اخبار داغ

مسیح کشاورز در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

لغو ممنوعیت واردات برنج در فصل‌های خاص سوءبرداشت بوده است

لغو ممنوعیت واردات برنج در فصل‌های خاص سوءبرداشت بوده است
دبیر انجمن واردکنندگان برنج توضیح داد: دستور معاون اول رئیس‌جمهور به وزیر جهاد کشاورزی برای بررسی درخواست واردکنندگان، به‌اشتباه موافقت با لغو دوره ممنوعیت واردات برنج تلقی شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا، در روزهای اخیر خبری مبنی بر لغو ممنوعیت واردات برنج در فصل‌های خاص در شبکه‌های اجتماعی نشر شده که این خبر تبعاتی را در بازار برنج در ایران ایجاد کرد و باعث شد که واردکنندگان تلاش کنند تا قبل از شروع دوره ممنوعیت، به واردات برنج سرعت ببخشند.

انتشار و همه‌گیری چنین خبری باعث افزایش هزینه‌های جانبی مانند حمل‌ونقل و نیروی انسانی در بازار برنج شده است. بهتر است بدانیم، با شروع دوره ممنوعیت، عملیات واردات، برنج‌هایی که در گمرکات منتظر ترخیص هستند و آن بخش محصولی که در انتظار تخلیه در بنادر هست، متوقف می‌شود و بخشی از محصول خریداری شده عودت داده می‌شود.

حال این امر باعث آسیب جدی به اعتبار تجار کشور و تحمیل میلیون‌ها دلار خسارت بر کشور خواهد شد. کشاورزان همچنین با اشاره به تجربه سال‌های گذشته تأکید می‌کنند که باید از انتشار خبرهای نادرست خودداری شود و تصمیم‌گیران بر اساس مباحث کارشناسی و تجربه صحیح عمل کنند.

با وجود درخواست واردکنندگان، هنوز نتیجه‌ای برای لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج ابلاغ نشده است

مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج درباره این موضوع به راه دانا اظهار کرد: این خبر نادرست و گمراه‌کننده است. لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج، می‌تواند باعث برهم‌خوردن نظم بازار و افزایش قیمت برنج شود. واردکنندگان با درنظرگرفتن تجربه سال‌های گذشته، برای لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج خواستار کاهش زمان آن شده‌اند، اما لغو یا کوتاه‌کردن دوره ممنوعیت واردات برنج نیازمند زمان و طی مراحل قانونی است.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی همچنان اولویت حمایت از تولید داخلی برنج را دارد و برای تغییر در مسیر اجرای قانون باید زمانی ۲ تا ۴ماهه در نظر گرفته شود.

کشاورز تأکید کرد: مدیران ارشد دولت برای تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری از نظر مشورتی دستگاه‌ها و نهادهای تخصصی، بارها کمک و بهره گرفته اند و انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران مدت‌ها پیش شرایط افزایش قیمت امروز را پیش‌بینی و بر سر این موضوع به‌دفعات با مسئولان مذاکره کرده‌اند، اما تا کنون هیچ پاسخ مثبتی دریافت نکرده‌اند.

وی توضیح داد: با وجود درخواست واردکنندگان، هنوز نتیجه‌ای برای لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج مشخص نشده است و سوءبرداشت واردکنندگان از دستور معاون اول رئیس‌جمهور به وزیر جهاد کشاورزی برای بررسی موضوع، موجب اشتباه شده و دسته‌ای از واردکنندگان آن را موافقت با لغو دوره ممنوعیت واردات برنج تلقی کرده‌اند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه