اخبار داغ

دانا گزارش می دهد:

ویروس ساسی در گوش جامعه

ویروس ساسی در گوش جامعه
طی چند روز گذشته کلیپی از یک خواننده لس‌آنجلسی در فضای مجازی منتشر و موجب نگرانی نهادهای فرهنگی، اجتماعی و خانواده‌ها شد.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ طی چند روز گذشته کلیپی از یک خواننده لس‌آنجلسی در فضای مجازی منتشر و موجب نگرانی نهادهای فرهنگی، اجتماعی و خانواده‌ها شد. ساسان حیدری‌یافته ملقب به ساسی مانکن در این کلیپ با به‌کارگیری فیلم‌های غیراخلاقی و استفاده از طرح لوکیشن فیلم برادران لیلا  اشعاری سخیف را به مخاطب مخابره می‌کند. 

ساسی مانکن از سال 97 تا 1402 تک‌آهنگ‌هایی را بیرون داد که با استقبال خوبی مواجه شد و هم روی بخشی از جامعه اثرگذار بود. نگاهی به تمامی قطعاتی که از ساسی در طی سال های  اخیر شنیده‌ایم ما را به نتایج جالب و البته دردناکی می‌رساند. ساسی و گروهی که با او همکاری می‌کنند تمامی اتفاقات داخلی ایران و فضای مجازی را به‌خوبی رصد می‌کنند.

از آنجا که نوع ملودی به کار رفته در آثار تولیدی این خواننده جذب‌کننده قشر نوجوان و جوان است، این نگرانی پدید آمده که مخاطبان این اثر از نظر  اجتماعی و فرهنگی دچار آسیب شوند. 

این خواننده لس‌آنجلسی که در تولیدات خود عموما ساختارشکنانه و خلاف عفت عمومی عمل می‌کند، در نمونه‌های قبلی تولیدات خود آثاری را ارائه داد که دانش‌آموزان، بازیگران نقش اول آن بودند. بر همین اساس و در سایه غفلت مسؤولان آموزش‌وپرورش، این آهنگ از برخی بلندگوهای مدارس پخش شد. ویدئوهای منتشرشده از همخوانی دانش‌آموزان با این آهنگ، دلنگرانی‌های بسیاری را در سطح جامعه پدید آورد. 

این خواننده در ویدئوکلیپ اخیر خود یک بار دیگر زنگ خطر را برای جامعه به صدا درآورده است.انتشار این کلیپ در شرایطی رخ داده که بسیاری از نهادهای فرهنگی در سطح جهان نسبت به موضوعاتی که با مسائل اخلاقی پیوند خورده با حساسیت برخورد کرده و مانع از تکثیر و در اختیار قرار گرفتن اینگونه آثار برای قشر نوجوان می‌شوند. 

مخاطب مد نظر ساسی مانکن نه عموم مردم جامعه که دقیقا کودکان و نوجوانان است

نکته مهم در مورد فعالیت‌های  ساسی مانکن اعتراض گسترده فعالان حوزه ترتیب کودک بعد از انتشار هر آهنگ از اوست و به نظر می‌رسد او با  علم به این موضوع مخاطب خودش را انتخاب کرده و مخاطب  مد نظر این خواننده نه عموم مردم جامعه که دقیقا کودکان و نوجوانان است.

در جدیدترین مورد صدای داریوش فرضیایی(عمو پورنگ) هم پس از انتشار اثر جدید مبتذل  ساسی درآمده و در صفحه شخصی‌اش نوشت:نمیدانم چه در سر آنها می‌گذرد امیدوارم لااقل به بچه‌های بی‌گناه و معصوم رحم کنند.من خودم عاشق شادی و ترانه‌های شادِ کودکانه هستم ولی نه به این قیمت؛ به بهانه شادی چنین آثار بی محتوایی را به خورد این فرشته‌های معصوم ندهید.

در همین رابطه دکتر امان‌الله قرایی‌مقدم، آسیب‌شناس و کارشناس مسائل اجتماعی ضمن اشاره به ضعف‌های فرهنگی موجود در جامعه  به خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا گفت: تخریب فرهنگ، ارزش‌ها و هنجارهای معنوی از قبل انقلاب آغاز شد. طبق فرمایش آقای بهشتی انقلاب ما انقلاب ارزش‌ها است و این انقلاب برای احیای فرهنگ دینی شکل گرفت. حکومت قبل با تولید فیلم‌های جنسی عملا فرهنگ جامعه را مورد هدف قرار داد. هم‌اکنون بعد از ۴۰ سال همچنان ما با موضوعات فرهنگی روبه‌رو هستیم و انتشار چنین کلیپ‌هایی حکایت از آن دارد که تهاجم ادامه دارد تا معیارها، ارزش‌ها و ناموس در جامعه کمرنگ شود. ما باید قبول کنیم که جامعه پشت پای فرهنگی خورده است. 
 
تغییر در تفکرات مادران ایرانی به عنوان مهم‌ترین عناصر پرورش‌دهنده آینده جامعه پروژه‌ای است که از دیر باز آغاز شده و همچنان ادامه دارد. یقینا در جامعه‌ای که مادران آن نسبت به ارزش‌های دینی توجه چندانی نداشته باشند، نمی‌توان توقع آن را داشت که نسل بعد نسلی فرهنگی و مبتنی بر معیارهای دینی باشد. این موضوع را قرایی‌مقدم تایید کرده و می‌گوید: خواسته و ناخواسته مغز مادران تاثیر پذیرفته از تولیدات فرهنگی است؛ این مادران هستند که فرزندان را تربیت می‌کنند. بر همین اساس دشمن متوقف نمانده و به دنبال فروریختگی معنویات و ارزش‌ها در جامعه است. 
  
این پژوهشگر اجتماعی بیان داشت: در دنیایی که مادیات و حسیات حرف اول را می‌زند، بعید نیست افرادی مانند ساسی مانکن و تتلو ظهور کنند و دست به هنجارشکنی بزنند. 
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر هنر و عشق به مادیات پیوند خورده است، گفت: هنر مادی به دنبال سود است در حالی که هنر معنوی از جمله اشعار حافظ، سعدی و... به دنبال معنویات است. موسیقی امروز به دنبال برهنگی است ولی ما برای مقابله با آن برنامه‌ای نداریم. انتشار چنین کلیپ‌هایی موجب می‌شود فرهنگ اصیل ایران ریزش کرده و ما شاهد خرد شدن فرهنگ و تابو شکنی  باشیم. 

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ با این شرایط حال باید دید مدیران فرهنگی و اجتماعی در مواجهه با این دست از تولیدات که ساختار فرهنگی جامعه را مورد هدف قرار می‌دهند، چگونه برخورد خواهند کرد. 

خبرنگار: مصطفی نادیان

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه