اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

نگاهی به زندگی و خدمات شهید خادم الرضا/ از طلبگی تا ریاست جمهوری و شهادت در سانحه هوایی

نگاهی به زندگی و خدمات شهید خادم الرضا/ از طلبگی تا ریاست جمهوری و شهادت در سانحه هوایی
به‌ دلیل بروز سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌ جمهور و شهادت خادم جمهور ایران و هیات همراه، نگاهی گذرا به زندگی‌ نامه و سوابق شهید خادم الرضا انداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سانحه‌ای تلخ برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور آیت الله سید ابراهیم رئیسی به وقوع پیوست که منجر به شهادت او و هیأت همراه شد. در این نوشتار، مروری بر زندگی‌نامه و سوابق شهید خادم الرضا، از آغاز تحصیلات حوزوی تا خدمات بی‌نظیرش در عرصه‌های مختلف قضایی و اجرایی کشور داریم.

زندگی‌نامه و تحصیلات شهید خادم الرضا

سید ابراهیم رئیس‌الساداتی مشهور به سید ابراهیم رئیسی، فرزند حجت‌الاسلام سید حاجی رئیس الساداتی و سیده عصمت خداداد حسین ۲۳ آذر ۱۳۳۹ در محله نوغان مشهد دیده به جهان گشود. نسب او از جانب پدر و مادر به زید بن علی می‌ رسد. او دروس حوزوی را در مشهد و از مدرسه علمیه نواب آغاز کرد و از سال ۱۳۵۴ش در حوزه علمیه قم ادامه داد. او در قم در درس عالمانی همچون یدالله دوزدوزانی، سید علی محقق داماد، علی‌اکبر مشکینی، احمد بهشتی، مرتضی مطهری و حسین نوری همدانی شاگردی کرد. رئیسی همچنین در درس خارج سید محمدحسن مرعشی شوشتری، سید محمود هاشمی شاهرودی، آقامجتبی تهرانی، آیت‌الله خامنه‌ای و... شرکت کرد. وی مدرک کارشناسی ارشد خود را پس از دفاع از پایان‌نامه خود با عنوان «ارث بلا وارث» به پایان رساند و در سال ۱۳۸۰ با قبولی در کنکور دکترای مدرسه عالی شهید مطهری در رشته فقه و حقوق خصوصی ادامه تحصیل داد.

رئیس‌جمهور بعد از پیروزی انقلاب و از سال ۱۳۵۹ در حالی که تنها ۲۰ سال سن داشت به عنوان دادیار کرج وارد دستگاه قضائی شد و پس از مدتی با حکم شهید قدوسی، به سمت دادستان کرج منصوب شد و در سال ۱۳۶۱ همزمان با دادستانی شهر کرج، مسئولیت دادستانی شهر همدان را نیز عهده دار و پس از مدتی به عنوان دادستان استان همدان معرفی شد و تا ۱۳۶۳، در این سمت حضور داشت.

او در سال ۱۳۶۲ش با جمیله علم‌الهدی دختر سید احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد و نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، و معاون سابق دانشگاه امام صادق ازدواج کرد. همسر او که در سال ۱۳۸۰ دکترای خود را از دانشگاه تربیت مدرس گرفته، استاد علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی و رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی است. رئیسی دو دختر و دو نوه دارد.

وی سال ۱۳۶۴ و در دوران ریاست آیت‌الله سید عبدالکریم موسوی‌اردبیلی بر دستگاه قضا، به عنوان جانشین علی رازینی دادستان وقت انقلاب تهران منصوب شد و در همان دوران، امام خمینی (ره) با احکام ویژه و مستقیم، رئیس را مأمور رسیدگی به مشکلات اجتماعی در برخی استان‌ها از جمله لرستان، کرمانشاه و سمنان قرار دادند.

در سال ۱۳۶۸ آیت الله رئیسی با حکم یزدی به سمت دادستان تهران منصوب شد و تا سال ۱۳۷۳ به مدت پنج سال این مسئولیت را بر عهده داشت. وی همچنین از سال ۱۳۷۳ به ریاست سازمان بازرسی کل کشور منصوب شد و تا سال ۱۳۸۳ این سمت را بر عهده داشت.

رئیس جمهور سال ۱۳۸۳ و در دوران ریاست آیت‌الله سید محمود هاشمی‌شاهرودی بر قوه قضائیه، به عنوان معاون اول دستگاه قضا انتخاب شد و ۱۰ سال هم در این سمت انجام وظیفه کرد که پنج سال آن در دوران ریاست آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی بود.

وی همچنین از سال ۱۳۸۵ و در انتخابات چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری از طرف جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز تهران به عنوان نماینده مردم خراسان‌جنوبی به عضویت این مجلس درآمد و در مجلس پنجم خبرگان رهبری هم به نایب‌رییسی این مجلس رسید.

رئیس جمهور از سال ۱۳۹۱ نیز با حکم رهبر انقلاب به عنوان دادستان ویژه روحانیت منصوب شد. رئیس پس از پایان معاونت اول در قوه قضائیه، در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ دادستان کل کشور بود.

پس از درگذشت آیت‌الله عباس واعظ طبسی، از اسفند ۱۳۹۴ با حکم رهبر انقلاب به تولیت آستان قدس رضوی (ع) رسید و تا فروردین ۱۳۹۸ش این مسئولیت را بر عهده داشت. در دوره تولیت رئیسی خدمات متعددی در آستان قدس انجام گرفت. از جمله آنها احداث زائرشهر با گنجایش پذیرش روزانه سه هزار زائر و ساخت زائرسراهای متعددی در اطراف حرم امام رضا است. همچنین طرح اعزام زائر اولی‌ های مستضعف به مشهد برای زیارت، احداث میقات‌الرضا (مکان‌هایی برای استراحت زائران) در مسیرهای منتهی به مشهد و اجرای طرح خادم‌یاران نوجوان از دیگر این خدمات به‌شمار می‌ روند. آیت‌ الله خامنه‌ ای در حکم انتصاب رئیسی به تولیت آستان قدس، رسیدگی به امور زائران حرم امام رضا(ع)، خدمت به مجاوران و به‌ویژه مستمندان و مستضعفان حرم رضوی، ترویج معارف قرآنی و مکتب اهل‌بیت(ع) در جهان اسلام، بهره‌‌مند کردن تهیدستان نقاطی از ایران که موقوفات آستان قدس در آن قرار دارد و سامان‌بخشیدن به بنگاه‌های اقتصادی و خدماتی آستان قدس رضوی را خواستار شده بود.

رئیس در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ کاندیدا شد، اما به دلیل اخذ ۳۸.۲۸ درصد آرا یعنی بیش از ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار رأی نتوانست به عنوان رئیس‌جمهور منتخب انتخاب شود و به همین دلیل به آستان قدس رضوی بازگشت.

وی از مرداد ۱۳۹۶ با حکم رهبری به عنوان عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب و بار دیگر در سال ۱۳۹۷ با حکم رهبر انقلاب به عنوان ششمین رئیس قوه قضائیه انتخاب شد و به صورت حقوقی و به عنوان رئیس دستگاه قضا به عضویت مجمع تشخیص درآمد.

او در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم نیز ثبت نام کرد و در تاریخ 4 خرداد 1400 با تایید صلاحیتش توسط شورای نگهبان به طور رسمی وارد کارزار انتخابات شد و در تاریخ 29 خرداد 1400 به عنوان رییس جمهور منتخب برای دوره سیزدهم انتخاب شد.

سانحه هوایی و شهادت خادم الرضا

در ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، بالگرد حامل سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور کشورمان که برای افتتاح پروژه عمرانی به آذربایجان شرقی سفر کرده بود، در مسیر بازگشت در محدوده میان وَرزَقان و جُلفا، دچار سانحه شد. در این بالگرد حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سید محمدعلی آل‌هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی نیز حضور داشتند.

بیشتر بخوانید:

روح بلند رئیس‌جمهور مردمی و انقلابی ایران به ملکوت اعلی پیوست

خداحافظی با دیپلمات انقلابی که صدای کودکان غزه بود

پیام تسلیت مقامات کشور در پی شهادت آیت الله رئیسی و هیئت همراه

پیام تسلیت سران و مقامات جهان در پی شهادت آیت الله رئیسی و هیئت همراه

شهید آیت‌الله سید محمدعلی آل هاشم/ مدارج، مسئولیت‌ها و سوابق اجرایی

زندگینامه استاندار آذربایجان شرقی/ خدمت از تولیت تا شهادت

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه