.

,

قریش برحسب تصمیم دارالندوه  خانه رسول خدا را محاصره کردند .در شب اول ماه ربیع الاول  رسول خدا از مکه رفت و در همان شب علی (ع) در بستر رسول خدا خوابید. آن شب را لیله المبیت می نامند.

,

ویکی دیگر ازدلایل  هجرت پیامبر بیم جان خود و اندک مسلمانان مکه بود . از طرف دیگر پیامبر 13سال پس از بعثت در مکه بود و مردم را آشکار ونهان به اسلام دعوت کرده بود ولی تعداد اندکی مسلمان شدند و اسلام باید گسترش پیدا می کرد .

,

 طالبی خاطر نشان کرد: هجرت پیامبراز مهمترین رویدادهای اسلام است و تاریخ هجرت پیامبر از مکه به مدینه مبدأ تاریخ اسلام قرار گرفت. فداکاری حضرت علی (ع)با خوابیدن دربستر رسول اکرم (ص)، تشکیل پایه های حکومت وشیوع اسلام در مدینه  بنای اولین مسجد مدینه وپس از ساخته شدن مسجد اذان اسلامی به وسیله وحی مقرر گردید.

,

انتهای پیام / 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه