اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

دیپلماسی عزت یا ذلت؛ رئیسی بهتر زبان دنیا را بلد است یا روحانی؟

دیپلماسی عزت یا ذلت؛ رئیسی بهتر زبان دنیا را بلد است یا روحانی؟
درحالی رئیس دولت یازدهم و دوازدهم مدعی بود که دیپلمات هایش زبان دنیا را بلد هستند که دستاورد آنها افزایش فشارهای بین المللی و قهر کشورهای همسایه با ایران بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در حالی دو سال از عمر دولت سیزدهم سپری می شود که این روزها، خبر عضویت ایران در بریکس، سرتیتر اخبار رسانه های داخلی و بین المللی قرار گرفته است.

در جریان سفر رئیس جمهور به آفریقای جنوبی و رایزنی های دیپلماسی کشورمان با اعضای سازمان اقتصادی بریکس، جمهوری اسلامی ایران به عضویت این سازمان در آمد که می توان گفت مهمترین دستاورد سفر رئیسی به آفریقای جنوبی، همین امر بوده است.

پیوستن ایران به ائتلاف بریکس که می توان گفت یک ائتلاف نوپا و تازه ظهوری است، نقش مهمی در استقلال و پیشرفت ملت‌ها دارد، به طوری که این ائتلاف با همین هدف تشکیل شده است.

ابتکار پیوستن ایران به بریکس

سال گذشته و همزمان با حضور رئیس جمهور در اجلاس مجازی بریکس، ابتکار پیوستن ایران به این ائتلاف مطرح شد. در این حضور مجازی از سوی سید ابراهیم رئیسی، رئیس دولت از اعضای ائتلاف بریکس عضویت ایران در آن را درخواست کرد.

کنشگری فعال ایران در منطقه و اهمیت ژئوپلیتیک آن موجب شد به اتفاق آرا و اجماع همه اعضای بریکس، کشورمان به عضویت این گروه درآید و همه کشورها به اتفاق به عضویت ایران رأی دهند و این گام دیگری از سوی دولت سیزدهم برای تقویت دیپلماسی و روابط بین المللی است.

در این میان، آنچه از اهمیت قابل توجهی برخوردار است، تمرکز گروه بریکس بر مسائل تجاری و اقتصادی است. این مسئله می تواند در جهت اقتصاد مقاومتی اثرگذار بوده و توانمندی کشور در حوزه سیاسی را منجر شود؛ زیرا ساختارهای ارتباطی ما را با ساختارهای مؤثر جهانی تقویت خواهد کرد.

به نظر می رسد به موضوع پیوستن ایران به بریکس نباید به عنوان یک اقدام ساده نگریست، بلکه یک سیاست انتخابی بوده که دولت آن را انجام داده است.

این اما تنها یک گوشه از اقدامات دیپلماتیک دولت سیزدهم است.

برقراری روابط دیپلماتیک با عربستان

در طول سال های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، مذاکرات صلح در بغداد زمینه را برای از سرگیری روابط دوجانبه بین ریاض و تهران فراهم کرد.

عربستان سعودی به دنبال تضمین‌هایی از ایران بود که بحران جنگ یمن در پی آن حل شود.

پس از چهار روز میانجیگری چین، در اوایل ماه مارس سال جاری، دو کشور قصد خود را برای از سرگیری روابط دیپلماتیک اعلام کردند همین امر مقدمه ای شد تا وزیر امور خارجه عربستان در ۱۷ ژوئن از تهران بازدید کرد که این اقدام بازتابی از سرعت نفس‌گیر عادی‌سازی میان این دو کشور بود.

برقراری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان، بهانه ای شد تا سایر کشورهای عربی نیز مشتاقانه به اقدامات ایران پاسخ دادند.

ابوظبی پس از انجام مذاکرات تلفنی در اواسط سال ۲۰۲۲ از بازگشت سفیر خود به تهران خبر داد و معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه ایران با یک هیئت کویتی دیدار کرد تا حل و فصل مرزهای دریایی را آغاز کند.

از این رو آمارها و گزارشات حاکی از آن است که تجارت با بحرین، عراق، کویت، قطر، عربستان سعودی و امارات از سال ۲۰۲۲ تقریباً ۱۰ درصد افزایش یافته است و این خود دستاوردی از دولت سیزدهم است که به بیان ساده تر می توان گفت تنها از طریق فهم زبان دنیا امکان پذیر بوده است.

عضویت در سازمان شانگهای

در جریان بیست و سومین نشست سران سازمان همکاری شانگهای که به صورت مجازی و به ریاست هند برگزار شد، عضویت جمهوری اسلامی ایران در این سازمان به صورت رسمی اعلام شد تا جمهوری اسلامی ایران نهمین عضو سازمان همکاری شانگهای شود.

این سازمان که بر پایه همکاری‌های امنیتی و سیاسی شکل گرفته است در طول سال‌های عمرش تلاش کرد این موضوع را دنبال کند، ولی در سال‌های اخیر و به خصوص بعد از تحریم روسیه و چین گرایش این سازمان به سمت همکاری‌های اقتصادی بیشتر شد همین امر می تواند بستر ساز مناسبی برای تقویت توان اقتصادی کشور باشد.

رئیسی بهتر زبان دنیا را بلد است یا روحانی؟

در گزارشی که در مرداد سال ۱۴۰۰ در پایگاه اطلاع رسانی دولت با عنوان اهم اقدامات بین المللی در دولت های یازدهم و دوازدهم منتشر شد، اقدامات دولت تدبیر و امید در حوزه دیپلماسی برشمرده شد.

دولتی که از صدر تا ذیل آن ، مدعی بود که زبان دنیا را بلد است و دیگران زبان دنیا را بلد نیستند، از این رو به طور مطلوبی در عرصه بین المللی به گفتگو و رایزنی های دیپلماتیک می پردازد.

شركت وزير محترم كشور و هيات همراه هفتادمين اجلاس كميته اجرايي كميسارياي عالي پناهندگان ملل متحد در ژنو و نشست عاليرتبه در زمينه كاهش بي تابعيتي، حضور معاونت امنیتی انتظامی در نشست شش جانبه ترکیه، اعزام هیات تخصصی به کنفرانس بین المللی شهرهای دوستدار کودک یونیسف کلن آلمان با هدف انتقال تجربیات و اقدامات کشورمان در حوزه کودکان  و ارائه گزارش در دو پنل تخصصی کنفرانس، هماهنگی و تسهیل سفرهای خارجی کارکنان وزارت کشور (ستاد و صف) و شهرداران و کارکنان شهرداری ها به منظور شرکت در نشست ها و فروم های بین المللی تخصصی مرتبط، پیگیری موضوع ساماندهی کودکان خیابانی اتباع خارجی با همکاری نهادهای داخلی و بین المللی ذیربط و سفارت افغانستان از جمله اقداماتی است که در فهرست اقدامات دولت تدبیر و امید در حوزه دیپلماسی می توان به آن اشاره کرد.

شاید، اما بزرگترین دستاورد دولت یازدهم و دوازدهم که به عنوان برگ برنده آن به شمار می رود، مذاکراتی بود که در تمام دوران مسئولیت دولت با عنوان مذاکرات برجام و با کشورهای ۱+۵ انجام شد.

مذاکراتی که دستاوردهای آن در عرصه بین المللی تحریم و فشارهای همه جانبه اقتصادی، در داخل خسارت های جبران ناپذیر به اقتصاد کشور و تاسیسات هسته ای و در حوزه منطقه قهر و انزوای کشورهای همسایه با جمهوری اسلامی ایران بود.

حال اما سوال مهم اینجاست که کدام دیپلماسی بیانگر فهم از زبان دنیاست؛ دیپلماسی عزت یا ذلت و چه کسی بهتر زبان دنیا را می فهمد؟

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه