اخبار داغ

ثبت ۱۱۴ موقوفه اسلامشهر در سامانه سازمان اوقاف/ شاطره مطرح ترین موقوفه اسلامشهر است

ثبت ۱۱۴ موقوفه اسلامشهر در سامانه سازمان اوقاف/ شاطره مطرح ترین موقوفه اسلامشهر است
رییس اداره اوقاف و امور خیریه اسلامشهر گفت: ۱۱۴ موقوفه از اسلامشهر در سامانه موقوفات سازمان اوقاف کشور ثبت شده است که شامل برخی مساجد، املاک و خانه ها و زمین های زراعی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، وقف یکی از سنت های حسنه دین اسلام است، سنتی که بزرگان دین همواره در طول تاریخ بر اهمیت آن تاکید داشته اند. پیامبر گرامی اسلام در حدیثی مشهور می فرمایند:« هرگاه فرزند آدم بمیرد عمل او قطع می شود مگر از سه چیز، صدقه جاریه (وقف)، عملی که از آن سود برده شود و فرزند صالحی که برای او دعا کند». در زمان فعلی نیز موضوع وقف یکی از موارد مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده است.ایشان در دیدار خود با مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه میفرمایند:«باید از طریق تشویق مردم به وقف و همچنین ادای صحیح حق واقف در مورد موقوفه اش، سنت وقف را بیش از پیش در جامعه ترویج کرد.اکنون عرصه های متعددی برای وقف وجود دارد که از جمله آنها، پزشکی، علم و آموزش، تحقیقات و پژوهش، علوم جدید، محیط زیست و ترویج دین به شکل های مدرن است.».برای بررسی اهمیت وقف در جامعه و همچنین روشن شدن آخرین وضعیت موقوفات اسلامشهر و فعالیت اداره اوقاف و امور خیریه اسلامشهر با حجت الاسلام مهدی زین الدینی رییس اداره اوقاف و امور خیریه اسلامشهر هم صحبت شدیم.در ادامه می توانید مشروح گفت و گوی اسلامشهرخبر با رییس اداره اوقاف و امور خیریه اسلامشهر را مشاهده نمایید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اسلامشهرخبر,

وقف محدود به اسلام نیست

, وقف محدود به اسلام نیست,

وقف یکی از مسائلی است که جایگاه بسیار پررنگی در حوزه شرع و دین دارد.البته وقف محدود به اسلام نیست یعنی قبل از اسلام ادیان مختلف هم از این مقوله تعاریف مختلفی داشته اند و در تاریخ انسان هایی بوده اند که در هزاران سال گذشته اموال و املاک خود را برای استفاده عموم جامعه در زمان های مختلف اختصاص داده اند اما با ظهور اسلام بحث وقف به صورت جدی تری مطرح شد. اولین موقوفات از سوی معصومین یعنی از پیامبر، حضرت فاطمه و امیرالمومنین صورت گرفت.در روایات داریم که حضرت علی(ع) باغ ها و نخلستان هایی داشتند که با دست خودشان آنها را ایجاد کرده بودند و آنها را وقف عموم می کردند.

,

رییس اداره اوقاف اسلامشهر

, رییس اداره اوقاف اسلامشهر, رییس اداره اوقاف اسلامشهر,

وقفیات متعدد در راستای تقویت فرهنگ حسینی

,

در حزوه فقهی وقف به عنوان حبس کردن یک مال برای همیشه است و انسانی می آید و مالی را که در ملکیت خودش است را در سلامت عقل در قالب یک صیغه وقف به عموم مردم و یا به افراد خاصی اختصاص می دهد. در طول تاریخ بسیاری از پادشاهان، وزرا، علما و بزرگان موقوفات بسیاری داشته اند و هریک از درآمد و منافع این وقفیات نیات مختلفی داشته اند؛ بعضا برای برای کمک به فقرا بوده است و گاهی اوقات نیز وقف برای حوزه های علمیه و یا برای مراسم روضه خوانی حضرت سیدالشهدا(ع) صورت می گرفته است.موقوفات در حوزه مراسم های عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) از پررنگ ترین موارد وقف بوده است زیرا بحث عاشورا و امام حسین(ع) از موضوعات تاثیرگذاری است و ما شیعیان در این راستا اهدافی را دنبال می کنیم. به همین جهت واقفان ما در راستای تقویت فرهنگ حسینی وقفیات زیادی انجام داده اند.

,

وضعیت وقف در کشور مطلوب است

, وضعیت وقف در کشور مطلوب است,

خوشبختانه با پیروزی انقلاب اسلامی مشکلاتی که به جهت اصلاحات ارضی در خصوص برخی موقوفات پیش آمده بود حل شد و در شرایط فعلی چندین سال است که به همت نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف شرایطی ایجاد شده است که اطلاعات خوبی در خصوص موقوفات در اختیار است. همچنین تبلیغات صورت گرفته در زمینه وقف و حمایت های رسانه ملی باعث شده است تا فرهنگ وقف به خوبی پیش رود و ما هرسال موقوفات جدیدی داشته باشیم که در همین راستا ما امسال در اسلامشهر نیز موقوفات جدیدی داشته ایم.

,

ثبت ۱۱۴ موقوفه اسلامشهر در سامانه موقوفات کشور

, ثبت ۱۱۴ موقوفه اسلامشهر در سامانه موقوفات کشور,

۱۱۴ موقوفه از اسلامشهر در سامانه موقوفات ثبت شده است که شامل برخی مساجد، املاک و خانه ها و زمین های زراعی است که برخی از آنها مستقیما توسط اداره اوقاف شهرستان اداره می شوند یعنی در قالب موقوفات متصرفی کاملا در اختیار ما هستند و برخی دیگر متولی دارند یعنی آن شخصی که آن را وقف کرده است در وقف نامه تولیت و مدیریت آن موقوفه را تعیین کرده است و در راستای تاکید مقام معظم رهبری که می فرمایند:« عمل امینانه به نیات واقفین» یعنی عمل به وقف نامه به صورتی که واقف خواسته است ما نیز این گونه عمل می کنیم و البته جایگاه نظارتی خودمان را داریم.

,

2

, 2, 2,

شاطره مطرح ترین موقوفه اسلامشهر است

, شاطره مطرح ترین موقوفه اسلامشهر است,

مطرح ترین موقوفه اسلامشهر شاطره است که در میان اسلامشهر و چهاردانگه قرار دارد و در زمان امیرسلیمان خان قاجار وقف شده است. این زمین ۱۱۰ هکتار است بخشی از آن مسکونی و بخشی دیگر زراعی است و واقف به جز حق تولیه ای که برای متولی در نظر گرفته بود تمامی عوائد این موقوفه را به حوزه علمیه امیرسلیمان خان در شهر مشهد اختصاص داده است و این حوزه در حال حاضر یکی از حوزه های بسیار فعال و قوی شهر مشهد است.

,

انتهای پیام/رض

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه