اخبار داغ

روزنامه‌های امروز در سرمقاله‌های خود چه نوشتند؟

روزنامه‌های امروز در سرمقاله‌های خود چه نوشتند؟
با مرور سرمقاله و یادداشت‌های روز روزنامه‌های کثیرالانتشار کشور، مطالبی از جمله مسئله مهاجران؛ ترفند دشمن برای ایجاد جبهه جدید، تجربه جنگ برای رسیدن به قله، ارامنه قره‌باغ قربانی غربگرایی پاشینیان به چشم می‌خورد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با مرور سرمقاله و یادداشت‌های روز روزنامه‌های کثیرالانتشار کشور، مطالبی از جمله مسئله مهاجران؛ ترفند دشمن برای ایجاد جبهه جدید، تجربه جنگ برای رسیدن به قله، ارامنه قره‌باغ قربانی غربگرایی پاشینیان به چشم می‌خورد.

کیهان: در یادداشت روز خود با عنوان «شمال عراق، پاسکازی کامل شد» نوشت: توافق امنیتی اسفند ماه سال گذشته میان دولت های ایران و عراق به منظور ایمن سازی مرز مشترک میان دو کشور در نیمه دوم شهریور ماه گذشته وارد مرحله اجرایی شد و در یک زمان ده روزه مناطق داخل عراق - مشرف به مرزهای ایران - از حضور گروهک های مســلح که تحت حمایت آمریــکا و اروپا و بعضی دولت های منطقه بودند، پاکسازی شد. هم اینک در عمق ،40 50 و بعضا70 کیلومتری مرز ایران گروهک های مسلح و جنایتکار اخراج شده اند. این علاوه بر آنکه مرزهای شمال غربی ایران را از تعرض مصونیت بخشید، شمال عراق را نیز برای فعالیت های اقتصادی و... دولت عراق ایمن کرد و لذا می توان از آن به پیروزی بزرگ ایران و عراق یاد کرد. در این خصوص گفتنی است: سیاست ناامن سازی مرزهای غربی ایران از اولین روزهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دستور کار سرویس های غربی قرار گرفت. از این رو فاصله پیروزی انقلاب و شروع درگیری های مسلحانه در این مناطق از چند روز تجاوز نمی کند. در این میان دستور کار اصلی مانع تراشی در برابر استقرار نظام نوپای اسلامی بود که در قالب اغتشاش در استان های غربی ایران و تجزیه طلبی دنبال گردید تا خاطره شوم تجزیه ایران تجدید گردد.

قدس: مهدی زارع در یادداشتی با عنوان «مسئله مهاجران؛ ترفند دشمن برای ایجاد جبهه جدید» چنین نوشت: شمشیر روی نقشه جغرافیا دوید / این سان برای ما و تو میهن درست شد این بیت شعر از استاد محمدکاظم کاظمی که خـود یک مهاجر افغانستانی است مـرثـیـه ای ۲۰۰ســـالـــه اســت. امـــا تکه تکه کــردن جغرافیای یکپارچه منطقه توسط استعمار آخرین ضربه او به ما نبود. غرب پس از این، تازه کارش را با سیاست تفرقه بنداز و حکومت کن شـروع کرد. مهم ترین و سیاستی که هنوز هم ادامه دارد و اتفاقا کارآمدترین سیاست او است. اسـتـعـمـار کـــارش را خیلی خــوب بـلـد اســـت. او شکاف های اجتماعی را شناسایی و روی همان ها سرمایه گذاری می کند. همان کاری که در سه ماه گذشته در مرز شرقی در حال انجام آن است. ایـن روزهــا بـار دیگر مباحث مربوط به مهاجران افغانستانی داغ شده است. کار به جایی رسیده که حتی امام جماعت شیعه یکی از مساجد کابل هم دست به انتقاد از نمایندگان ایرانی زده و گفته است شما اگر بیل زن هستید بروید باغچه خودتان را بیل بزنید.

عصر ایرانیان: محمد رشیدی در سرمقاله ای با عنوان «تاکید مجلس بر شفافیت عملکرد همه دستگاه ها» این گونه نوشت: آخرین وضعیت طرح شفافیت قوای سه گانه و دستگاه های اجرایی و سایر نهادها باید بررسی شود، هیأت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام قائل به این است که قانون شفافیت شامل اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیأت نظارت نمی شود اما ما در مجلس تاکید داریم که اگر این قانون تک بعدی باشد، اثری ندارد از طرفی اگر قوای سه گانه و دستگاه ها نیز در طرح شفافیت سهیم باشند، بطور قطع آثار مطلوبی خواهد داشت. البته دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی در کشور به دلیل حساسیتی که دارند باید از این قانون مستثنی باشند اما سایر دستگاه ها باید شفاف باشند تا نگاه درست به مسائل را به دنبال داشته و مردم نظارت مطلوبی بر عملکرد مسئولان داشته باشند. ما در مجلس به وعده خود در مورد شفافیت عملکرد نمایندگان عمل کردیم، حتی قبل از تصویب این قانون، بحث شفافیت داوطلبانه را مطرح کرده و به آن عمل می کنیم و مردم می توانند در سامانه مجلس از رأی نمایندگان بر طرح ها و لوایح مطلع شوند.

خراسان: سید علی علوی در یادداشتی با عنوان «تجربه جنگ برای رسیدن به قله» نوشت: جنگ هشت ساله ایران و عراق را از زوایای مختلفی می توان بررسی کرد؛ اما آنچه در این مقال مد نظر است توجه به اهمیت تاثیر جنگ در اعتماد به نفس ملی است؛ به عبارتی جنگ ها به خودی خود پرگستره ای هستند که طرف های درگیر اعم از چنان واقعه بزرگ و پیروز شده یا شکست خورده، حمله کننده یا هدف حمله قرار گرفته در آن به شیوه های مختلف در محق بودن خود و تثبیت روایت خویش برای ایجاد خودباوری ملی و اعتماد به نفس می کوشند. مثال های متعددی از این واقعیت حداقل در ۱۰۰ سال اخیر پیش چشم ماست؛ از روایت های باقی مانده از جنگ جهانی اول و دوم تا جنگ ویتنام یا حمله آمریکا به عراق و افغانستان پس از حوادث برج های دوقلو، روایت هایی برای رسیدن به اعتماد به نفس ملی یا کسب اعتبار جهانی است که حتی متجاوز را به مثابه فرشته تصویرسازی می کند و مدافعان را حامیان تاریکی و پلیدی! روایت هایی که به آثار هنری و ادبی اعم از شعر و رمان تا فیلم و سریال های متعدد و تاثیرگذار سر ریز می کند تا اعتماد به نفس و غرور ملی خلق کند. موضوعی که در ایام هفته دفاع مقدس و به فراخور انتشار برخی خاطرات و روایت ها یا شبهات در این ایام به عنوان سوال اساسی مطرح می شود این است که پس از گذشت حـدود ۳۵ سال از پایان جنگ تحمیلی ایران و عراق، ما به عنوان کشوری که صدام به آن حمله کرده و بخش های زیادی از سرزمین مان را به اشغال درآورده و با وجود حمایت های همه جانبه توسط قدرت های بزرگ پس از هشت سال مقاومت به عنوان پیروز میدان نبرد و رسیدن به خواسته هایمان شناخته شدیم چه مقدر از ظرفیت های این واقعه بزرگ برای افزایش اعتماد به نفس ملی خود بهره برده ایم؟

جوان: حسن رشوند در یادداشتی با عنوان «ارامنه قره باغ قربانی غربگرایی پاشینیان» چنین نوشت: كمتر كسي است كه نداند قره باغ از آن جمهوري آذربايجان است. با همين نگاه بود كه جمهوري اسلامي از روز اول بحران ِ در اين منطقه و جنگ بين آذربايجان با ارمنستان، بر تماميت ارضي جمهوري آذربايجان بر اين منطقه تأكيد داشت. اما اين تأكيد با آن چيزي كه اين روزها دولت باكو با همكاري تركيه و رژيم صهيونيستي و حتي نگاه غرب گرايانه پاشينيان، نخست وزير ارمنستان در منطقه دنبال مي كنند، بسيار متفاوت است. انگار تاريخ در حال تكرار است. هر سال در 24 آوريل، ارامنه مناطق مختلف جهان دور هم جمع مي شوند و با اين ادعا كه دولت عثماني پس از جنگ جهاني اول بين سال هاي 1915 تا 1918 بيش از يك و نيم ميليون ارمني را با اخراج از سرزمين هاي اسلامي و كشتار آنها پروژه نسل كشي و آوارگي را براي ارامنه انجام داده، تركيه را كه در آن مقطع مركز حكومت عثماني بوده تحت فشار قرار مي دهند كه براي آن جنايت تاريخي دولت بايد عذرخواهي و غرامت پرداخت كند و متقابال دولت تركيه هم مدعي است حدود نيم ميليون ترك به دست ارامنه كشته شده اند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه