اخبار داغ

چگونه برای آزمون وکالت آماده شویم؛

معرفی منابع مورد نیاز برای آمادگی در آزمون وکالت

معرفی منابع مورد نیاز برای آمادگی در آزمون وکالت
ممکن است از برخی قبول شدگان با رتبه های تک رقمی پرسیده باشید که چه منابعی را خوانده اید؟ عده ایی صادقانه آنچه را خوانده و انجام داده اند، می گویند؛ اما عده ایی خیر! در این یادداشت با فرض اینکه داوطلبان از استعدادی در سطح متوسط برخورداراند (بدیهی است که اکثریت جامعه داوطلبان آزمون وکالت نیز از این دسته اند) و اهل تلاش نیز هستند، معتبر ترین منابع برای آمادگی در آزمون وکالت معرفی می گردد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کافه حقوق: ممکن است از برخی قبول شدگان با رتبه های تک رقمی پرسیده باشید که  چه منابعی را خوانده ایید؟ عده ایی صادقانه آنچه را خوانده و انجام داده، می گویند؛ اما عده ایی خیر!

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کافه حقوق,

معمولا دسته یکم صادقند، اما در مقام ارائه مشاوره به دیگران تجربه و آگاهی لازم را ندارند؛ بگونه ایی که می گویند “فقط قانون بخوان و آزمون وکالت نص محور است”یا “فقط فلان کتاب خاص کمک آزمونی را بخوان، کافیست”؛ اما از سابقه ی علمی مخاطب خود اطلاعی نداشته و بیان نمی دارند که خود، هرچند سالها قبل و در دوران دانشجویی، کوشا بوده، منابع مرجع را دیده و ذهن آنان با اصول و قواعد بنیادین مجاورت  و همسایگی یافته است.

,

در این یادداشت با فرض اینکه داوطلبان از استعدادی در سطح متوسط برخورداراند (بدیهی است که اکثریت جامعه داوطلبان آزمون وکالت نیز از این دسته اند) و اهل تلاش نیز هستند، معتبر ترین منابع برای آمادگی در آزمون وکالت معرفی می گردد:

,

اصول فقه

,

 تقاضامند است مطلقا به هیچ کتابی در مورد این درس که از جانب موسسات تالیف شده و معرفی می شود مراجعه نکنید. استاندارد و مورد اعتمادترین منابعی که از سال ۱۳۹۱ و بویژه آزمون ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵، مورد امعان نظر طراحان سوال بوده، کتب صاحب ارزش و استاندارد ذیل است:

,

*اصول فقه کاربردی؛  سعید قافی و …، جلدین۱و۲و۳، نشر حوزه و دانشگاه.

,

*مبانی استنباط حقوق اسلامی اصول فقه ؛ اسدالله لطفی،  جلدین۱و۳، انتشارات جنگل، جاودانه.

,

کتب مذکور را بصورت مبحثی و تطبیقی، با یکدیگر مطالعه کنید و در همان حین دفتری تهیه و به روش خاص خود مثالها را بازنویسی و مطالب مهم را بصورت نموداری و دقیق، در آن وارد کنید. در پایان شما جزوه ایی منحصر بفرد با تضمین پوشش بالای سوالات را خواهید داشت. تکیه اصلی بر جلدین ۱ و ۳ هردو منبع معرفی شده باشد. در دوره ها یا بازآموزی های بعدی تنها منبع شما باید همین جزوه خودنوشته باشد. مطلقا به تست های تالیفی تکیه نکنید مگر آنکه در منابع بالا نص یا مضمون آنها بنحوی تایید شده باشد. متاسفانه تاکنون کتاب تست تالیفی، اما دارای حداقل استانداردها و بی غلط در این مورد ندیده ام، مگر کتاب تست اصول فقه آقای شهبازی، ولی نقص آن عقب افتادن و همگام نشدن با تغییر شیوه ی طراحی سوالات اصول از سالهای ۹۳ تاکنون است.

,

تجارت

,

برای این درس نیاز به یک منبع مطالعاتی پایه دارید؛ یعنی منبعی که محل تجمیع تمام نکاتی است که از سایر منابع به آن وارد و محشا نویسی خواهید نمود. این منبع پایه کتاب ساده ساز آقای فرحناکیان، نشر میزان است. در کنار منبع مذکور باید کتب ذیل را نیز مطالعه کنید:

,

*قانون تجارت در نظم حقوقی کنونی؛ فرشید فرحناکیان، نشر میزان{ آخرین چاپ}.

,

*دو جلد کتاب مقدمه حقوق تجارت{اشخاص و اعمال تجاری} و اسناد تجاری؛ کوروش عرفانی، نشر میزان.

,

اما برای حقوق شرکت های تجاری همان کتاب نفیس قانون تجارت در نظم حقوقی کنونی آقای فرشید فرحناکیان کافی است. ممکن است سوال شود که طبق مشهور چرا{؟} کتب آقای اسکینی معرفی نشده است، بدین دلیل که کتاب در نظم آقای فرحناکیان نکات مهم کتب آقای اسکینی و دیگران را تا حد زیادی پوشش داده و آنها را، خلاصه ذکر کرده و زحمت زیادی را از دوش داوطلب برداشته است.

,

 ابتدا مواد قانون تجارت را در هر مبحث بطور کامل و دقیق  از کتاب در نظم… خوانده، سپس همان مبحث را در کتاب ساده ساز یافته و با تستهای این کتاب بازی کنید و مطالبی را که در کتاب در نظم می دانید مهم بوده و ممکن است مورد توجه طراح قرار گیرد را بصورت خلاصه وارد ساده ساز کنید. همین کار را با دقت تمام در مورد کتابهای آقای عرفانی نیز انجام داده و مطالب مهم آنرا داخل کتاب ساده ساز نمایید. در دوره ها یا بازآموزی های بعدی تنها منبع شما باید همین کتاب محشا شده ی ساده ساز باشد.

,

با وجود آنکه سالهاست قانون تجارت فعلی منبع اصلی طرح سوالات است، برخلاف تصور اولیه هنوز از لحاظ تله تستی و طراحی سوال به مرز اشباع نرسیده است و همواره موادی وجود دارد که نکات فراوان داشته یا حتی سوالی از آنها طرح نشده است؛ بهترین منبعی که برای پوشش این بخش دیده ام کتابهای سنجش برتر ۱ و ۲ تجارت نشر دادافرین است که با مطالعه آنها خواهید توانست مهارت پیش بینی سوالات احتمالی را کسب کنید.

,

آیین دادرسی کیفری

,

با وجود اینکه زمان کمی از تصویب و لازم الاجرا شدن قانون آ.د.ک گذشته اما منابع مطالعاتی متعدد و مفصلی در مورد آن نگاشته شده است. برای آزمون وکالت و قضاوت منابع ذیل ارجح بنظر رسید:

,

*نکته ها در آیین دادرسی کیفری؛ علی خالقی، نشر شهر دانش{ آخرین چاپ}.

,

*دو جلدی آیین دادرسی کیفری{زرد}؛ علی خالقی، نشر شهر دانش.

,

اما در مورد کتب تست باید کتاب مجموعه تست آ.د.ک آقای گودرز رحمتی-نشر جنگل را بعنوان کتاب  تست نص محور که پاسخنامه تفصیلی و دقیق و صحیحی دارد برگزید و در مورد کتاب تست مقهومی و مهارتی، می توان تست آ.د.ک خانم شادی عظیم زاده-نشر دوراندیشان را در دست داشت.

,

ابتدا بترتیب عناوین کتاب درسی دو جلدی آقای خالقی را مطالعه، سپس همان عنوان را با کتاب نکته های ایشان تطبیق و موارد لازمه را وارد کتاب نکته ها… کنید؛ در ادامه تست آقای رحمتی، سپس تست خانم عظیم زاده را با دقت بررسی و نکاتی را که می یابید وارد کتاب نکته ها… کنید؛ بویژه در مبحث صلاحیت ها مثالها را از کتب تست در حافظه ثبت و به روش خود در کتاب نکته ها… محشا نویسی کنید. در دوره ها یا بازآموزی های بعدی تنها منبع شما باید همین کتاب محشا شده ی نکته ها…  باشد. موفقیت شما در این درس با روش مذکور تضمین می شود.

,

جزاء

,

متاسفانه سوالات درس جزای آزمون وکالت ۱۳۹۵ – برخلاف سالهای قبل که درس جزا سوالاتی قابل قبول داشت- بسیاری از داوطلبان را نه در هنگامه آزمون بلکه در زمان انتشار کلید آشفته ساخت و جمعی از اساتید صاحب تجربه نیز ایراداتی را بر آن وارد می دانستند. بهرحال تصور می شود در سالهای آینده برخلاف سال۱۳۹۵ سوالات به همان سیاق سالم سابق بازگردد. در آزمون وکالت  و در درس جزاء، همیشه به نص مواد توجه ویژ ه ایی داشته باشد اما اگر در تحلیل و درک و کشف ارتباط شبکه ایی بین مواد مشکل دارید در ادامه به شما توصیه هایی می شود.

,

از میان کتب آموزشی حقوق جزا همانطور که می دانید برای جزای عمومی و اختصاصی باید زحمت جداگانه متقبل شد؛ به این نحو که برای جزای عمومی در انتخاب یکی از دو  منبع ذیل مختارید:

,

*حقوق جزای عمومی؛  محمدعلی اردبیلی، ۳ جلد، نشر میزان.

,

*حقوق جزای عمومی{تک جلد}؛ اسماعیل ساولانی، نشر دادافرین.

,

اما برای حقوق جزای اختصاصی، کار کمی مشکلتر است بدین گونه که توصیه می شود منابع ذیل را بخوانید:

,

*حقوق جزای اختصاصی؛ حسین میرمحمد صادقی، ۳جلد، نشر میزان.

,

*محشای قانون مجازات اسلامی؛ ایرج گلدوزیان، نشر مجد.

,

توصیه اینست برای ساختن منبعی منحصر بفرد با پوشش بالای سوالات جزای عمومی و اختصاصی هر آزمونی بخصوص آزمون وکالت کتاب آسان خوان قانون مجازات اسلامی- تالیف علیرضا نوبهاری طهرانی- نشر طرح نوین را بعنوان منبع پایه پیش رو داشته باشید؛ این کتاب صرفا نص مواد را بصورت نموداری آورده است و در تثبیت نص مواد در حافظه مفید بوده و دارای حاشیه سفید بسیار برای درج مطالب جدید است، سپس، از مطالعه تمام منابع مستقلی که در بالا ذکر شد، توضیحات، خلاصه آرا و نظرات و … را به روش خاص خود وارد کتاب آسان خوان کنید. پس از مدتی شما نویسنده و صاحب کتابی خاص با سبک کتابهای در نظم یا مشهور به محشا هستید، کتابی که نظیر ندارد، کامل است، اطاله کلام در آن نیست و هیچ کتاب کمک آزمونی که همگان نام آنها را شنیده اید به پای آن نمی رسد. در دوره ها یا بازآموزی های بعدی تنها منبع شما باید همین کتاب محشای خود ساخته باشد.

,

در مورد کتاب تست، خوشبختانه دو منبع نفیس و استاندارد وجود دارد.  برای بررسی تستهای سنوات قبل و آشنایی با رویه آزمونی و سوالات تالیفی کتاب مجموعه تست حقوق جزای عمومی و اختصاصی-گودرز رحمتی-نشر جنگل مناسب است. در جهت کسب آمادگی برای مواجهه با سوالات مفهومی و افزایش قدرت تحلیل سوالات، کتاب مجموعه تست های تالیفی-شادی عظیم زاده-نشر دوراندیشان کامل ترین منبع است.

,

آیین دادرسی مدنی

,

این درس صعوبت های خاص خود را دارد و تسلط کامل بر آن بدون سالها تجربه و عملیاتی کردن مواد و اصول آن و مطالعه مستمر منابع تفصیلی میسر نیست؛ اما از یک داوطلب آزمون وکالت نمی توان انتظار چنان تسلطی داشت، لاجرم بقدر حاجت باید حداقل های آزمونی را دانست که همین اندک نیز تلاش فراوان می خواهد.

,

بنظر می رسد باید کتاب ساده ساز آ.د.م-فرشید فرحناکیان-نشر میزان را بعنوان منبع پایه پیش رو داشت؛ اما این منبع بتنهایی کفایت نمی کند و در نهایت۶۰ درصد سوالات را پوشش می دهد. موکدا پیشنهاد می شود دو منبع ذیل را بخوانید:

,

*مختصر آ.د.م؛  محمدمهدی توکلی، نشر طرح نوین.

,

*دوره بنیادین آ.د.م؛ عبدالله شمس، ۳ جلد، نشر دراک.

,

ممکن است سوال شود چرا{؟} دوره پیشرفته از آقای شمس معرفی نشد، به آن دلیل که کتب دوره پیشرفته جنبه تفصیلی با نگاه تطبیقی داشته و در بیشتر موارد کلام به اطاله کشیده شده است که البته در جای خود نیک است اما در آزمون وکالت کارایی چندانی ندارد، بعلاوه اینکه سه منبع معرفی شده در بالا تقریبا جای خالی باقی نمی گذارند. ابتدا کتاب ساده ساز را خوانده و با حواشی و تست هایی که نویسنده آورده مقابله کنید، سپس مطالب کتاب بنیادین را بترتیب خوانده و نکات آزمونی آنرا وارد کتاب ساده ساز کنید و در نهایت همان بحث را از کتاب مختصر با دقت فراگیرید. در دور ه ها یا بازآموزی های بعدی تنها منبع شما باید همین دو کتاب ساده ساز و مختصر باشد.

,

مدنی

,

غیرقابل پیش بینی و شاید دشوارترین درس از حیث تعدد منابع در آزمون وکالت، مدنی است؛ مآلا تنها موردی است که نویسنده منابع را برای دو گروه مجزا معرفی می کند:

,

*داوطلبانی که می دانند از سطح دانش متوسطی برخوردارند و اطلاعات مهم و مفاهیم پایه را قبلا در دوران دانشجویی آموخته اند توصیه می شود تنها کتب ذیل را مطالعه کنند:

,

-شرح جامع قانون مدنی؛ فرهاد بیات، انتشارات ارشد{چاپ بهار ۹۵ و ببعد}.

,

-اعمال حقوقی؛ ناصر کاتوزیان، شرکت سهامی انتشار.

,

-مجموعه تست طلایی حقوق مدنی؛ میترا ضرابی، نشر طرح نوین/ تست تالیفی حقوق مدنی؛ مجتبی جرعه نوش، نشر دادافرین.

,

*اما داوطلبانی که مدت هاست از درس دور افتاده یا در دانشگاه آنچه را که باید نیاموخته اند، می توانند به منابع زیر رجوع کنند:

,

-شرح جامع قانون مدنی؛ فرهاد بیات، انتشارات ارشد{چاپ بهار ۹۵ و ببعد}.

,

– مبانی حقوق مدنی: اموال و مالکیت؛ مجتبی جرعه نوش، نشر دادافرین.

,

– مبانی حقوق مدنی: اعمال حقوقی و تعهدات؛ مجتبی جرعه نوش،  نشر دادافرین/قواعد عمومی قراردادها؛ سید حسین صفایی، نشر میزان.

,

-الزامات خارج از قرارداد؛  سید حسین صفایی، نشر سمت{ویرایش جدید}.

,

-مجموعه تست طلایی حقوق مدنی؛ میترا ضرابی، نشر طرح نوین/ تست تالیفی حقوق مدنی؛ مجتبی جرعه نوش، نشر دادافرین.

,

-برای مدنی۵و۶و۷و۸  با توجه به محدودیت های زمانی، انتظار نابجاست اگر از داوطلب آزمون وکالت بخواهیم کم کاری های خود یا اساتید وی در دوران دانشجویی را در این مدت اندک و پرفشار جبران کند، در نتیجه برای مدنی۵و۶و۷و۸  به کتاب شرح جامع و تست های تالیفی بسنده کنید.

,

 کتاب شرح جامع آقای بیات را بعنوان منبع پایه در نظر بگیرید و پس از مطالعه هر مبحث از آن، همان عنوان را از منابع مستقل بالا خوانده و نواقص و ابهامات و ناداشته های کتاب شرح جامع را با توجه همان منابع رفع و آنچه لازم می دانید را بصورت خلاصه، وارد کتاب شرح جامع کنید. در دور ه ها یا بازآموزی های بعدی تنها منبع شما باید همین کتاب شرح جامع باشد.

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه