اخبار داغ

حسن‌پور در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

تنظیم تولید موجب تنظیم بازار می‌شود/ سامانه سدکاوا برای نظارت بر چرخه تولید تا عرضه، مرغ و تخم‌مرغ ایجاد شد

تنظیم تولید موجب تنظیم  بازار می‌شود/ سامانه سدکاوا برای نظارت بر چرخه تولید تا عرضه، مرغ و تخم‌مرغ ایجاد شد
رئیس سازمان بسیج اصناف و فعالان اقتصادی با اشاره به طراحی و اجرای سامانه سدکاوا برای نظارت بر چرخه تولید تا عرضه مرغ و تخم‌مرغ گفت: با تنظیم تولید بازار تنظیم می‌شود.

غلامرضا حسن‌پور رئیس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ در خصوص اقدامات حمایتی این سازمان در راستای بازگشت آرامش به بازار مرغ و تخم‌مرغ و ایجاد امنیت غذایی اظهار کرد: یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد امن حضور پایدار فعالان اقتصادی امین در کل زنجیره تولید تا مصرف مواد غذایی است.

وی ادامه داد: اگر در کل زنجیره فعالان اقتصادی امین پای‌کار باشند اقتصاد امن رقم خواهد خورد. بعد از تصویب قانون انتزاع و سپردن امنیت غذایی به وزارت جهاد کشاورزی تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت جهاد کشاورزی و سازمان بسیج مستضعفین منعقد شد که در مبحث بازرسی و کنترل بازار مرغ و تخم‌مرغ و سایر محصولات یارانه‌ای و تنظیم بازاری، بسیج به‌عنوان بازوی اجرایی در کنار دو وزارت صمت و جهاد باشد.

بیشتر بخوانید:

امنیت غذایی زیربنای امنیت اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی است/ تعیین کمیته‌ای برای ارتقای سند ملی امنیت غذایی

وی افزود: عمده مشکلات در آن مقطع حساس آزادسازی اقلام اساسی بود که با هم‌افزایی‌های خاموش بسیجیان در آن دوره بازار مرغ و تخم‌مرغ تا حد زیادی کنترل شد و بسیج در رصد نظارت و کنترل هوشمند در کنار وزارتخانه بود.

سامانه سدکاوا برای نظارت بر چرخه تولید تا عرضه، مرغ و تخم‌مرغ ایجاد شد

حسن‌پور توضیح داد: در هوشمندسازی زنجیره تأمین و توزیع نیز ما در کنار مسئولان بخش رصد وزارت کشاورزی سامانه‌ای را به نام سدکاوا را به وجود آوردیم که پس از طراحی معماری زنجیره طرح به‌کارگیری شد تا از هنگام واردات نهاده‌ها این کنترل اتفاق بیفتد و تا زمانی که مرغ و تخم‌مرغ در واحد صنفی عرضه می‌شود این نظارت ادامه‌دار باشد.

وی تصریح کرد: در این سامانه امکان کنترل با همین روند برای گوشت و روغن و هر کالای دیگری نیز ممکن است. بسیج که با کنشگرهای اقتصادی ارتباط مستقیم دارد توانست با محوریت جهاد کشاورزی این طرح را نهایی کند و در بعضی از استان‌ها این عملیات کامل‌تر انجام شد و مرغ داری‌ها هم به چرخه اضافه شدند؛ ولی در برخی استان‌ها نیز تا کنون این اتصال کامل نشده است.

وی در ادامه گفت: اکنون تلاش ما بر این است که با هماهنگی بیشتر با معاونت‌های وزارت جهاد کشاورزی درصد فعالیت این سامانه را افزایش دهیم تا حتی موضوعاتی مثل جوجه یک‌روزه هم به این سدکاوا اضافه شود تا برای برنامه‌ریزی کلان کشاورزی و توزیعی بتوانیم از داده‌های امن این سامانه استفاده کنیم تا مرغ و تخم‌مرغ هر چند ماه یکبار با مشکل کمبود یا بیش بود مواجه نشوند.

وی گفت: بررسی‌ها نشان داده به‌واسطه اطلاعات ناقص برنامه‌ریزی‌ها به‌دقت اجرا نمی‌شوند و مشکل اینجاست که به‌محض افزایش در بازار مرغ و تخم‌مرغ از اجرای دقیق برخی برنامه‌های تنظیمی عقب‌نشینی می‌کنیم.

وی افزود: البته باید متذکر شد در برخی استان‌ها مثل اصفهان این سامانه با اسم دیگری کار می‌کند؛ ولی تأکید ما بر این است که این یکپارچه‌سازی انجام شود تا شرکت بازرگانی کشور و شرکت پشتیبانی دام هم در کنار ما باشند.

تنظیم تولید موجب تنظیم  بازار می‌شود

وی با اشاره به اینکه آقای پیمان پاک معاون وزیر به‌تازگی با معرفی ۲۱ نفر از وارد کنندگان امین اعلام کردند که برخی محصولات وارداتی ۲۰ درصد زیر قیمت قبلی وارد خواهد شد و گفت: این نشان می‌دهد طرح توزیع کنندگان امین قابلیت اجرایی دارد و اثر گذار است.

رئیس سازمان بسیج اصناف و فعالان اقتصادی گفت: در بحث حبوبات نیز قدم‌هایی برداشته شده و به دنبال هم‌افزایی برای حل برخی مشکلات در خصوص سازمان دامپزشکی و سیستم جوجه‌ریزی هستیم تا با تنظیم تولید بازار را تنظیم کنیم.

بیشتر بخوانید:

روند نزولی قیمت مرغ و تخم مرغ/ قطب تولید مرغ و تخم‌ مرغ در کشور

خبرنگار : امیر طاهری

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه