اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

زلزله ویرانگر مراکش؛ چرا مغرب کمک‌های خارجی را محدود کرده است؟

زلزله ویرانگر مراکش؛ چرا مغرب کمک‌های خارجی را محدود کرده است؟
پس از زلزله ویرانگر 6.8 ریشتری مراکش، تنها تیم های جستجو و نجات چهار کشور اجازه فعالیت و امدادرسانی را داشته اند.

به گزارش خبرنگار بین‌المللی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مقامات مراکش به دلیل پذیرش کمک های محدود خارجی با وجود تلاش امدادگران برای رسیدن به مناطق دورافتاده که بیشترین آسیب را از زلزله ویرانگر روز جمعه که جان بیش از 2800 نفر را گرفته است، مورد انتقاد قرار گرفته اند.

تنها تیم های جستجو و نجات از بریتانیا، قطر، اسپانیا و امارات متحده عربی علیرغم پیشنهادهای متعدد از سوی دولت های سراسر جهان، از سوی مقامات مراکشی اجازه فعالیت در زمین را یافته اند.

زمین لرزه ای به بزرگی 6.8 ریشتر که مرگبارترین زمین لرزه این کشور در بیش از شش دهه گذشته بوده است، مرکز و منطقه دورافتاده غرب شهر باستانی را لرزاند.

قطر کمک‌های بشردوستانه، تیم‌های جستجو و نجات و خودروها از جمله کامیون‌های نجات را به منطقه زلزله‌زده ارسال کرده است.

وزارت دفاع اسپانیا اعلام کرد یک واحد جستجو و نجات ارتش اسپانیا با 56 امدادگر و چهار سگ مواد یاب روز یکشنبه وارد مراکش شده است. همچنین یک هواپیمای نظامی دیگر با 30 امدادگر و چهار سگ جستجوگر به محل اعزام شد.

روز یکشنبه، بریتانیا اعلام کرد که 60 متخصص جستجو و نجات، چهار سگ جستجوگر، تجهیزات نجات و یک تیم ارزیابی پزشکی را در مناطق زلزله زده مستقر کرده است.

پیشنهاد پشتیبانی امدادی در مناطق زلزله زده

در همین حال، تونس، الجزایر، فرانسه، آلمان، ایتالیا و کانادا، ایران و همچنین سازمان ملل متحد همگی اعلام کرده اند که آماده امدادرسانی هستند اما مقامات مراکش هنوز پاسخی نداده است.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل معمولاً از طریق آژانس های خود، ارزیابی و هماهنگی بلایا و گروه مشاوره بین المللی جستجو و نجات پاسخ بین المللی به بلایای بزرگ و شرایط اضطراری را مدیریت می کند.

آژانس‌های سازمان ملل می‌توانند ظرف مدت 12 تا 48 ساعت به درخواست دولت آسیب‌دیده و همچنین مقیم سازمان ملل یا هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه در کشور به منطقه اعزام ‌شوند.

با این حال، دولت مراکش هنوز درخواست کمک از آنها نکرده است.

ینس لرکه، معاون سخنگوی دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل گفت: سازمان ملل تیمی از کارشناسان اضطراری را برای ارائه حمایت در ارزیابی، هماهنگی و پاسخ به تلاش‌های تحت رهبری دولت فرستاده است.

لائرک ادامه داد: این تیم سازمان ملل بنا به درخواست هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل در مراکش فرستاده شده است. اما این بر عهده مقامات مراکشی است که تعیین کنند چه حمایتی را ضروری می‌دانند. ما همچنان در ارتباط نزدیک با مقامات در مورد این مسائل هستیم.

در حالی که ایالات متحده تیم کوچکی از کارشناسان بلایای طبیعی را برای ارزیابی وضعیت به مراکش اعزام کرده است، این کشور نیز اعلام کرد که آماده انجام کارهای بیشتری است.

وزارت کشور مراکش در بیانیه‌ای اعلام کرد که پذیرش کمک‌های چهار کشور در ابتدا تصمیمی بود که بر اساس ارزیابی دقیق نیازها در محل گرفته شده است و خاطرنشان کرد که این به معنای رد پیشنهادها نیست. این وزارتخانه افزود که کمک‌های ضعیف معمولاً معکوس خواهد بود.

هیچ ژئوپلیتیکی در تصمیم مراکش وجود ندارد

عبدالمالک علاویی، رئیس مؤسسه اطلاعات استراتژیک مراکش گفت که معتقد است هیچ ژئوپلیتیکی پشت تصمیم مراکش برای گزینش پذیرفتن کمک تا کنون وجود نداشته است. مسئله چگونگی هدایت کمک های بین المللی از روز اول در مرکز گفت‌وگو قرار داشته است. ما نگرانی‌هایی داریم که اگر کمک‌های بیش از حد دریافت شود، شکل غیرسازمان‌یافته خواهد یافت و تنگناهایی ایجاد می‌کند و رسیدگی به این امر بسیار پیچیده خواهد بود.

وی گفت: همه کمک‌های بین‌المللی در مراکش مورد استقبال قرار می‌گیرد، اما باید سازماندهی شده و به شیوه‌ای مناسب ارائه شود. شما فقط یک جاده دارید، یک ستون لجستیکی بسیار طولانی دارید که اکنون در تلاش برای رسیدن به آنجا هستید. باید مطمئن شوید که کمک، مشکلی به مشکلات اضافه نمی کند.

با این حال بسیاری از مردم در مورد اینکه چگونه مراکش می‌تواند کارها را بهتر انجام دهد و کمک‌ها را بپذیرد صحبت می‌کنند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه