اخبار داغ

گزارش دانا از بی‌توجهی به صنعت خودرو؛

تولید پایلوت «پیش‌ساز بدنه خودرو» در کشور آغاز شد

تولید پایلوت «پیش‌ساز بدنه خودرو» در کشور آغاز شد
در حال حاضر بخش اصلی بدنه خودرو یکی از موارد مهمی است که در کشور تولید نمی شود و وابستگی کشور به واردات آن در سال های اخیر مشکلاتی را برای صنعت خودرو فراهم کرده است اخیراً مهندسان ایرانی به فناوری ساخت این محصول دست پیدا کرده و تولید پایلوت آن را آغاز کرده اند.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ صنعت خودرو در سال های بعد از انقلاب در کشور پیشرفت خوبی داشته اما همیشه این سوال مطرح بوده که چرا با وجود پیشرفت های چشمگیر ایران در سایر صنایع، همچنان صنعت خودرو به خود کفایی نرسیده و بخش زیادی از مواد اولیه برای ساخت یک خودرو باید از خارج از کشور وارد شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در سال های اخیر و با افزایش تحریم ها، واردات قطعات خودرو و مواد اولیه برای ساخت آن نیز با مشکلاتی مواجه شده است.

,

در حال حاضر بخش اصلی بدنه خودرو یکی از موارد مهمی است که در کشور تولید نمی شود و وابستگی کشور به واردات آن در سال های اخیر مشکلاتی را برای صنعت خودرو فراهم کرده است. نکته قابل توجه این است که مواد اولیه برای ساخت بدنه خودرو فولاد بوده که کشور ما در تولید فولاد نه تنها به خودکفایی رسیده بلکه سالانه بیش از 8 میلیون تن فولاد نیز صادر می کند.

,

اخیراً در راستای تبدیل فولاد به نورد گرم که پیش ساز ساخت بدنه خودرو است، اقدامات مثبتی در کشور صورت گرفته تا جایی که عظیمیان، مدیرعامل فولاد مبارکه در گفتگویی اعلام کرد که پروژه نورد گرم فولاد مبارکه این کمک را می کند که بدنه خودرو نیز در داخل تولید شود و از خروج ارز جلوگیری کند.

,

این محصول در ساخت بدنه لوازم خانگی نیز به شدت کاربرد داشته و میتواند با ورود به چرخه تولید محصولات خانگی نیز تا حد زیادی از خروج ارز از کشور جلوگیری کند.

,

به گفته عظیمیان توان تولید این ورق ها در کشور وجود دارد اما حمایت هایی نیاز است. در حال حاضر این ورق به صورت پایلوت در کشور تولید می شود.

,

با بررسی نمونه خارجی نورد گرم و مقایسه نمونه ایرانی با آن توسط کارشناسان فنی مشخص شده است که استحکام بدنه خودروهای با بدنه فولادی تولید داخل از نمونه خارجی بیشتر است و حتی با سبکی آن مصرف سوخت خودروها نیز کاهش می یابد. به گفته این کارشناسان با تولید نورد گرم، صنایع خودرو سازی کشور می تواند خودرو های شاسی بلند نیز تولید کند.

,

 

,

دولت باید از صنایع مهم کشور حمایت کند

, دولت باید از صنایع مهم کشور حمایت کند , دولت باید از صنایع مهم کشور حمایت کند ,

در همین راستا نادر قاضی پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بر لزوم توجه کشور به تولید کالاهای مشابه وارداتی تاکید کرد و گفت: 5 قانون محکم و قوی در رابطه با فضای کسب و کار در کشور وجود دارد که نکته مهم و مرکزی این قوانین حمایت از تولید کالاهای داخلی به خصو کالاهای تحریمی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

این نماینده مجلس افزود: باید با حمایت از صنایع تولیدی اثرگذار در کشور، نظیر صنایع فولاد، آنها را تشویق به صادرات کنیم؛ چرا که رونق تولید کشور با حمایت از صنایع و صادرات کالاهایشان ایجاد می شود.

,

نماینده مردم ارومیه در مجلس دهم ضمن حمایت از راه اندازی خط تولید نورد گرم در کشور، تاکید کرد: باید از صنایع آهن و فولاد کشور حمایت شود؛ چرا که این صنایع موتور پیشرفت کشور است؛ باید از این کارخانجات به دلیل اشتغال زایی فراوانی که دارند صیانت کنیم.

,

وی با بیان اینکه تولید نورد گرم در کشور، گامی مهم در کاهش واردات این محصول است، افزود: در حال حاضر این محصول در صنایع مهمی نظیر خودروسازی، نفت و گاز مصرف می شود؛ بنابراین تولید آن باعث کمتر شدن واردات این محصول و در ادامه کاهش خروج ارز از کشور می شود؛ ضمن اینکه به کاهش قیمت تمام شده محصولات صنایع خودرو سازی و صنعت نفت نیز کمک می کند.

,

این نماینده در پایان در خصوص سنگ اندازی برخی‌ها در مسیر تولید کالاهایی نظیر نورد گرم که وارداتی هستند، بیان کرد: باید با کسانی که با تولید اینگونه محصولات مقاومت می کنند، برخورد شود؛ امیدواریم با پیگیری هایی که از سوی مجلس انجام می شود، تولید این محصولات در کشور افزایش یابد تا گامی مهم در اشتغال زایی ایجاد شود.

,

 

,

آیا ایران به خودکفایی می‌رسد؟

, آیا ایران به خودکفایی می‌رسد؟, آیا ایران به خودکفایی می‌رسد؟,

به گفته عظیمیان صاحبان تکنولوژی ساخت این محصول فقط 5 کشور هستند؛ اما با مذاکرات صورت گرفته کشور چین تکنولوژی ساخت این محصول را به شرکت فولاد مبارکه منقل کرده است که خود نشان دهنده یک دستاورد عظیم است چرا که انتقال تکنولوژی بیشتر از هر مسئله ای برای کشور اهمیت دارد.

,

در حال حاضر کشور چین حرف اول و آخر را در تولید فولاد دنیا را می زند و تولید کنندگان نورد گرم به دنبال دریافت مجوز برای تولید انبوه این محصول هستند اما اگرچه حمایت های اولیه از سوی وزارت صنعت صورت گرفته اما هنوز این حمایت ها منجر به تولید انبوه نشده است.

,

 

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه