اخبار داغ

یک عضو بسیج جامعه پزشکی مطرح کرد؛

جلوگیری از تولد نوزادان ناقص با تشخیص ژنتیکی پیش از لانه گزینی

جلوگیری از تولد نوزادان ناقص با تشخیص ژنتیکی پیش از لانه گزینی
عضو بسیج جامعه پزشکی اصفهان از پیشرفت علمی کشور در زمنیه اصلاح ژنتیکی نسل آینده به روش تشخیص ژنتیکی پیش از لانه گزینی هستیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، روشنک ابوترابی، PHD علوم تشریحی با گرایش جنین شناسی و ناباروری در گفت‌وگو با خبرنگار سینا گفت: به تازگی در مرکز ناباروری شهر اصفهان در حال توسعه و گسترش روش‌های پیدا کردن جنین‌های دارای ژن معیوب هستیم.

وی افزود: ما زوج‌های بارور زیادی را داریم که صاحب فرزندانی نابینا یا ناشنوا و یا با عیب‌های ژنتیکی متعدد می‌شوند، با توجه به این موضوع و به منظور اصلاح ژنتیکی نسل آینده، جنین‌ها را مورد بررسی قرار داده و مشکلات تک سلولی آنها تشخیص داده می‌شوند؛ سپس این تشخیص بر روی جنین‌هایی که به صورت IVF تولید می‌شوند؛ قبل از لانه گزینی و انتقال به رحم آزمایش می‌شود، اگر جنین ناقل آن ژن معیوب باشد، سقط خواهد شد و در صورت سالم بودن به رحم مادر منتقل می‌شود.

این پزشک علوم تشریحی ادامه داد: در واقع این کار یعنی جداسازی جنین سالم فاقد نقص به رحم مادر؛ کار بسیار بزرگ و ارزشمندی است و ما اکنون در حال راه‌اندازی تمامی زیرساخت‌های لازم آن در اصفهان هستیم.

ابوترابی ادامه داد: همچنین پیشتر نیز برای همه پژوهشگران طرحی را مبنی بر رفع عیب‌های ژنتیکی در جنین‌های دارای تالاسمی نیز فرستاده بودیم تا با گسترش روش های پیشگیری کننده؛ به جای آنکه هزینه‌ها به سمت درمان برود، به سمت پیشگیری برود و خانواده‌ها از مشکلات اجتماعی ناشی از داشتن فرزند ناقص رنج نبرند.

این عضو بسیج جامعه پزشکی ادامه داد: تشخیص ژنتیکی پیش از لانه گزینی (Pre implantation Genetic Diagnosis) موسوم به PGD یکی از راه های غربالگری پیش از تولد برای تشخیص بیماری های ژنتیکی و تعیین وجود، عدم وجود یا تغییر در ژن یا کرومزوم خاصی است که تک سلول‌ها را برای ژن معیوب مورد نظر بررسی می‌کند.

انتهای پیام/خ

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سینا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه