اخبار داغ

نگاهی به نشانه‌های افول قدرت آمریکا در جهان؛

از اعتراف تحلیلگران مسائل سیاسی به افول هژمونی آمریکا تا به زانو درآمدن اقتصاد آمریکا در برابر چین

از اعتراف تحلیلگران مسائل سیاسی به افول هژمونی آمریکا تا به زانو درآمدن اقتصاد آمریکا در برابر چین
باور به افول قدرت آمریکا روز به روز در جهان بیشتر خود را نشان می دهد و مقام معظم رهبری در دیدارهای مختلف به این موضوع اشاره داشتند و اکنون تحلیلگران و اندیشکده های غربی و مجلات به وضوح و جرات بیشتر از افول آمریکا سخن به میان می آورند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک، رهبر معظم انقلاب در آستانه ۱۳ آبان سال گذشته در دیدار هزاران نفر از دانش آموزان و دانشجویان گفت: امروز تنها کشوری که امریکا کوچکترین نقشی در تصمیمات آن ندارد، جمهوری اسلامی ایران است و این، به معنای شکست امریکا است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  عصر اترک,

ایشان، هدف امریکا از جنگ و تحریم اقتصادی در طول چهل سال گذشته را فلج کردن و عقب نگه داشتن کشور دانستند و افزودند: در جنگ اقتصادی نیز آنچه اتفاق افتاده، بر خلاف خواست امریکا است زیرا حرکت به سمت خودکفایی و تولید در داخل، سرعت گرفته و امروز صدها گروه فعال از جوانان خوش‌فکرِ دانشگاهی مشغول فعالیتها و کارهای مهمی در کشور هستند.در یک نگاه وسیع تر، قدرت و اقتدار و هیمنه امریکا در دنیا، رو به افول و زوال است و امریکای امروز به مراتب ضعیف تر از امریکای چهار دهه قبل است.

,

رهبر انقلاب اسلامی، «قدرت سخت» امریکا در زمینه های نظامی‌گری و اقتصاد را نیز رو به افول خواندند و افزودند: آنها ابزار نظامی دارند اما به علت افسردگی، سردرگمی و تردید سربازانشان مجبورند از سازمانهای جنایتکاری نظیر بلک واتر برای تحقق اهدافشان در کشورهای دیگر کمک بگیرند.

,

مجله فارن‌افرز نیز در جدیدترین شماره خود با چاپ عکسی از ریختن پرهای عقاب نمادین آمریکا و انتشار یک سری گزارش به موضوع افول واشینگتن و پایان زودهنگام رؤیای «قرن آمریکایی» پرداخته است.

,

چامسکی، نظریه‌پرداز، اندیشمند و تحلیلگر مسائل سیاسی نیز مقاله‌های متعددی درباره افول آمریکا به رشته تحریر درآورده. او، همانند برخی از تحلیلگران دیگر مانند «فرید زکریا» معتقد است که افول آمریکا مسئله‌ای است که به دست خود آمریکا رقم خورده است.

,

چامسکی استدلال می‌کند «در ایالات متحده بیش از 80 درصد مردم نظام اقتصادی خود را «ذاتاً ناعادلانه» و نظام سیاسی را فریبکار و در خدمت «منافعی خاص» و نه منافع مردم می‌دانند واکثریتی چشمگیر معتقدند صدای کارگران در امور جاری جامعه شنیده نمی‌شود.

,

همچنین در دهه اخیر، چین به عنوان جدی‌ترین رقیب آمریکا سر برآورده است. در سال 2015 رشد اقتصادی آمریکا یک و دو دهم درصد اعلام شد، در حالیکه رشد اقتصادی چین سه تا چهار برابر آن بود. چین در سرمایه‌گذاری نیز گوی سبقت را از آمریکا ربوده است.

,

قطعا یکی از ریشه‌های مشکلات اخیر آمریکا، خوی تجاوزگری این کشور است. آمریکا سالانه مبالغ هنگفتی را به بخش نظامی اختصاص می‌دهد تا بتواند به اهداف مداخله جویانه خود در دیگر کشورهای جهان دست یابد. این کشور سال 2015 بالغ بر 596 میلیارد دلار در بخش نظامی هزینه کرد که این مقدار از مجموع هزینه‌های نظامی هفت کشور ژاپن،‌ فرانسه،‌ هند، ‌انگلیس، روسیه، عربستان سعودی و چین بیشتر است. با این حال شکست سنگین این کشور در افغانستان و عراق موجب شده است تا بسیاری از مردم آمریکا اقدام دولت­ های این کشور را در صرف شش هزار میلیارد دلار در این درگیری‌ها محکوم نمایند.

,

با وجود این مشکلات، اکنون نه تنها قدرت مادی آمریکا یعنی قدرت اقتصادی و نظامی، بلکه ارزش‌ها و آرمان‌های آمریکایی نیز تضعیف شده است و کشوری که خود را مروج اصلی ایدئولوژی لیبرالیسم می‌خواند، ارزش‌های لیبرالیسم را در معرض خطر قرار داده است.

,

حمله به دیگر کشورها و تضییع حقوق مردم به نام دموکراسی، حفظ بازداشتگاه غیر انسانی گوانتانامو، جاسوسی دیپلماتیک از دیگر کشورها از جمله متحدان و نیز عقب‌نشینی از یک‌جانبه‌گرایی قلدرمابانه از مصادیق این ضعف است.

,

 

,

هژمونی آمریکا در دنیا شکسته شده است

, هژمونی آمریکا در دنیا شکسته شده است, هژمونی آمریکا در دنیا شکسته شده است,

اعظم السادات افشین فر، کارشناس مسائل سیاسی و مدرس دانشگاه فنی و حرفه ای بجنورد در گفتگو با عصراترک با اشاره به اینکه هژمونی آمریکا نه تنها در ایران بلکه به دلایل مختلفی در جهان نیز شکسته شده است، اظهار کرد:  آمریکا برای حضور در کشورهای خاورمیانه با مشکل مواجه شده است، درحالی که در گذشته به راحتی با امنیت وارد این کشورها می شد و مورد استقبال هم قرار می گرفت.

, .,

وی با اشاره به  سفرکاملا محرمانه سال گذشته ترامپ به عراق، گفت: این وضعیت نشان از تنفر مردم نسبت به دولت آمریکا است در حالی که مسئولان کشور ایران علاوه بر سفر، دیدارهای مردمی و زیارت از عتبات را نیز در این کشور دارند.

, .,

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: روزهای اخیر که شاهد برخی از اعتراضات مردمی در عراق برای بحث اقتصاد بوده ایم، عده ای که دست نشانده عربستان و آمریکا هستند وقتی می خواهند شعار مردم را به سمت و سوی دیگر هدایت کنند مردم با شعار مرگ بر آمریکا ، مرگ بر منافق مسیر را جدا می کنند و این نشان دهنده است که مردم به این باور رسیده اند که پشت پرده بسیاری از دسیسه های داخلی در کشورشان در واقع نقشه های آمریکا و سیاست های آن است.

, .,

وی با اشاره به شکل گیری جنبش "وال استریت" طی چند سال گذشته در وضعیت داخلی آمریکا در اعتراض به بی عدالتی های گفت: مردم در مقابل خشونت  پلیس آمریکا در نزدیکی کاخ سفید نیز تحصن داشتند.

, .,

افشین فر خاطر نشان کرد: در چند سال اخیر طوفان های شدید و زلزله هایی در آمریکا رخ داده که بازسازی این مناطق هنوز به طور کامل انجام نشده، همچنین در روزهای اخیر شاهد آتش سوزی جنگل ها بودیم که بحران بزرگی را ایجاد کرد و برق بیش از یک میلیون خانه قطع شد، این در حالی است که آمریکایی که روزی تبلیغ می کرد قادر به انجام هر کاری است و هیچ مشکلی ندارد، اکنون برای رفع بحران های حوادث طبیعی کشورش دچار مشکل شده است.

, .,

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: آمریکا از لحاظ اقتصادی به اندازه ای دچار مشکل شده که به دولت مستبدی همچون عربستان متوسل باشد تا بتواند بخشی از مشکلات اقتصادی اش را با دوستی با دولت عربستان رفع کند.

, .,

این مدرس دانشگاه در رابطه با افول قدرت نظامی آمریکا عنوان کرد: معاون رئیس جمهوری قبل خانم کلینتون اعتراف کرد که به وجود آورنده داعش بوده اند ولی نتوانستند آن را حفظ کنند و شکست خوردند و در چند روز گذشته برای ایجاد پوششی برای مشکلات داخلی، عملیات از بین بردن البغدادی را انجام دادند و این اقدام اینقدر نمایشی بود که اعلام کردند جنازه را به دریا انداختند

,

افشین فرتاکید کرد: تمام این اتفاقات نشان از این دارد که آمریکا دچار افول و نابودی شده است.

, .,

وی خاطر نشان کرد: همچنین خروج بدون دستاورد آمریکا از عراق و اعتراف به ضرر مالی حضور در این کشور و اعتراف به اینکه ایران در مبادلات ارزی، سیاسی جای آمریکا را در عراق گرفته برای آمریکا شکست محسوب می شود.

, .,

افشین فر گفت: آمریکا در هفته اخیر اعلام کرده که قصد دارد چندین هواپیمای جنگی را به ژاپن بفروشد در حالی که بعد از جنگ جهانی دوم و تسلیم ژاپن در مقابل آمریکا ، به ژاپن اجازه نمی داد که نیروی نظامی داشته باشند اما وضعیت بحران نظامی آمریکا به حدی رسیده که به کشوری که اجازه داشتن نیروی نظامی نمی دادند، هواپیمای جنگی می فروشند.

, .,

 

,

به زانو در آمدن آمریکا در برابر چین

, به زانو در آمدن آمریکا در برابر چین, به زانو در آمدن آمریکا در برابر چین,

وی اظهار کرد: آمریکا از لحاظ اقتصادی در مقابل کشور چین به زانو در آمده و دائم به مردم توصیه می کند که از کالاهای چینی نخرید و به هر طوری شده می خواهد چین را از لحاظ اقتصادی محروم کند ولی نمی تواند و اینها در واقع همگی نشانه افول هژمونی امریکا در جهان است.

, .,

افشین فر اضافه کرد: تظاهرات میلیونی دولت شیلی علیه حاکمانی که آمریکا از آنها دفاع می کند و سانسور اخبار از دیگر نشانه های افول سیطره آمریکا است.

, .,

این کارشناس مسائل سیاسی یکی از نکات قوت آمریکا که در 50 سال اخیر قدرت آمریکا را نگه داشته را بحث رسانه و تبلیغات رسانه ای خواند و گفت: آمریکا با داشتن چند صد شبکه ماهواره ای و تولید برنامه های بسیار زیاد در سینمای هالیوود در واقع از خود یک مترسک بزرگ را به نمایش گذاشته است که تنها بادکنک پوشالی است ولی به هر حال با این برنامه ها از خود یک قدرتی را نشان می دهد ولی واقعیتی که مردم در کشورشان می‌بینند چیز دیگری است.

, .,

افشین‌فر خاطرنشان کرد: مردم آمریکا خودشان متوجه شده اند که دولتشان اقتدار گذشته را ندارد ولی این برتری هنوز در اختیار آنها است که نباید از آن بترسیم.

, .,

این مدرس دانشگاه با اشاره به آغاز فعالیت‌های جوانان در عرصه ساخت فیلم در ایران و سایر کشورهای مسلمان و راه افتادن جریان انقلاب روشنگری گفت: باید با قدرت بیشتر و حمایت‌های وسیع از این جریان حمایت کرد تا از دروغ ابرقدرت پوشالی آمریکا پرده‌برداری شود.

, .,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه