اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

سیل مهاجرت پناهجویان به ارمنستان؛ سرنوشت نامعلوم قره‌باغ

سیل مهاجرت پناهجویان به ارمنستان؛ سرنوشت نامعلوم قره‌باغ
ارمنستان اعلام کرد که بیش از 28000 نفر پناهجو از قره باغ کوهستانی را پذیرفته است، در حالی که آذربایجان در میان پناهجویان به دنبال افرادی است که آنها را متهم به ارتکاب جنایت جنگی کند.

به گزارش خبرنگار بین الملل شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ارمنستان پذیرای 28000 نفر از قره باغ است و آذربایجان در جستجوی متهمان جنایات جنگی است.

در حالی که هجوم پناهجویان از قره باغ به ارمنستان ادامه دارد، ترافیک عظیمی در تنها جاده ای که پایتخت این منطقه، استپانکرت، را به ارمنستان وصل می کند، گزارش شده است.

هزاران نفر از ساکنان قره باغ کوهستانی با رسیدن با ماشین یا اتوبوس به ارمنستان پناه بردند. دولت ارمنستان اعلام کرد که 28000 نفر را پذیرفته است، در حالی که صدها وسیله نقلیه همچنان به سمت این کشور در حرکت بودند.

این غیرنظامیان در حال ترک قره‌باغ کوهستانی هستند، علی‌رغم اینکه الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان روز دوشنبه وعده داده بود که حقوق ارامنه در این منطقه تضمین خواهد شد.

آذربایجان متعهد شد که به جدایی‌طلبانی که سلاح‌های خود را تسلیم می‌کنند اجازه دهد به ارمنستان بروند، در حالی که انتظار می‌رفت که ارمنی‌ها از منطقه فرار دسته‌جمعی داشته باشند، نیروهای آذربایجانی کنترل آنها را بیشتر کرده‌اند.

مرزبانان آذربایجان در حال جستجوی افرادی هستند که مظنون به ارتکاب جنایت جنگی در میان پناهجویان ترک قره باغ کوهستانی به سمت ارمنستان هستند.

آذربایجان قصد دارد رزمندگان ارمنی را که در قره باغ سلاح‌های خود را زمین گذاشته‌اند عفو کند، اما کسانی که در جنگ‌های قره‌باغ مرتکب جنایات جنگی شده‌اند باید به ما تحویل داده شوند.

مشاور رئیس جمهور آذربایجان نوشت که اکنون فرصت ها برای پیشبرد روند عادی سازی بین آذربایجان و ارمنستان بهتر شده است.

پاشینیان هفته گذشته اعلام کرد که کشورش با جمعیت 2.9 میلیون نفری خود را برای پذیرش 40000 پناهنده آماده می کند.

واکنش های غرب به درگیری در قره باغ

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در تماس تلفنی با الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان، از جمهوری آذربایجان خواست به تعهد خود در حفاظت از غیرنظامیان قره باغ کوهستانی و ارائه کمک های بشردوستانه به منطقه احترام بگذارد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: وزیر امور خارجه امروز بار دیگر با رئیس جمهور علی اف صحبت کرد و بر ضرورت فوری پایان دادن به خصومت ها، تضمین حفاظت بی قید و شرط و آزادی حرکت برای غیرنظامیان و اطمینان از دسترسی بلامانع بشردوستانه به قره باغ تاکید کرد.

میلر افزود که علی اف گفته است که هیچ اقدام نظامی دیگری انجام نخواهد شد.

پاریس به نوبه خود، از طریق آن کلر لوگاندر، سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه پاریس آذربایجان را به طور کامل مسئول سرنوشت ارمنی‌ها می‌داند، خواستار اقدام دیپلماتیک بین‌المللی در برابر ترک ارمنستان توسط روسیه شد.

اتحادیه اروپا همچنین از آذربایجان خواست تا دیدگاه خود را در مورد سرنوشت ارامنه مقیم قره باغ شرح دهد.

این اتحادیه در بیانیه‌ای بر لزوم شفافیت، دسترسی به کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی و مقامات مسئول تضمین احترام به حقوق بشر و دریافت جزئیات بیشتر درباره دیدگاه باکو در مورد سرنوشت ارامنه در قره باغ کوهستانی و آذربایجان تاکید کرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد که طبق گفته‌های استفان دوجاریک، سخنگوی وی، حقوق هزاران آواره از قره باغ کوهستانی به ارمنستان باید محافظت شود.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه