اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

مناقشه در قره‌باغ؛ از حملات توپخانه‌ای آذربایجان تا پاسخ‌های بین‌المللی

مناقشه در قره‌باغ؛ از حملات توپخانه‌ای آذربایجان تا پاسخ‌های بین‌المللی
روسیه صدها نفر از ساکنان منطقه قره باغ کوهستانی را در پی عملیات نظامی آذربایجان که طی آن کنترل 60 سایت نیروهای ارمنی را به دست گرفت، تخلیه کرد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رسانه های روسی اعلام کردند که نیروهای حافظ صلح روسیه در منطقه قره باغ کوهستانی بیش از 1800 نفر از ساکنان این منطقه مورد مناقشه را تخلیه کردند.

این منابع افزودند که نیروهای روسی علاوه بر مراقبت های پزشکی، محل اقامت موقت غیرنظامیان تخلیه شده از قره باغ را فراهم کردند و به درمان مجروحان و مجروحان کمک کردند.

نیروهای آذربایجان محله های مسکونی در استپاانکرت، پایتخت این منطقه را بمباران کردند/

کنترل 60 سایت در منطقه قره باغ

وزارت دفاع آذربایجان ساعاتی پس از آغاز عملیات نظامی با هدف خلع سلاح جدایی طلبان در این منطقه، اعلام کرد که نیروهای این کشور 60 موضع نیروهای ارمنستان در منطقه قره باغ کوهستانی را به کنترل خود درآورده اند.

این وزارتخانه همچنین در بیانیه ای اعلام کرد که نیروهایش تعدادی از نقاط تیراندازی نیروهای ارمنستان را منهدم کردند و تاکید کرد که عملیات نظامی با موفقیت ادامه دارد.

پیش از این وزارت دفاع آذربایجان با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که هدف از این عملیات بیرون راندن گروه های مسلح ارمنی از خاک این کشور است.

وی افزود: این عملیات نظامی توقف آنچه را که او به عنوان تحریکات گسترده در منطقه توصیف کرد، خلع سلاح نیروهای ارمنی، خنثی کردن زیرساخت های نظامی آنها و تضمین امنیت بازگشت غیرنظامیان به سرزمین های خود تضمین می کند و بر لزوم انحلال این منطقه تاکید کرد.

وزارت دفاع آذربایجان با اشاره به استفاده از تسلیحات با دقت بالا در خط مقدم و عمق، محل استقرار نیروهای ارمنی و نقاط تیراندازی دوربرد را شناسایی کرد و تاکید کرد که این بمباران غیرنظامیان را هدف قرار نمی دهد.

از سوی دیگر مقامات ارمنستان حضور یگان‌های نظامی در منطقه را تکذیب کردند و از شورای امنیت سازمان ملل متحد و نیروهای حافظ صلح روسیه خواستند اقداماتی را برای توقف آنچه تجاوز آذربایجان خوانده‌اند و بازگشت به مذاکره انجام دهند.

ارمنستان از تجاوز در مقیاس وسیع آذربایجان که مراکز جمعیتی را هدف قرار داده است، صحبت کرد و حضور ارتش این کشور در قره باغ را رد کرد.

شبه نظامیان ارمنی در منطقه قره باغ از بمباران شدید ارتش آذربایجان و تلاش برای نفوذ به پدافند آنها خبر دادند و گفتند که آنها همچنان پابرجا هستند.

رهبر جدایی طلب ارمنستان به کشته شدن 23 تن از اعضای خود به اضافه دو غیرنظامی اذعان کرد و خاطرنشان کرد که نیروهای آذربایجان از هواپیماهای نظامی، توپخانه و هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می کنند.

پاسخ های بین المللی به حملات توپخانه ای آذربایجان

در سطح مواضع بین المللی، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا با الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان - در دو تماس تلفنی جداگانه - در مورد تحولات اخیر در منطقه قره باغ گفتگو کرد.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که بلینکن از علی اف خواسته است فورا عملیات نظامی را متوقف کند و به آرامش بازگردد.

بلینکن اشاره کرد که راه حل نظامی ممکن نیست و از باکو خواست تا مشکلات ارمنی ها در قره باغ را از طریق گفتگو حل کند. این بیانیه می افزاید که علی اف به بلینکن از آمادگی خود برای توقف فعالیت های نظامی اطلاع داده است.

وزیر آمریکایی در تماس تلفنی خود با پاشینیان گفت: ما با نگرانی تحولات قره باغ را دنبال می کنیم. بر اساس این بیانیه، بلینکن به نخست وزیر ارمنستان اطلاع داد که آذربایجان را برای گفت و گو فراخوانده است و افزود: ایالات متحده از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی ارمنستان حمایت می کند.

وزارت خارجه روسیه خواستار پایان دادن به خونریزی در درگیری بین ارمنستان و آذربایجان شد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، در دیدار با آرارات میرزویان، همتای ارمنستانی خود در نیویورک، بر لزوم پایبندی باکو و ایروان به متن توافقنامه آتش بس در قره باغ و حل و فصل مسائل باقی مانده از طریق آن تاکید کرد.

اتحادیه اروپا نیز به نوبه خود تشدید تنش نظامی در قره باغ را محکوم کرد و از آذربایجان خواست که تشدید تنش را متوقف کند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه