اخبار داغ

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

تسهیل ورود شرکت‌های صنعتی به اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان

تسهیل ورود شرکت‌های صنعتی به اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان
یک کارشناس اقتصادی با اشاره به شاخص‌های نوآوری، تحقیق و توسعه، رشد، بهره‌وری و... بر لزوم تسهیل ورود شرکت‌های صنعتی به اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات در سال ۸۹ برای شروع به کار اقتصاددانش بنیان تصویب شد. پس از دوازده سال از اجرای این قانون حمایتی برای شکل‌گیری فضای اکوسیستم دانش‌بنیان، نیازمند قانون، ساختار و ارزیابی‌های جدیدی برای تحول و بازارسازی جدید برای اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان جدید هستیم.

لزوم بازنگری در قوانین اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان

تاکنون با فضای قدیم و اکوسیستم قبلی اقتصاد دانش‌بنیان، شرکت‌های دانش‌بنیان ارزیابی می‌شدند. حال با تحولات فضای اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان کشور نیاز به بازتعریف و بازطراحی ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان در جهت تحقق مسیر رشد بازار این شرکت‌ها محسوس است؛ بنابراین، می‌توان گفت مهم‌ترین بخش برای تطبیق با تحولات اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان و پاسخ‌گویی به نیازهای فناورانه صنعت کشور، تغییر در ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان است.

باتوجه‌به تحولات اقتصاد دانش‌بنیان، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به‌تازگی دست به تغییرات مهمی زده است. ساختار جدید معاونت علمی باهدف تسهیل در اجرایی‌سازی قانون جهش تولید دانش‌بنیان شکل‌گرفته و در همین راستا، بخش‌های جدیدی به ساختار اقتصاد دانش‌بنیان اضافه شده است.

به‌زعم کارشناسان، دانش‌بنیانی فقط در حوزهٔ تکنولوژی و بخش فنی شرکت‌ها مطرح نیست و جوانب مختلفی دارد. این امر می‌تواند در فرایندهای بازاریابی، فروش، مسائل حقوقی، مالی، سرمایه‌گذاری و دیگر موارد مطرح باشد. در ارزیابی شرکت‌ها باید شاخص‌های متنوعی را در نظر بگیریم و فقط به‌صورت تک‌بعدی به یک موضوع مبنی بر میزان پیچیدگی فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان تکیه نکنیم.

نوع نگاه در بررسی عملکرد شرکت‌های دانش بنیان نادرست است

علی رحمانی، کارشناس اقتصادی درباره این موضوع به راه دانا اظهار کرد: شرکت های دانش‌بنیان‌ مقولهٔ جدیدی برای اقتصاد ما به حساب می آید ولی لازم است در مورد نحوهٔ برخورد خود با شرکت‌های این حوزه بازنگری داشته باشیم
وی ادامه داد: در ارزیابی خود از شرکت‌های دانش‌بنیان باید به مجموعه‌ای از شاخص‌ها توجه کنیم. استفاده از یک شاخص در بررسی عملکرد این شرکت‌ها نادرست است.

وی افزود: در کشورهای مختلف شاخص‌هایی مانند رشد درآمد، سهم بازار، مالکیت فکری، بهره‌وری کارکنان، نوآوری، شناخت برند، هزینه تحقیق و توسعه، میزان و رشد فروش را برای ارزیابی در نظر می‌گیرند. ما هم باید مجموعه‌ای از این شاخص‌ها را مدنظر داشته باشیم و از برخورد تک‌بعدی پرهیز کنیم.

وی تصریح کرد: باید برای ارزیابی یک شرکت از نظر دانش‌بنیان بودن از شاخص‌های متنوع دیگر نظیر نوآوری، شاخص‌های ملی و دیگر سنجه‌های مهم مورداستفاده قرار گیرد. تسهیل ورود شرکت‌های صنعتی به اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان، زمینه گسترش اقتصاد دانش‌بنیان و کارآمدی بیشتر این اکوسیستم را به همراه خواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: مسائلی ازاین‌قبیل که شرکت‌های دانش‌بنیان تا چه اندازه نوآوری دارند و چقدر می‌توانند صرفه‌جویی ایجاد کنند، اهمیت دارد. همچنین اینکه آن‌ها در مباحثی مانند اقلیم، پایداری، آب، کاهش آلودگی و... چقدر می‌توانند کمک‌کننده باشند، مهم است.

وی در ادامه اشاره کرد: اگرچه ما در زمینهٔ دانش‌بنیان‌ها فقط موضوع پیچیدگی فناوری‌ها را مدنظر داریم، اما واقعیت این است که بسیاری از کارهای دانش‌بنیانی ما حالت کپی دارد و نتوانسته‌ایم در این زمینه‌ها خودمان چیزی را تولید کنیم؛ بنابراین، از لحاظ این شاخص همکار زیادی انجام نداده‌ایم.

باید از بررسی‌های مقطعی یا بافاصلهٔ زیاد دانش بنیان ها پرهیز کنیم

این کارشناس خاطرنشان کرد: باید دیتاهای دقیقی در حوزهٔ دانش‌بنیان‌ها داشته باشیم و با استفاده از این اطلاعات به بررسی عملکرد آن‌ها بپردازیم. شرکت‌های دانش‌بنیان معمولاً سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت انجام می‌دهند. خوب است در یک پروسه  مداوم و طولانی به بررسی عملکرد آن‌ها بپردازیم و از بررسی‌های مقطعی و بافاصلهٔ زیاد پرهیز کنیم.

وی تأکید کرد: شفافیت در عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان به‌منظور ایجاد بستری برای بررسی عملکرد آن‌ها ضروری است. صورت‌های مالی این شرکت‌ها باید مشخص باشد تا بتوانیم به‌صورت مستمر به ارزیابی آن‌ها بپردازیم.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: تسهیل مجوزدهی به شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام خوبی است. اما در این حوزه باید مراقب برخی سوءاستفاده‌های احتمالی باشیم. باید موضوع تسهیل مجوزدهی به شرکت‌های دانش‌بنیان و مراقبت در مورد بستن راه‌های سوءاستفاده را به‌صورت هم‌زمان پیش ببریم.

بیشتر بخوانید:
اقتصاد دانش‌بنیان کلید شکوفایی ایران در قرن جدید/ ۶ اصل ویژه برای رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان

خبرنگار : امیر طاهری

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه