اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

دیپلماسی‌ دولت سیزدهم در بستر اقتصاد و سیاست‌های منطقه‌ای

دیپلماسی‌ دولت سیزدهم در بستر اقتصاد و سیاست‌های منطقه‌ای
سفرهای منطقه‌ای رئیس‌جمهور پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم سطح تعامل ایران با کشورهای منطقه را چندبرابر افزایش داده که این رویکرد علاوه بر ارتقای جایگاه سیاسی، دستاوردهای اقتصادی زیادی را نیز داشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ در بستر‌های اقتصادی و زیر ساختی، دیپلماسی منطقه‌ای به‌خصوص در حوزه انرژی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، دلیل‌ اصلی این اهمیت این است که اقتصاد سیاسی منطقه‌ خاورمیانه بر انرژی مبتنی بوده و در این میان، کشورهای منطقه، خصوصاً قدرت‌های دارای انرژی چون ایران، عربستان و امارات متحده عربی به انحای مختلف بااهمیت انرژی در حوزه دیپلماسی خود مواجه هستند.

برنامه‌ریزی کشور ما برای گرفتن نتیجه مثبت اقتصادی از این نوع دیپلماسی باتوجه‌به شرایط موجود باید پیشران باشد تا بتوانیم آثار آن را در اقتصاد خرد و کلان کشور لمس کنیم.

حال اینکه کشور ما باتوجه‌به تحریم‌های ظالمانه امریکا و اروپا طی سال‌های اخیر با لایه‌هایی از تهدید و فرصت در این بستر مواجه است که نتیجهٔ آن غلبهٔ رویکرد تقابلی برمشی تعاملی در روابط با کشورهای منطقه نظیر عربستان و امارات و سایر کشورهای حوزه خاورمیانه و آسیا است که با تلاش‌های دولت سیزدهم قدم‌های خوبی پس از روی کار آمدن این دولت مردمی برداشته شده است که از ابتدای سال جاری (۱۴۰۲) هم تا حدی نتایج کلی این عملکرد در اقتصاد کشور دیده می‌شود.

شرایط امروز ایجاب می‌نماید که منافع ملی کشورها فقط از منظر دیپلماسی رسمی تعریف نشود و مؤلفه‌های نظیر دیپلماسی شهری‌، دیپلماسی عمومی‌، قدرت نرم‌، هویت تاریخی، فرهنگی و‌ اقتصادی نیز به‌عنوان سایر ابعاد ارتقای سطح منافع ملی و پیشبرد سیاست خارجی موردتوجه قرار گیرند.

براین‌اساس دولت سیزدهم با گسترش دیپلماسی عمومی در سیاست خارجی به‌خصوص با کشورهای منطقه از جمله عمان، قطر، سوریه، عربستان، و سایر کشورهای منطقه تمام تلاش خود را کرده تا نقش موازی و مکمل را ایفا کند.

مهم‌ترین گواه موفقیت دولت در حوزه سیاست این است که در پی دیپلماسی همسایگی دولت سیزدهم، در یک سال اخیر روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه توسعه پیدا کرده است.

یکی از نشانه‌های خوب پس از ارتباط ایران و عربستان این بوده که امارات روابط خود را به سطح سفارت بازگردانده و مصر و اردن خواهان برقراری روابط با ایران هستند که این نیز خود به‌تنهایی نشان از موفقیت دولت سیزدهم در سیاست تنش‌زدایی است.

در چنین شرایطی، نظم جدیدی در خاورمیانه‌ در حال شکل‌گیری است، سوریه به اتحادیه عرب بازگشته و افق روشنی برای حل بحران یمن دیده می‌شود و نفوذ منطقه‌ای غرب کم‌رنگ و اسرائیل منزوی شده، حتی سلطان عمان برای اولین دیدار به تهران آمد تا با رایزنی بر پرونده‌هایی که کشورش میانجیگر آنهاست، تمرکز کند. این سومین سفر پادشاه عمان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ است.

امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه نیز قبل از شرکت در اجلاس بریکس در آفریقای جنوبی در توییتی دوباره آن را یادآور شد: حضور فعال در مجامع بین‌المللی یکی از گام‌های دکترین سیاست خارجی متوازن دولت است که از طریق وزارت خارجه این سیاست به‌صورت مستمر پیگیری می‌شود.

مروری بر سفرهای خاجی دولت سیزدهم به تاجیکستان، ترکمنستان، روسیه، قطر، عمان، ازبکستان، نشست سازمان ملل متحد در نیویورک، قزاقستان، چین، سوریه، اندونزی، اتفاقات مهمی را در پی داشت که از جمله آنها عضویت دائمی ایران در سازمان شانگهای و امضای ۸ سند همکاری از جمله در زمینه گمرکی و گردشگری بین تهران و دوشنبه بود.

دیدار با قربان قلی بردی‌ محمداف رئیس‌جمهور ترکمنستان و تأکید بر آغاز فصل جدید در روابط دو کشور، دیدار با عارف علوی رئیس‌جمهور پاکستان، امامعلی رحمان رئیس‌جمهور تاجیکستان، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، شوکت میرضیایف رئیس‌جمهور ازبکستان و دیدار با الهام علی‌اف رئیس‌جمهوری آذربایجان از مهم‌ترین برنامه‌های سفرهای رئیس‌جمهور بود که در هر یک از این دیدارها بر عزم جدی ایران بر گسترش روابط بین‌الملل تأکید شد.

در حاشیه اجلاس اکو، قرارداد سه‌جانبه سوآپ گاز که طی آن سالانه یک ونیم تا دو میلیارد مکعب گاز از طریق خاک ایران از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان منتقل می‌شود با حضور رئیسی و الهام علی‌اف در عشق‌آباد امضا شد.

مذاکرات رئیسی و پوتین هم در سفر به روسیه بسیار بااهمیت بود که در این دیدار با تأکید بر همکاری‌های دوجانبه در حوزه زیرساخت، انرژی، بانک و جهش تجارت بین دو کشور قدم‌های خوبی برداشته شد و در نهایت ایران و روسیه بر تکمیل رهگذر بین‌المللی شمال، جنوب با محوریت ایران که شرق و جنوب آسیا را به شمال اروپا متصل می‌کند، تأکید شد.

سفر به  قطر

رئیس‌جمهور در چهارمین سفر خارجی خود به قطر رفت. بسیاری از کارشناسان این سفر را مهم و تاریخی قلمداد می‌کنند؛ سفری که یکی از برنامه‌های مهم آن حضور در اجلاس اوپک گازی بود.

سفر بعدی به عمان بود که از نتایج این سفر این بود که ایران و عمان در بیانیه مشترکی تأکید کردند این سفر بر اساس پیوندهای مستحکم تاریخی میان دو ملت ‌دوست و باهدف تقویت روابط پایدار دوجانبه و احترام متقابل بین سران و ملت‌های دو کشور انجام شد که اصول‌دینی، برادری و حسن هم‌جواری، آن روابط را مستحکم ساخته است.

سفر به ترکمنستان و ازبکستان نیز دستاوردهای زیادی داشت تا جایی که با هماهنگی‌هایی که در این سفرها شد، رئیس‌جمهور در حاشیه بیست و دومین نشست سران سازمان همکاری شانگهای ۱۱ دیدار با رئیسان کشورهای ازبکستان، قرقیزستان، روسیه، بلاروس، چین، ترکیه، تاجیکستان، قزاقستان و نخست‌وزیران هند و پاکستان و دبیرکل سازمان شانگهای داشت و اسناد امضا شده در این سفر در حوزه‌های کشاورزی، انرژی، گمرک، تلاش برای توسعه همکاری‌های ورزشی، علمی، فناوری و نوآوری، افزایش تبادلات فرهنگی، همکاری در زمینه بهداشت و درمان، عملیاتی‌سازی حمل‌ونقل بین‌المللی از طریق بندر چابهار، همکاری‌های محیط زیستی، توسعه صنعت گردشگری و تسهیل صدور روادید برای تجار و... بود.

دستاوردهای همکاری بین ایران و چین

رئیس‌جمهوری در ۲۴ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ سفری سه‌روزه به چین داشت. این سفر باهدف اقتصادی، سیاسی و راهبردی و در راستای ارتقای روابط چندجانبه بین تهران و پکن انجام شد. ازآنجایی‌که چین بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران به شمار می‌رود، در این سفر ۲۰ سند همکاری و یادداشت تفاهم در زمینه‌های مدیریت بحران، گردشگری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، محیط‌زیست، تجارت بین‌المللی، مالکیت معنوی، کشاورزی، صادرات، بهداشت و درمان، رسانه، ورزش و میراث‌فرهنگی میان مقامات عالی ایران و چین امضا شد.

افزایش تعاملات با کشور سوریه

در سفر به سوریه علاوه بر دیدار رسمی با بشار اسد و زیارت حرم مطهر حضرت زینب و حضرت رقیه سلام‌الله؛ ۱۴ سند همکاری در حوزه‌های مختلف از جمله همکاری تجاری نفت، انرژی، زلزله و امدادرسانی و تسهیل امور زیارتی در حضور رؤسای جمهور دو کشور امضا شد.

سفر رئیسی به اندونزی نیز برای ترمیم روابط بود. پیش از سفر رئیسی به جاکارتا، مقام‌های اقتصادی اندونزی در توصیف این سفر از امضای توافقنامه «تجارت ترجیحی» میان ایران و اندونزی خبر دادند. توافقنامه‌ای که بر اساس آن، قرار است مبادله کالا و خدمات بین دو کشور بدون انتقال پول و به‌صورت تهاتری انجام شود.

آخرین سفر رئیس‌جمهور به ونزوئلا نیز در مسیر افزایش همکاری‌ها دو کشور دستاوردهای خوبی نظیر امضای اسنادی در حوزه علم و فناوری، صنعت، انرژی، نفت، معادن، خودرو و ماشین‌آلات سنگین را داشت. پیش‌بینی می‌شود در صورت تحقق این برنامه‌ها، اعتبار تبادلات تجاری دو کشور تا سقف ۲۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند که این نیز به‌تنهایی می‌تواند منفعت بسیاری برای کشور کسب کند.

به گزارش راه دانا؛ سفرهای منطقه‌ای رئیس‌جمهور پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم سطح تعامل ایران با کشورهای منطقه را تا چندبرابر افزایش داده که این همان رویکرد تداوم سیاست همسایگی و منطقه‌ای است که این سفرها علاوه بر ارتقای جایگاه سیاسی کشور دستاوردهای اقتصادی زیادی را نیز در پی داشته است.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه