اخبار داغ

رحیمی مظفری در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

اذن رهبری برای کلیات طرح تنفس خوراک پتروپالایشگاه‌ها گرفته شده است

اذن رهبری برای کلیات طرح تنفس خوراک پتروپالایشگاه‌ها گرفته شده است
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: بهانه صندوق توسعه ملی در خصوص لزوم اخذ اذن رهبری برای تخصیص تنفس خوراک در هر یک از طرح‌ها قابل‌قبول نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ مقام معظم رهبری در هر فرصتی که به دست می‌آید بر لزوم راه‌اندازی پتروپالایشگاه‌ها در کشور تأکید می‌کنند. به طور مثال، ایشان پس از تصویب قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی در مجلس در سال ۱۳۹۸ و تأیید شورای نگهبان، در آبان‌ماه همان سال در سخنرانی خود در دیدار با تولیدکنندگان و صنعتگران بر ضرورت تسریع در اجرای این قانون تأکید کردند.

مقام معظم رهبری فرمودند: قانونی اخیراً در زمینهٔ صنایع پایین‌دستی نفت و گاز تصویب شده است. این قانون باید اجرایی شود. شهریور سال قبل نیز مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای هیئت دولت سیزدهم بر موضوع پتروپالایشگاه تأکید و تحقق آن را امری مهم قلمداد کردند.

بیشتر بخوانید:

احداث پتروپالایشگاه ها راهکاری برای دور زدن تحریم ها

صندوق توسعه ملی خواستار اخذ اذن رهبری برای تک‌تک پروژه‌ها شد

با وجود این تأکیدات و قانون مصوب مجلس در خصوص تخصیص تنفس خوراک به پتروپالایشگاه‌ها، صندوق توسعه ملی خواستار اخذ اذن رهبری برای تک‌تک پروژه‌ها شده است. نمایندگان مجلس اعتقاد دارند که اذن رهبری در خصوص کلیت این موضوع گرفته شده است و عدم مخالفت شورای نگهبان با قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی نیز بر لزوم اجرای صحیح این قانون حمایتی صحه می‌گذارد.

راه‌اندازی پتروپالایشگاه‌ها ضروری است

عبدالعلی رحیمی مظفری، عضو کمیسیون انرژی مجلس در خصوص اهمیت راه‌اندازی پتروپالایشگاه‌ها در کشور و اینکه تخصیص تنفس خوراک چقدر می‌تواند به رونق آن‌ها کمک کند، به راه دانا اظهار کرد: یکی از کارهای دارای ضرورت راه‌اندازی پتروپالایشگاه‌ها در کشور است.

وی تصریح کرد: پتروپالایشگاه‌ها برای تکمیل زنجیره ارزش صنایع میان دستی و پایین‌دستی نفت و گاز اهمیت بالایی دارند. بسیاری از محصولات ما در حوزه میان دستی به نحوی خام است. محصولات نیمه‌خام اشتغال پایینی ایجاد می‌کنند و ارزش‌افزوده اندکی دارند.

تکمیل زنجیره ارزش از طریق پتروپالایشگاه‌ها

وی در ادامه گفت: تکمیل زنجیره ارزش محصولات که از طریق پتروپالایشگاه‌ها میسر می‌شود، اشتغال‌زایی بالایی را در کشور به وجود می‌آورد. از سوی دیگر، به تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالا منجر می‌شود و به لحاظ ارزآوری برای کشور اهمیت دارد. قطعاً یکی از ضرورت‌های امروز کشور این است که از طریق رونق پتروپالایشگاه‌ها از صنایع بالادستی به پایین‌دستی برسیم و منافع کشور را تأمین کنیم.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی که در مجلس دهم مصوب شد، در مجلس فعلی اصلاح شد. این قانون یکی از قوانین مهم کشور است و مشکلات سرمایه‌گذاری در بخش پتروپالایشگاه‌ها را مرتفع می‌کند.  از طرف دیگر، جذابیت‌هایی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه به وجود می‌آورد.

تنفس خوراک یکی از مهم‌ترین مزیت‌های پتروپالایشی است

وی ادامه داد: تنفس خوراک یکی از مهم‌ترین مزیت‌هایی است که می‌توانستیم برای طرح‌های پتروپالایشگاهی کشور در نظر بگیریم. برخی در مورد ضرورت اعطای تنفس خوراک شک دارند. در پاسخ به آن‌ها باید بگوییم که وقتی ما برای فروش نفت خام مشکل داریم، اشکالی ندارد که این خوراک را در اختیار پتروپالایشگاه‌ها قرار دهیم و به تکمیل زنجیره ارزش محصولات بپردازیم.

مظفری خاطرنشان کرد: وقتی یک قانون تصویب می‌شود، هر گونه مانعی که وجود داشته باشد به لحاظ قانون اساسی و یا دینی توسط شورای نگهبان مورد بررسی قرار می‌گیرد. قطعاً بهانه صندوق توسعه ملی در خصوص لزوم اخذ اذن رهبری برای تخصیص تنفس خوراک در هر یک از طرح‌ها قابل‌قبول نیست.

نیازی به گرفتن اذن برای تک‌تک پروژه‌ها نیست

وی ادامه داد: نیازی به گرفتن اذن برای تک‌تک پروژه‌ها نیست. در خصوص کلیت این طرح اذن مقام معظم رهبری گرفته شده است و نیازی نیست مجدداً برای هر یک از طرح‌ها اذن رهبری اخذ شود. امیدواریم صندوق توسعه ملی بدون هیچ بهانه‌ای به اجرای طرح تنفس خوراک کمک کند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: باید درآمدهای حاصل از فروش نفت خام که به صندوق توسعه ملی واریز می‌شود، صرف توسعه این صنعت و فاصله‌گرفتن از خام‌فروشی شود، اما متأسفانه شاهد هستیم که این اتفاق رخ نمی‌دهد و صندوق در برخی موارد همکاری نمی‌کند.

بیشتر بخوانید:

سرمایه مردم چگونه به سمت تولید خواهد رفت؟/ لزوم احداث «پتروپالایشگاه» با سرمایه‌های مردمی

مجوز ساخت تعدادی پالایشگاه و پتروپالایشگاه با خوراک نفت خام و میعانات گازی صادر شد

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه