سند ملی مکتب هنر رضوی؛ در مسیر تأیید نهایی
حرم مطهر رضوی بهعنوان جامعترین گنجینه بصری و مفهومی هنر اسلامی، زیستگاه پیوند قدسی میان زیبایی، معرفت و هویت دینی است و دومین کنگره بینالمللی مکتب هنر رضوی با همراهی ۲۵ نهاد علمی و فرهنگی، این ظرفیت را در مشهد جهانی میکند.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نشست خبری دومین کنگره بینالمللی مکتب هنر رضوی، میزبان جمعی از اصحاب رسانه در کتابخانه و موزه ملک بود. رویدادی که حالا از مرحله تشریح مسئله، به دوره تثبیت گفتمان کاربردی در هنر اسلامی رسیده است.
در بخش پایانی نشست، گفتوگو با خبرنگاران نشان داد که این کنگره صرفاً یک رخداد دانشگاهی نیست، بلکه قرار است نقشهراهی برای مرزبندی معرفتی در هنر قدسی ترسیم کند؛ هنری که از متن زندگی مردم، به آستان قدسی امام رضا(ع) وصل میشود.
هنرِ آیین، ستون ماندگاری هنر اسلامی
سیدرضی موسوی گیلانی، دبیر علمی کنگره، تأکید کرد که ستون پایدار هنر در طول تاریخ، برخاسته از مناسک آیینی و تجربههای جمعی معنوی بوده است.
او گفت: اگر مجموعه آثار موزه حرم رضوی میان دانشجویان دکتری توزیع شود، هر اثر قابلیت زایش یک روایت تازه از تاریخ هنر اسلامی را دارد.
نیاز به نگاه علمی به آثار قدسی رضوی
در جریان نشست، حجتالاسلام نواب یادآور شد که انباشت ارزش آثار تاریخی، گاهی مانع دیدهشدن عمق آنها میشود.
وی گفت: جهان، ایران را با بازتاب میراث بصریاش میشناسد و امروز گنجینه رضوی، گویاترین سفیر هنر اسلامی ایران است؛ با اینحال هنوز نگاه نظری جامع نسبت به این سرمایه شکل کامل نگرفته است.
تلفیق هنری و انسانی در گنجینه رضوی
نوّاب افزود که پیوند میان هنر و علوم انسانی در فضای حرم رضوی، میتواند تازهترین بستر پژوهش میانرشتهای در جهان اسلام باشد.
او تأکید کرد: این جریان، میتواند هم خدمت به امام رضا(ع) باشد و هم تولید دانشِ زیباییشناسی اسلامی برای جامعه.
سند ملی مکتب هنر رضوی؛ در مسیر تأیید نهایی
در ادامه نشست، مرکز آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی از تدوین سند ملی مکتب هنر رضوی خبر داد.
دبیرکل کنگره، امیرمهدی حکیمی توضیح داد: این سند از مسیر شورای عالی هنر عبور کرده و اکنون در انتظار تأیید و تصویب نهایی از شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
حرم رضوی؛ بستر بزرگ تفکر و خلق هنری
در این نشست، محمدجواد استادی، عضو شورای سیاستگذاری و دبیر اجرایی بینالمللی رویداد گفت: حرم امام رضا(ع) نهفقط یک بنا، بلکه یک جهان زیباشناختی و معرفتی مستقل است که میتواند سرمنشأ یک مکتب هنری باشد.
او افزود: قسمت اعظم تئوریهای هنر اسلامی طی دههها توسط خاورشناسان نوشته شده، اما دوره جدید پژوهش، باید روایت بومی و ایمانی از هنر قدسی را بازتعریف کند.
محورهای پنجگانه کنگره
محمدجواد استادی، با بیان ساختار علمی رویداد، تأکید کرد که این کنگره مسیر پژوهش را از سؤال تا نظریه هدایت میکند.
او پنج محور اصلی را چنین معرفی کرد: چیستی فلسفی مکتب هنر رضوی، بررسی امکان شکلگیری مکتب هنری با محوریت امام رضا(ع)، گفتوگوهای میانفرهنگی در هنر قدسی، ارتقای جایگاه جهانی هنر دینی رضوی و طراحی مدلهای توسعه جهانی این مکتب.
بهگفته او هر محور، ۱۰ صورتبندی پژوهشی جزئیتر را نیز پوشش میدهد.
جزئیات فراخوان و برنامه نشستها
فراخوان دریافت چکیده مقالات تا ۲۰ آذر ادامه دارد و نتایج اولیه پنجم دیماه اعلام میشود.
داوطلبان باید نسخه کامل را تا ۲۵ دی ارسال کنند، داوری نهایی ۱۵ بهمن انجام خواهد شد و رویداد اصلی ۲۷ بهمن در مشهد برگزار میشود.
همچنین پیشنشستهای ملی و علمی در شهر تبریز، تهران و مشهد برگزار شده یا در حال برنامهریزی است، از جمله نشستهای سوم و چهارم دی در دانشگاه هنر اسلامی تبریز، و نشستهای دیگر در دانشگاههای تهران و مشهد.
مشارکت ۲۵ نهاد علمی و فرهنگی
این کنگره با همکاری بیش از ۲۵ مجموعه علمی و فرهنگی برگزار میشود؛ از جمله دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه سوره، دانشگاه تبریز و چند مرکز دیگر.
مقالات پذیرش شده از امتیاز علمی ISC و مجوز رسمی وزارت علوم بهرهمند خواهند شد.
وفاقآفرینی رضوی و نجات هویتی جامعه
در بخش دیگری از نشست خبری، استادی با اشاره به نقش جریان هویت گفت: آنچه در دورههای سخت همچون جنگ، جامعه را نگه داشت، هویت ایرانی و اسلامی بود.
او تأکید کرد: گفتمان هنری رضوی میتواند امروز نیز یک نقطه اتصال جمعی برای همدلی اجتماعی باشد، چراکه امام رضا ظرفیت گردآوری دلها را فراتر از مرزبندیهای معمول دارد.
در بخش پایانی، سیدرضی گیلانی نیز گفت که جهان امروز، بیش از هر زمان به روایتهای اصیل و غیرمصرفی از هنر قدسی نیاز دارد و برگزاری کنگرههای دانشگاهی حول شخصیتهای قدسی، گامی ضروری برای تولید آثار فاخر و تمدنی است.
ارسال دیدگاه