اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

باکو زمین بازی اسرائیل برای خرابکاری در ایران/سرنوشت زلنسکی در انتظار الهام!

باکو زمین بازی اسرائیل برای خرابکاری در ایران/سرنوشت زلنسکی در انتظار الهام!
دولت سیزدهم در موازات تقویت مناسبات منطقه ای همواره بر حفظ مرزهای ژئوپولتیک منطقه به عنوان خط قرمز جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سیاست منطقه ای دولت سیزدهم و تقویت مناسبات سیاسی و اقتصادی با کشورهای همسایه در طول دو سال گذشته، موجب شده است که رژیم صهیونیستی به عنوان یک عنصر بیگانه در منطقه تا اندازه قابل توجهی دچار انزوای سیاسی شود.

برقراری روابط تهران- جده و آغاز به کار سفارت هر دو کشور، بهبود مناسبات تهران - قاهره، ارتقا روابط با سایر کشورهای عربی و همچنین عضویت ایران در سازمان های اقتصادی همچون شانگهای و بریکس عواملی بود که به تقویت موقعیت استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در منطقه تاکید کرد؛ اما رژیم صهیونیستی را بیش از پیش برای کلید زدن هرگونه خرابکاری در ایران به صرافت انداخته است.

مرزهای منطقه خط قرمز ایران

تاکید دولت بر تقویت روابط با کشورهای همسایه تنها به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس محدود نمی شود. پایان تنش و منازعات بین ارمنستان و آذربایجان یکی از مسائلی است که دولت از زمان آغاز به کار به حل آن با تکیه بر حفظ منافع طرفین و احترام به استقلال کشورها تاکید کرده است.

بدون شک ایران از هیچ گونه تنشی در منطقه استقبال نکرده و آنها را در تضاد با منافع خود و سایر کشورها قلمداد می کند، از این رو موضوع مرزها و هرگونه تغییر در آن جزء خطوط قرمز ایران به شمار می رود. به طوری که رئیس جمهور نیز در جریان گفتگوی تلفنی با رئیس جمهور ارمنستان به این مسئله تاکید کرد.

دفتر نخست‌ وزیری ارمنستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر این کشور و سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهور ایران در گفت‌وگویی تلفنی به رایزنی پرداختند.

طبق این بیانیه، مسائل مربوط به منطقه، بدتر شدن بحران انسانی در منطقه ناگورنو-قره‌باغ به دلیل «محاصره غیرقانونی کریدور لاچین، تجمع نظامیان جمهوری آذربایجان در منطقه ناگورنو-قره‌باغ و افزایش تنش‌ها در مرز ارمنستان-آذربایجان» به طور ویژه مورد توجه قرار گرفت.

دفتر نخست‌وزیری ارمنستان اعلام کرد که پاشینیان دوباره بر تعهد نسبت به توافق‌های پراگ در ۶ اکتبر ۲۰۲۲ و بروکسل در ۱۴ مه ۲۰۲۳ و رویکرد حل‌وفصل  تمامی مسائل، منحصرا از طریق شیوه‌های دیپلماتیک و فضایی سازنده تاکید کرده است. نخست‌وزیر ارمنستان همچنین برای مذاکرات فوری با رییس جمهور آذربایجان و کاهش تنش‌ها اعلام آمادگی کرد.

این رایزنی تلفنی رئیس دولت سیزدهم با همتای ارمنستانی حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران خواستار حل مناقشات منطقه ای از طریق گفتگو های صلح است و با ورود هرگونه عامل بیگانه به منطقه از اساس مخالف است.

رئیسی در جریان اجلاس سیکو نیز با رئیس جمهور آذربایجان دیدار کرد و در جریان اظهاراتی گفت: آماده‌ایم از ظرفیت‌های عظیم کشورمان در مسیر حل اختلافات آذربایجان و ارمنستان استفاده کنیم.

رد پای تل آویو در تحریک باکو

اما، آنچه موجب نگرانی دولت از ورود عوامل بیگانه به مناقشات منطقه ای است، نقش آفرینی های اخیر رژیم صهیونیستی به ویژه در جمهوری آذربایجان و دوشادوش الهام علی اف است.

گسترش روابط رژیم صهیونیستی و باکو به ویژه در ماه های گذشته خود نشانه ای از تلاش تل آویو برای قطع ارتباط زمینی ایران و ارمنستان است.

رژیم صهیونیستی با تحریک باکو نسبت به اشغال مناطق مرزی ارمنستان با ایران، در تلاش است تا تغییراتی در مرزهای ژئوپلتیک ایجاد کند، موضوعی که ایران بارها بر مخالفت خود نسبت به این مسئله تاکید کرده و آن را عبور از خط قرمز قلمداد کرده است.

در این میان، اما رفتار های شیطنت آمیز باکو در چارچوب اقداماتی همچون تعطیلی سفارت ایران در باکو و اخراج دیپلمات های ایرانی تا اتهام زنی علیه جمهوری اسلامی ایران بازی در سناریویی بود که رژیم صهیونیستی آن را کارگردانی می کند.

در جریان سفر وزیر امور خارجه باکو با رژیم صهیونیستی که در روزهای ابتدایی امسال انجام شد، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در اظهاراتی گفته بود که اسرائیل همچون باکو با تهدید ایران مواجه است، بنابراین باکو و اسرائیل درباره خطر ایران با هم اشتراک نظر دارند و باید هر دو کشور علیه ایران اقدام کنند!

به اذعان روزنامه هاآرتص رژیم صهیونیستی در قبال دریافت نفت از باکو، تسلیحات نظامی و رزمی به آذربایجان فروخت اقدامی که به زعم آنها تقویت روابط راهبردی اسرائیل با باکو به شمار خواهد رفت و البته این تقویت روابط موضوعی است که در طول یک دهه اخیر بارها مورد اشاره رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

سرنوشتی مشابه زلنسکی در انتظار الهام!

نکته قابل توجه، اما این است که رژیم صهیونیستی که همواره یک پای ثابت در اقدامات خرابکارانه علیه ملت ایران و در داخل مرزهای کشور بوده، این بار در تلاش است تا از مرزهای شمالی کشور و به بهانه مناقشات آذربایجان و ارمنستان دست به خرابکاری در ایران بزند.

اسرائیل در آخرین تلاش های خود به بهانه مرگ مهسا امینی و شعار زن، زندگی ، آزادی در پی ایجاد آشوب در کشور بود و امروز تلاش می کند تا با روشن نگه داشتن شعله های فتنه ای قدیمی در آستانه انتخابات مجلس آشوبی تازه در کشور برپا کند.

به نظر می رسد باکو زمین بازی اسرائیل برای خرابکاری در ایران است، اما شاید الهام علی اف که این روزها گوش به دهان مقامات صهیونیستی دارد، قربانی دیگری باشد که سرنوشتی مشابه سرنوشت زلنسکی در انتظارش است.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه