اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

آیا تحریم کنندگان انتخابات از حسن روحانی حمایت خواهند کردند؟

آیا تحریم کنندگان انتخابات از حسن روحانی حمایت خواهند کردند؟
تصمیم نهایی برای تایید یا رد صلاحیت حسن روحانی با شورای نگهبان است با این حال رئیس جمهور سابق برای حفظ کرسی خبرگان رهبری دست به دامن اصلاح طلبان شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با پایان فرآیند ثبت نام از داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات مجلس خبرگان رهبری، موضوع ثبت نام حسن روحانی برای ورود به مجلس خبرگان از خبر سازترین های هفته های اخیر بود.

اصلی ترین سوال افکار عمومی، مسئله رد یا تایید صلاحیت روحانی در انتخابات پیشرو است، موضوعی که به باور بسیاری، نه تنها در هاله ابهام نیست بلکه بسیار شفاف و روشن شورای نگهبان را نسبت به عدم تایید صلاحیت وی مسئول می کند.

ترک فعل ها و برخی تخلفات روحانی که به گفته سخنگوی قوه قضائیه در دادگاه ویژه روحانیت در جریان است، موضوعی است که بسیاری را نسبت به عدم احراز صلاحیت وی برای انتخابات پیش رو به یقین می رساند، پرونده ورود غیرکارشناسی به بورس، پرونده مداخلات ارزی، پرونده های نفتی دولت دوازدهم و خسارت های ناشی از افتتاح زودهنگام پروژه نفتی خلیج فارس و خسارتی بالغ بر یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار، پرونده عدم تامین واکسن در دوران کرونا، تنها بخشی از تخلفات رئیس جمهور سابق به شمار می رود.

مواضع یک عضو خبرگان رهبری علیه روحانی

این میان، اما همزمان با روند ثبت نام از داوطلبان انتخابات خبرگان رهبری، اجلاسیه اعضای فعلی خبرگان نیز برگزار شد که در این نشست نیز موضوع رد یا تایید صلاحیت حسن روحانی حاشیه ساز شد.

نطق یک عضو خبرگان رهبری در آخرین اجلاسیه این دوره از مجلس خبرگان رهبری درباره عملکرد حسن روحانی و رد صلاحیتش، موضوعی بود که جیغ رسانه های اصلاح طلب را در آورد و در عین حال حساسیت افکار عمومی به تایید یا رد او را نیز بیشتر کرد.

آیت الله توکل، نماینده استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری علیه روحانی انتقاداتی مطرح کرد و به ماجرای اجرای سند ۲۰۳۰ در دولت او باوجود مخالفت صریح ولی فقیه اشاره کرد. نطق توکل منتشر نشد، اما او در گفت‌وگویی با سایت جماران، گفته بود که نطق تند و تیزی علیه روحانی داشته و بسیاری از نمایندگان خبرگان هم از او بابت این نطق تشکر کرده‌اند. توکل معتقد است که مواضع روحانی تضعیف رهبری بوده و با توجه به دوران هشت سال ریاست جمهوری روحانی، صلاحیت او برای شرکت در انتخابات خبرگان رهبری نباید تأیید شود.

توکلی البته در نطق انتقادی خود به مواضع برجامی حسن روحانی نیز اشاره کرده و گفته بود، وقتی رهبری فرمودند: «اگر خارجی‌ها آن برگه برجام را پاره کنند، ما برگه برجام را آتش می‌زنیم.» آقای روحانی در اظهاراتی گفت، "انگار یک منقلی اینجا هست که آدم بخواهد داخل آن کاغذی را آتش بزند! " این تعبیری که ایشان آوردند، چه تعبیر زشتی بود!»

طرح این اظهارات در مجلس خبرگان واکنش های بسیاری را به دنبال داشت، به طوری که گفته شد، روحانی پس از نطق توکل، از خود دفاع کرده، اما پس از آن دیگر ننشسته و فوراً جلسه را ترک کرده است و سپس دو کلیپ از اظهارات روحانی در مورد سند ۲۰۳۰ و همین موضوع برجام در مجلس خبرگان پخش شده است.

با این حال، اما روحانی در نامه ای به اعضای خبرگان رهبری این اتهامات را نپذیرفت.

روحانی؛ دست به دامن تحریم کنندگان انتخابات

جدیدترین مواضع حسن روحانی، اما حاکی از آن است که وی نسبت به عدم ورودش به مجلس خبرگان احساس خطر کرده و برای حفظ کرسی خبرگان، دست به دامن تحریم کنندگان انتخابات شده است.

او در جمع وزرای دولتش گفته، من بر مبنای تکلیف و وظیفه در انتخابات ثبت‌نام کردم. شخصا معتقدم نباید انقلاب و نظام را رها کنیم. هیچ راهی هم جز صندوق رای نداریم. من به عنوان کسی که از پشت‌پرده‌ها خبر دارم، می‌دانم با خیابان مشکل ما حل نمی‌شود. قهر و خانه‌نشینی هم مساله را حل نمی‌کند. تنها راه اینست که به صحنه بیاییم و مشارکت کنیم؛ گرچه این راه بسیار ناهموار و سخت و پیچیده است ولی با سختی راه، وظیفه ما ساقط نمی‌شود.

این اظهارات روحانی اگرچه نسبت به برخی سیاست های اجرایی او در دوران ریاست جمهوریش، مصداق سیاست های دوپهلو است، اما روشن است که یک بار دیگر دست به دامن اصلاح طلبان شده تا برای ورود او به خبرگان رهبری حمایتش کنند.

جریان اصلاح طلب که پیش از این در پی حمایت تمام قد از حسن روحانی در سال های 92 و 96 دچار سرخوردگی سیاسی شد و بارها بر این مسئله تاکید کرد که حسن روحانی کاندیدای اجاره ای این جریان بود، امروز یک بار دیگر با حسن روحانی رو در رو شده است و مجبور به انتخاب است.

اگرچه تصمیم نهایی برای تایید یا رد صلاحیت حسن روحانی، رسالت شورای نگهبان است، اما باید دید اصلاح طلبان همچنان سیاست نابسامان درونی خود را استمرار بخشیده و از روحانی حمایت می کنند، یا روزنه های امید را برای روحانی تاریک خواهند کرد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه