اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

تأثیر حذف مشوق‌های مالیاتی تولید بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

تأثیر حذف مشوق‌های مالیاتی تولید بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی
حذف مشوق‌های مالیاتی تولید، بخشی از برنامه هفتم است که موجب افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در بخش مولد اقتصادی شده و مخالف با سیاست‌ اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مشوق‌های مالیاتی ابزارهای هدفمندی هستند که به منظور تشویق سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد اقتصاد طراحی شده‌اند. دولت‌ها از این ابزارها برای تشویق مشاغل و بخش‌های تولیدی اقتصاد به سرمایه‌گذاری در بخش‌های خاصی از اقتصاد مانند تحقیق و توسعه، انرژی‌های تجدیدپذیر و توسعه زیرساخت‌ها استفاده می‌کنند.

حذف مشوق‌های مالیاتی هدفمند تولید؛ ریسک سرمایه‌گذاری در بخش مولد اقتصاد

این مشوق‌ها می‌توانند به‌عنوان اعتبار مالیاتی، معافیت‌های مالیاتی، تخفیفات مالیاتی یا استهلاک سریع ارائه شوند. هدف اصلی از این مشوق‌ها تحریک رشد در بخش‌های مورد نظر است که باعث ایجاد شغل، افزایش بهره‌وری و افزایش رشد اقتصادی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

اعتبار مالیاتی مشوق تحقیق و توسعه بنگاه‌های دانش بنیان است

در کشور ما از سال‌ها قبل با هدف توسعه رفاه اجتماعی، رفع نابرابری‌های اجتماعی و تکمیل توسعه صنعتی کشور در جهت مکان‌ یابی صنایع، مشوق‌های مالیاتی مختلفی تعریف شده است که نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور ایفا کرده‌اند. با این حال، حذف این مشوق‌های مالیاتی در برنامه هفتم توسعه ایران در ماده ۲۷ این لایحه، نگرانی‌هایی را در میان سرمایه‌گذاران و مدیران تجاری به‌خصوص در بخش‌های دانش‌بنیان کشور ایجاد کرده است.

بنابراین، اهمیت مشوق‌های مالیاتی هدفمند در تشویق سرمایه‌گذاری در بخش اقتصاد دانش‌بنیان به‌عنوان مردمی‌ترین بخش اقتصاد و لزوم مقابله با حذف این مشوق‌های مالیاتی در برنامه هفتم توسعه ایران آمده است.

کارشناس اقتصادی: حذف کلیه مشوق‌های مالیاتی تولید، عقبگردی بزرگ است و باید به صورت هدفمند انجام شود

محمدصادق سالم، کارشناس حوزه علم و فناوری، درباره اهمیت مشوق‌های مالیاتی برای ترغیب سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد اقتصاد، به راه دانا اظهار کرد: مشوق‌های مالیاتی هدفمند ابزارهای ضروری برای تشویق سرمایه‌گذاری در بخش تولیدی اقتصاد هستند. آنها به کسب‌وکارها انگیزه‌های مالی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های خاص می‌دهند که می‌تواند به رشد اقتصادی و ایجاد شغل کمک کند.

وی افزود: این مشوق‌ها می‌توانند به دولت کمک کنند تا به‌صورت موثرتر از سرمایه‌گذاران استفاده کند و به بخش‌های اقتصادی مورد نظر تمرکز کند. در کل، مشوق‌های مالیاتی هدفمند می‌توانند باعث ایجاد رقابت سالم در بین کسب‌وکارها، تحریک نوآوری و ارتقای بهره‌وری شود.

حذف مشوق ها؛ ریسک سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران را افزایش می دهد

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: به‌طور کلی، این مشوق‌های مالیاتی به دولت کمک می‌کنند تا با استفاده از این ابزارها، از سرمایه‌گذاران برای ایجاد نوآوری، تحقیق و توسعه، توسعه زیرساخت‌ها و سایر بخش‌های مولد اقتصادی حمایت کند. با توجه به اهمیت این مشوق‌ها برای توسعه اقتصادی، برنامه‌ریزان اقتصادی باید به دقت به شناسایی بخش‌های مولد اقتصادی و ارائه مشوق‌های مالیاتی هدفمند به آنها توجه کنند تا بتوانند از ظرفیت‌های این بخش‌ها برای توسعه اقتصادی کشور استفاده کنند.

سالم، کارشناس علم و فناوری با اشاره به نکات مهمی درباره برنامه هفتم توسعه ایران هشدار داد: حذف مشوق‌های مالیاتی هدفمند، بدون برنامه‌ریزی قبلی و مخالف با اسناد بالادستی و حکم یکسان برای حذف کلیه معافیت‌ها و اعتبارات مالیاتی بخش‌های مختلف اقتصاد، می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری در بخش مولد اقتصاد را افزایش دهد و نگرانی‌هایی را در میان سرمایه‌گذاران و رهبران تجاری ایجاد کند.

تأکید بر اصلاح حکم برنامه هفتم توسعه برای حفظ حمایت دولتی از بخش تولید

وی افزود: برای تداوم حمایت‌های دولتی از بخش تولید، حذف مشوق‌های مالیاتی تولید به‌طورجدی مورد تجدیدنظر قرار گیرد و باید مجلس این بند کلی را به یک بند کامل با جزئیات دقیق تبدیل کند.

وی در پایان، با اشاره به اهمیت مشوق‌های مالیاتی هدفمند برای تشویق سرمایه‌گذاری در بخش تولیدی اقتصاد اشاره کرده و بیان کرد: حذف کلیه مشوق‌های مالیاتی تولید، بر خلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و باید این حکم اصلاح شود.

بیشتر بخوانید:

اعتبار مالیاتی، ابزار مشوق عدم خام‌فروشی و توسعه زنجیره ارزش

اعتبار مالیاتی، راهکاری برای رهایی از تله انرژی فروشی مجازی

حذف معافیت مالیاتی در برنامه هفتم ضربه ای اساسی به بدنه دانش بنیان ها است

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه