اخبار داغ

لزوم اقدام مسئولان برای احیای یک میراث ارزشمند؛

قلعه تاریخی ۱۶۰ ساله در سراشیبی نابودی/ "قلعه قمشلو" نیازمند مرمت اضطراری است+ تصاویر

قلعه تاریخی ۱۶۰ ساله در سراشیبی نابودی/ "قلعه قمشلو" نیازمند مرمت اضطراری است+ تصاویر
اقدامات لازم برای جذب سرمایه گذار برای بازسازی قمشلو از سال 86 تا کنون انجام شده و اکنون سرمایه گذار شرکت تعاونی توسعه گردشگری تیران و کرون با آماده کردن 12 الی 15 میلیارد سرمایه برای این بخش در انتظار مجوز اداره کل محیط زیست است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیر تیران و کرون، تیران و کرون با قدمتی بیش ار ۷ هزار سال از کهن‌ترین شهرستان‌های استان محسوب می‌شود که وجود سنگ نگاره‌های فراوان در اطراف شهرستان این امر را ثابت می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر تیران و کرو,

یکی از مهم‌ترین مکان گردشگری استان اصفهان، قلعه تاریخی قمشلو تیران است که به عنوان شاهکاری از دوران قاجاریه مکان مناسبی برای جذب گردشگر داخلی و خارجی است.

, قلعه تاریخی قمشلو تیران,

 قلعه تاریخی قمشلو در ۱۲ کیلومتری شمال شرقی شهر تیران با مساحت تقریبی ۹ هزار متر مربع در مرکز پهنه گسترده پارک ملی قمیشلو (وسعت ۸۶ هزار هکتار) واقع شده است.

, قمشلو ,

قدمت ساخت قلعه به ۱۴۰ الی ۱۶۰ سال قبل برمی گردد. مسعود میرزا ملقب به ظل السلطان پسر ارشد ناصر الدین الشاه قاجار حاکم استان های مرکزی ایران از جمله اصفهان، یزد، چهارمحال و بختیاری جهت گذراندن ماه های گرم سال در یک منطقه خوش آب و هوا، دستور ساخت این قلعه را در قمیشلو می دهد. (قمیشلو نامی ترکی است و به معنای مکان رویش فراوان نی و  یا نیزار است.)

,

photo_2016-05-08_11-47-41

, photo_2016-05-08_11-47-41, photo_2016-05-08_11-47-41,

این قلعه تنها اثر به جامانده از  ظل السلطان حاکم مستبد و خودرایی است که بسیاری از آثار صفویه  در شهر اصفهان از جمله کاخ آیینه خانه در کنار زاینده رود را تخریب کرده است.

,

قلعه قمشلو دارای بخشهای مختلفی از جمله شاه نشین، حرمسرا، بارعام، مطبخ، اصطبل، شربت خانه، محل اسکان تفنگچی ها، محل رعایا و باغبانان و باغ بزرگی در سمت شرقی قلعه می باشد هم چنین دارای جهار درب جنوبی، شمالی، شرقی و غربی است.

,

مسئول پایگاه حفاظت میراث فرهنگی شهرستان تیران و کرون در گفتگو با خبرنگار این پایگاه خبری با اشاره به پارک ملی قمشلو گفت: قمشلو سالیان سال بدون سکنه است و تحت تاثیر تهدید های طبیعی قرار گرفته است.

, تیران و کرون ,

محسن مظاهری با تاکید لزوم مرمت اضطراری این قلعه، خاطر نشان کرد: قمشلو جز پروژه های کلان است و هزینه های مرمت و بازسازی آن در توان بودجه های دولتی نیست.

,

photo_2016-05-08_11-58-31

, photo_2016-05-08_11-58-31, photo_2016-05-08_11-58-31,

وی افزود: تاکنون اداره میراث استان و شهرستان ۳ فاز مرمتی را با بودجه ی دولتی بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان انجام داده است.

,

مسئول پایگاه حفاظت میراث فرهنگی تیران و کرون اظهار کرد: به کمک های مردمی و سرمایه گذاری بخش خصوصی برای مرمت این قلعه، بسیار نیازمندیم.

, تیران و کرون,

مظاهری با بیان سیاست دولت در جذب سرمایه، تصریح کرد: در بخش گردشگری هدف این است که قلعه قمشلو با مشارکت بخش خصوصی مرمت و بهره برداری شود که شرکت توسعه تعاونی گردشگری تیران و کرون اعلام آمادگی کرده است و توانست اعلام موافقت اداره کل میراث فرهنگی استان را بگیرد.

,

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد اداره کل محیط زیست استان و سازمان محیط زیست کشور پیرامون وضعیت این منطقه، خاطرنشان کرد: طرح بازسازی قلعه تاریخی قمشلو باید با قوانین زیست محیطی منطبق گردد تا کمترین آسیب به محیط زیست اطراف و حیوانات پارک  ملی وارد شود.

, قمشلو ,

IMG_2769

, IMG_2769, IMG_2769,

مظاهری گفت: اقدامات لازم برای جذب سرمایه گذار برای بازسازی قمشلو از سال ۸۶ تا کنون انجام شده و اکنون سرمایه گذار شرکت تعاونی توسعه گردشگری تیران و کرون با آماده کردن ۱۲ الی ۱۵ میلیارد تومان سرمایه برای این بخش در انتظار مجور اداره کل محیط زیست است.

,

مسئول پایگاه حفاظت میراث فرهنگی تیران وکرون میزان گرشگران این منطقه با وجود اوضاع کنونی را هزار نفر در سال اعلام کرد و ادامه داد: قلعه تاریخی قمشلو پس از بازسازی قابلیت پذیرش سالانه ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر گردشگر را دارد که تحول خوبی را در صنعت گردشگری تیران و کرون ایجاد می کند.

, تیران وکرون,

مظاهری یادآور شد: پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمشلو با چند شهرستان از جمله تیران وکرون، نجف آباد، خمینی شهر، شاهین شهر، برخوار و میمه در ارتباط است ولی به دلیل وسعت بیشتر آن در تیران وکرون مدیریت پارک و قلعه به این شهرستان واگذار شده است.

, قمشلو ]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه