اخبار داغ

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی در گفتگو با دانا:

برای تأمین کالاهای اساسی تا سال آینده هیچ مشکلی وجود ندارد

برای تأمین کالاهای اساسی تا سال آینده هیچ مشکلی وجود ندارد
معاون وزیر کشاورزی با اشاره وضعیت مطلوب کالاهای اساسی گفت: هیچ مشکلی تا سال آینده در زمینه گندم و کالاهای اساسی نداریم.

سید سعید راد، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی و معاون وزیر کشاورزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ در حاشیه نشست قرارگاه اقتصاد مقاومتی در خصوص میزان موجودی کالاهای اساسی و دپو در انبارها کشور، اظهار کرد: دولت سیزدهم در شرایطی بازار کالاهای اساسی را تحویل گرفت که روغن به‌صورت بطری و با صف توزیع می‌شد و برنج به سقف ۱۵۰ هزار تومان رسیده بود و شکر و کالاهای دیگر قطره چکانی عرضه می‌شد.

هیچ یک از این مشکلات دولت قبل در توزیع کالاهای اساسی دیگر وجود ندارد

وی ادامه داد: شکر خدا امروز دیگر هیچ یک از این مشکلات وجود ندارد و بر اساس تکلیف قانونی خود در سامانه جامع تجارت صفر تا صد کالاها را عرضه و توزیع می‌کنیم.

وی با اشاره به همکاری مستمر شرکت بازرگانی دولتی با سامانه سدکاوا گفت: اطلاعات یک میلیون و ۵۵۰ هزار هکتار کشت قراردادی در همه استان‌ها ذیل یک سامانه اجرایی شد تا ما بدانیم از کدام کشاورز و در کدام نقطه کشور دقیقاً چه میزان خرید گندم دیم و آبی داشتیم و آن را به اشتراک گذاشتیم.

بیشتر بخوانید:

نرخ گذاری ۳۲ قلم کالای اساسی/ قیمت گندم تعیین تکلیف می‌شود

توزیع کالاهای اساسی در کشور با مجوز ستاد تنظیم بازار انجام می‌شود

وی توضیح داد: توزیع کالاهای اساسی در کشور با مجوز ستاد تنظیم بازار و یا بر اساس دستور معاونت بازرگانی وزارت جهاد انجام می‌شود و دو محل بیشتر برای توزیع این کالاها نیست که این دو محل یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای است و یا به ۳۱ رئیس سازمان جهاد کشاورزی در ۳۱ استان تحویل می‌شود که هر استان یک سهمیه از پیش تعیین شده برنج یا شکر و ... را دارند.

راد افزود: این امکان وجود دارد که توزیع‌کنندگان کنونی حذف و مباشرین امین سدکاوا جایگزین این افراد شوند؛ ولی این نیاز به زمینه‌سازی قانونی دارد که این موضوع در آرد و نان کاملاً متفاوت است.

۱۰ میلیون ۳۵۸ هزار تن گندم به صورت شفاف خریداری شد

وی توضیح داد: در حال حاضر ما ۱۰ میلیون ۳۵۸ هزار تن گندم خریداری و ۱۵۵ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان بابت آن پرداخت کردیم که همه اینها در سامانه سیفا کاملا شفاف است، این میزان خرید بدون اینکه حتی یک گندم خیس شود کار بزرگی است که انجام شد.

وی افزود: بیشترین تولید متعلق به استان‌های خوزستان، کردستان، فارس، کرمانشاه و کمترین تولید مربوط به استان یزد بود.

لزوم هماهنگی سامانه ها در توزیع مرغ

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی گفت: توزیع روزانه ۶۰۰ تن مرغ در میدان بهمن و ۲۰۰ تن مرغ در میدان پیروزی و در جمع  ۱۵۰۰ تن مرغ فقط در تهران در کنار سایر ۳۱ استان دیگر، کار ساده ای نیست و این توزیع بر اساس ظرفیت باید تعریف شود که در برخی مواقع مشکلاتی در زمینه هماهنگی‌های چند سامانه پیش می آید از جمله اینکه سامانه دیگری به نام توسعه تجارت وسط می اید که باید در آن تعریف شود که همه کالاهای تولید داخل و واردات از کجا می‌آیند و به کجا می‌روند و تحویل ارز در این کالاها چگونه است و این که این کالا به چه کسی تحویل داده شده، همه باید در این سامانه ثبت شود.

وی افزود: حال تعدد سامانه‌ها موجب سردرگمی می‌شود و من اگر یک کالا را در این سامانه‌های حاکمیتی ثبت نکنم باید پاسخگو باشم و کالا را باید بر اساس کد اقتصادی در سامانه جامع تجارت تحویل دهم و ثبت کنم.

وی با اشاره به وجود همه این مشکلات گفت: در دولت سیزدهم ۷ میلیون تن واردات گندم به یک میلیون تن رسید و هم اکنون که یک سال است روغن توزیع نکردیم ولی انبارهای بازرگانی دولتی پر از روغن است و تا سال آینده مشکلی در تامین این کالا نداریم و برنج در آرامش است و با ۱۰۰ هزار تن توزیع سالانه قیمت را کنترل نمودیم و هم اکنون برای مصارف تعریف شده از ۱۸ تا ۳۳ هزار تومان برنج توزیع می‌کنیم و همه نهادهای عمومی هم می‌توانند از این کالاها استفاده کنند.

کاهش واردات کالاهای اساسی به خصوص شکر

وی در رابطه‌ با واردات شکر توضیح داد: در سال گذشته ما فقط دو کشتی شکر وارد کردیم درحالی‌که دولت قبلی سالی ۸۱۲ هزار تن شکر و یک میلیون و ۳۱۲ هزار تن روغن وارد می‌کرد و ۴ ملیارد دلار واردات را رساندیم به ۷۰۰ میلیون دلار.

وی در خصوص توزیع آرد و نان گفت: تأمین گندم همه استان‌ها به عهده ماست و ما موظفیم گندم را در اختیار استاندار قرار دهیم و به‌عنوان رئیس شورای تأمین آرد و نان موظفم به صلاح دید خود این آرد را به کارخانه‌ها و نانوایی‌ها و... تخصیص دهم، ما پاسخگوی حتی یک گرم کسری آرد در استان‌ها هستیم؛ ولی مسئول توزیع در استان نیستیم و این تخصیص از طریق سامانه نانی نو وزارت اقتصاد انجام می‌شود.

برای تأمین کالاهای اساسی تا سال آینده هیچ مشکلی وجود ندارد

وی در پایان تأکید کرد: کشور امروز در شرایطی است که هیچ مشکلی تا سال بعد در زمینه گندم نداریم و اگر جنگ جهانی هم شود ما گندم کشور را تأمین می‌کنیم و روغن تا شب عید از قبل تأمین شده و در زمینه برنج هم اکنون ۳۴۲ هزار تن در انبار موجود است و بر اساس اعلام هر چقدر شکر برای ارائه به خانوارها نیاز باشد تامین می‌کنیم و با توجه به شروع برداشت شکر چغندر و نیشکری با اطمینان در تامین شکر صنایع نیز مشکلی نخواهیم داشت.

بیشتر بخوانید:

کاهش ۵۰ درصدی قدرت خرید مردم کذب است

خبرنگار : امیر طاهری

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه