اخبار داغ

فرشاد جامع اصل در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

باز صادرات گاز در فصول غیر سرد/ ایران در راه تبدیل‌شدن به هاب گازی

باز صادرات گاز در فصول غیر سرد/ ایران در راه تبدیل‌شدن به هاب گازی
یک کارشناس انرژی با اشاره به همکاری‌های گازی ایران و ترکمنستان گفت: این واردات می‌تواند در رفع ناترازی مقطعی زمستانی گاز در نیروگاه‌ها مفید باشد.

فرشاد جامع اصل کارشناس انرژی پیرامون توسعه همکاری‌های گازی ایران با کشورهای همسایه در زمینه واردات و صادرات حداکثری گاز و قرارگیری در تجارت تحریم‌ناپذیر گاز، اظهار کرد: کشور ترکمنستان یکی از صادرکنندگان مهم نفت و گاز در منطقه قفقاز است و باتوجه‌به اینکه عمده منابع گازی ما در جنوب کشور قرار دارد؛ ولی فاصله شهرهای شمالی به منابع گازی کشور ترکمنستان بسیار کمتر است و تقریباً شهر گرگان کمتر از نیم ساعت تا ناحیه مرزی مخازن گازی ترکمنستان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: تأمین گاز شمال کشور از مرز ترکمنستان یکی از مهم‌ترین اقدامات برای مصرف بخش شمالی کشور است. ما می‌توانیم گاز این کشور را وارد کنیم تا نیاز گازی استان‌های شمالی را پوشش داده و همچنین گازی را که در جنوب کشور برداشت می‌کنیم، صادر کنیم.

بیشتر بخوانید:

ایران با خرید و سوآپ گاز روسیه، هاب انرژی منطقه خواهد شد/ افزایش جایگاه اقتصادی و منطقه‌ای با انتقال انرژی

وی افزود: اهمیت بسیار بالا تجارت گاز در این است که به‌هیچ‌وجه به‌مانند تجارت نفت تحریم‌پذیر نیست. این ویژگی مهم به ایران کمک بسیار خواهد کرد که به هاب گازی منطقه تبدیل شود. نیازمندی تبدیل‌شدن به هاب گازی منطقه، واردات حداکثری گاز است و در این راستا باید گاز از کشورهای شمالی وارد کنیم.

جامع اصل با اشاره به وابستگی شدید ترکمنستان به ایران برای توسعه تجارت گاز خود اظهار کرد: از طرف دیگر ترکمنستان نیز به دلیل محدودیت‌های شدید در بحث مربوط به انتقال گاز و عدم دسترسی این کشور به آب‌های آزاد، با مشکل جدی تقاضا روبرو است؛ از طرفی کشورهای اطراف ترکمنستان نیز خود عمدتاً دارنده منابع گازی هستند و تقاضای جدی برای گاز وجود ندارد.

وی توضیح داد: ظرفیت انتقال گاز به بازارهای غربی نیز برای این کشور بسیار محدود است؛ از همین رو ترکمنستان مجبور به همکاری با ایران در زمینه توسعه همکاری‌های گازی است و مشتری دیگری برای تجارت گاز خود ندارد.

وی گفت: با واردات گاز از ترکمنستان به ایران زمینه‌سازی برای ازسرگیری صادرات گاز ایران به اروپا، پاکستان، عمان و دیگر کشورها فراهم می‌شود و این موضوع نیز به تقویت جایگاه ایران در تجارت گازی منطقه و جهان منجر می‌شود. درست است از نظر برخی اعلام شود واردات ۱۰ میلیون مترمکعب گاز ترکمنستان عدد قابل‌توجهی نیست؛ اما این رقم در چند سال گذشته ۵ میلیون مترمکعب بود که هم اکنون با وجود مشکلاتی که بین دو کشور وجود داشته دوبرابر شده است.

نفع بالای واردات گاز برای ایران در رفع ناترازی مقطعی

این کارشناس انرژی با اشاره به نفع بالای واردات گاز برای ایران در رفع ناترازی مقطعی زمستانی ایران و جایگزین‌کردن گاز به‌جای سوزاندن گازوئیل در نیروگاه‌ها افزود: قرارداد واردات گاز از ترکمنستان، قطر و حتی روسیه برای ایران بسیار اهمیت دارد؛ زیرا هم از جهت استراتژیک در زمینه جلوگیری از عدم‌النفع‌های مربوط به ناترازی گاز و همچنین باز صادرات گاز در فصول غیر سرد سال در جهت تبدیل‌شدن به هاب گاز منطقه مهم است؛ چون هر مترمکعب گازی که وارد می‌شود یک لیتر گازوئیل یا نفت کوره برای صادرات را آزاد می‌کند.

وی در پایان افزود: قیمت گاز و سوخت مایع اختلاف فاحشی با هم دارند؛ و برآورد نفع اقتصادی ایران از واردات گاز و صادرات گازوئیل چیزی حدود ۷.۵ میلیارد دلار است. همچنین در روزهای سرد سال به‌نوعی باعث کاهش آلودگی شده و برای محیط‌زیست هم بسیار مفید بوده و گازوئیل کمتری در صنایع مصرف می‌شود همچنین در بعضی مواقع از تعطیلی صنایع به دلیل نبود سوخت جلوگیری شده و به اقتصاد کشور کمک شایان توجهی شده و از بیکاری و تعلیق نیروهای کارگری و کاری کشور جلوگیری می‌نماید.

بیشتر بخوانید:

تبدیل ایران به هاب انرژی منطقه/ سرمایه‌گذاری مشترک با روسیه برای تولید ال‌ان‌جی

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه