اخبار داغ

تجریشی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

کاهش سفته‌بازی در بازار مسکن و خودرو، موجب رونق بورس می‌شود

کاهش سفته‌بازی در بازار مسکن و خودرو، موجب رونق بورس می‌شود
یک کارشناس اقتصادی با اشاره به عوامل اثرگذار در بورس گفت: کاهش سفته‌بازی در بازارهای موازی به‌خصوص مسکن و خودرو، موجب افزایش سرمایه‌گذاری در بورس می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ نوسانات قیمت ارز و سکه این روزها آثار خود را بر بازار سرمایه نمایان کرده و این موضوع در کنار معاملات و میزان عرضه و تقاضا خودرو و سکه در بورس کالا و سیاست‌های اتخاذی توسط دولت و فعالان بازار سرمایه می‌تواند این بازار را با چالش‌ها و فرصت‌های جدیدی مواجه کند.

اما در روزهای گذشته نامه شورای رقابت به سازمان بورس در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا برخی محاسبات فعالان این بازار را تغییر داد. به نظر می‌رسد مسیر حرکت بازار سرمایه به سرنوشت خودرو در بورس کالا و در کنار آن نحوه عرضه سکه در این بازار گره‌خورده است.

ادامه فروش خودرو و ربع‌سکه در بورس موجب تداوم مثبت خواهد بود

کارشناسان معتقدند اگر فروش خودرو و ربع‌سکه در بورس کالا ادامه یابد می‌توان، انتظار تداوم شرایط مثبت را داشت؛ اما از سوی دیگر اگر تغییراتی در این تصمیم رخ دهد ممکن است بازار با ریزش‌هایی مواجه شود.

امیر تقی‌خان تجریشی کارشناس بازار سرمایه درباره شرایط کنونی بازار سرمایه به راه دانا اظهار کرد؛ فعالان بازار سرمایه این روزها به دنبال آخرین اخبار سیاست خارجی ایران در زمینه مذاکرات و تقویت قدرت ژئوپلیتیک ایران در منطقه هستند؛ زیرا این عامل می‌تواند پیام‌آور روندی آرامش‌بخش و متعادل برای بازار سرمایه باشد.

کاهش فاصله نرخ نیمایی با بازار توافقی

وی ادامه داد: عامل بعدی اثرگذار نرخ ارز است؛ باوجوداینکه در روزهای اخیر شاهد نوساناتی در نرخ ارز هستیم که روی تصمیمات سرمایه‌گذاران تأثیر می‌گذارد، اما این موضوع توجه سرمایه گذران را به اهمیت نرخ نیمایی که مبنای محاسبات شرکت‌ها ارز محور و اثرگذار در سودآوری و تسعیر ارز است را نیز جلب کرده است.

وی توضیح داد: نرخ نیمایی ارز این روزها دارد فاصله خود را با نرخ آزاد ارز را کم می‌کند که این روند در کنار حذف قیمت‌گذاری دستوری از مبادلات تجاری، امیدها را به تداوم سودآوری شرکت‌ها تقویت نموده و موجب خواهد شد تا شرکت‌های پتروشیمی، سیمان و صنایع معدنی و فلزی با رشد در ماه‌های بعدی به کار خود ادامه دهند.

وی در ادامه با اشاره به افزایش قیمت نفت و رسیدن به ۱۰۰ دلار گفت: این موضوع علاوه بر جبران کسری بودجه دولت هم‌زمان با افزایش فروش نفت ایران، می‌تواند بر تعداد زیادی از شرکت‌های بازار سرمایه تأثیرگذار باشد، به‌طوری شاهد افزایش قیمت و میزان فروش در این شرکت‌ها خواهیم بود.

عرضه‌های کنونی نشان‌دهنده روند تعادلی در بازار است

تجریشی در ادامه گفت: عرضه‌های کنونی در بازار سرمایه نشان‌دهنده روند تعادلی بازار است. گاهی گروه پتروشیمی و پالایشگاهی موردتوجه قرار می‌گیرد و گاهی نیز گروه خودرویی و بانکی در راس توجه قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به افزایش نرخ بهره بین‌بانکی و رسیدن این نرخ بهره به حدود ۱۹.۳۵ درصد گفت: بازارهای پولی و مالی می‌ترسند که نرخ سود سپرده‌ها نیز افزایشی شود، البته زمزمه‌هایی هم در برخی بانک‌ها پیرامون این موضوع به گوش می‌رسد و این روزها هم در برخی بانک‌ها اقدام به افزایش نرخ سپرده‌های بلند کرده‌اند که این موضوع می‌تواند رقیبی برای بازار سرمایه باشد و از ورود پول حقیقی به بازار تا حدی جلوگیری کند.

این فعال بازار سرمایه گفت: اتفاق مثبت دیگری که این روزها شاهد آن هستیم کاهش سفته‌بازی در بازارهای موازی به‌خصوص مسکن و خودرو است که این نیز نکته مثبتی است که می‌تواند باتوجه‌به شفافیت بازار سرمایه موجب افزایش سرمایه‌گذاری در بورس شود.


نویسنده: امیر طاهری

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه