اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

تکرار سناریوی کلاهبرداری از نوع پانزی/ موبایل موسوی جای پای کوروش کمپانی

تکرار سناریوی کلاهبرداری از نوع پانزی/ موبایل موسوی جای پای کوروش کمپانی
با تکرار سناریوی کلاهبرداری کوروش کمپانی در فروشگاه موبایل موسوی مردم بار دیگر از یک سوراخ گزیده شدند. علیرغم هشدارهای مکرر و تجربه تلخ پیشین، این بار هم مردم به وعده‌های فریبنده اعتماد کردند و قربانی یک کلاهبرداری مشابه شدند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سناریوی کلاهبرداری که کوروش کمپانی برای فروش موبایل‌های زیر قیمت طراحی و اجرا کرده بود، بار دیگر در فروشگاه موبایل موسوی تکرار شد. 

فروشگاه موبایل موسوی که به نام موبایل استقلال نیز شناخته می‌شود و از حامیان باشگاه استقلال تهران است، چندی پیش گوشی‌های آیفون را با قیمت‌های غیرقابل باور و تقریباً نصف قیمت واقعی به فروش گذاشت.

این فروشگاه با وعده‌هایی همچون عرضه آیفون ۱۳ با قیمت پایین‌تر از بازار، تبلیغات گسترده توسط بازیگرهای سینما، خواننده و ورزشکار و حضور سلبریتی‌ها در ویدئوهای تبلیغاتی همراه بود، که تکرار همان سناریویی بود که کوروش کمپانی نیز به کار برده بود.

توجهات به این فروشگاه وقتی جلب شد که زمان زیادی از جنجال کوروش کمپانی نمی‌گذشت؛ شرکتی که با پیش‌فروش آیفون‌های ۲۰ میلیون تومانی جیب مردم را خالی کرده بود.

این شرکت هیچ‌گونه مجوزی برای واردات موبایل نداشته و تمامی شواهد موجود نشان می‌داد که ادعاهای مدیر این کسب‌وکار درباره واردات مستقیم گوشی‌های آیفون به کشور کاملاً کذب بوده و به هیچ‌وجه قابل استناد نیست.

از بهمن ۱۴۰۲، زنگ خطر فعالیت‌های موبایل موسوی یا فروشگاه استقلال آمل به صدا درآمد و انجمن واردکنندگان موبایل به باشگاه استقلال هشدار داد: «از آنجا که طبق گزارش‌های واصله، اسپانسر باشگاه استقلال در شهرستان آمل (جناب آقای موسوی) همان رویه پیش‌فروش گوشی و فروش گوشی زیر قیمت بازار را در دستور کار خود قرار داده است، بر خود لازم دانستیم مراتب را به‌منظور پیشگیری از اتفاق مشابه پرونده کوروش کمپانی به باشگاه استقلال اعلام کنیم تا از لطمه به اعتبار آن باشگاه مردمی جلوگیری شود.»

در تاریخ ۱۰ اسفند ۱۴۰۲، پیج این فروشگاه که تعداد زیادی دنبال‌کننده داشت، از دسترس خارج شد؛ اتفاقی مشابه آنچه برای کوروش کمپانی پس از فرار از کشور رخ داد و با این اتفاق، فروش آنلاین کالا برای شرکت موبایل موسوی عملاً غیرممکن شد.

یک روز بعد، عبدالمهدی اسدی، رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، در نشست خبری دومین کنگره موبایل ایران گفت:‌ «موبایل موسوی حتی یک موبایل هم به کشور وارد نکرده‌ است و مانند کوروش‌کمپانی، تمامی موبایل‌ها را از فروشندگان داخلی می‌خرد.»

کمتر از پنج ماه پس از اولین هشدارها درباره فعالیت‌های مشابه فروشگاه موبایل موسوی در آمل و همکاری آن با باشگاه استقلال، این کلاهبرداری ۳۰۰ میلیارد تومانی منجر به بازداشت مدیر فروشگاه و شکایت ۲۰۰ نفر از مالباختگان شد.

عصر روز ۱۶ خرداد، حسن مفخمی شهرستانی، فرمانده انتظامی مازندران، اعلام کرد که طبق تحقیقات پلیسی، متهم از مردم در سراسر کشور کلاهبرداری کرده است. یک روز بعد، در ۱۷ خرداد ۱۴۰۳، عباس پوریانی، رییس کل دادگستری مازندران، ضمن تأیید خبر بازداشت "متهم اصلی" کلاهبرداری فروشگاه موبایل موسوی در آمل، اعلام کرد که دستور شناسایی و توقیف اموال کلیه متهمان این پرونده صادر شده است.

وی اتهام مالک موبایل موسوی را "اخلال در نظام اقتصادی از طریق وصول وجه به میزان حدود سه هزار میلیارد ریال" عنوان کرد.

سه ماه پس از فرار مالک کوروش کمپانی، مقام‌های انتظامی و قضایی استان مازندران اعلام کردند که اموال شرکت موبایل موسوی که به موبایل استقلال تغییر نام داده بود، به دلیل شکایت مشتریان توقیف و مالک این شرکت بازداشت شده است.

به گزارش دانا؛ با تکرار سناریوی کلاهبرداری کوروش کمپانی در فروشگاه موبایل استقلال آمل، مردم بار دیگر از یک سوراخ گزیده شدند. علیرغم هشدارهای مکرر و تجربه تلخ پیشین، این بار هم مردم به وعده‌های فریبنده اعتماد کردند و قربانی یک کلاهبرداری مشابه شدند. این تکرار نشان می‌دهد که ضعف نظارت و اعتماد بی‌جا به تبلیغات و تخفیف‌های غیرمعمول، همچنان بستر مناسبی برای سوءاستفاده‌ کنندگان است.

این مسئله، ضرورت افزایش آگاهی عمومی و تقویت نظارت قانونی بر فعالیت‌های تجاری را بیشتر از همیشه نمایان می‌سازد تا از تکرار این گونه اتفاقات جلوگیری شود و اعتماد مردم به بازار حفظ گردد. همچنین، نقش مسئولان و نهادهای نظارتی در جلوگیری از چنین کلاهبرداری‌هایی و برخورد قاطع با متخلفان، اهمیت ویژه‌ای دارد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه