اخبار داغ

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان قدس خبر داد

درخشش هنر و گردشگری در شهرستان قدس

درخشش هنر و گردشگری در شهرستان قدس
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان قدس این شهرستان را بستری برای شکوفایی و معرفی هنرمندان و صنعتگران و جذب گردشگران معرفی کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قدس خبر، لیدا حاتمی علمداری رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان قدس طی گفتگویی با خبرنگار حوزه اجتماعی از برنامه ریزی و نظارت های این دفتر از بخش های هنری، گردشگری و صنعتگری خبر داد و اظهار کرد: دفتر میراث فرهنگی شهرستان قدس توانسته با برنامه ریزی و نظارت از سوی سازمان مرکزی و با تهیه طرح هایی مانند تعمیر، مرمت، بازسازی، احیا، حفاظت و حراست از آثار ارزشمند تاریخی و فرهنگی بپردازد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قدس خبر,

حاتمی علمداری در ادامه از توسعه سطح خدمات کیفی و کمی گفت و بیان کرد: امکان قراردادن امکانات ایرانگردی و جهانگردی و ارائه تسهیلات به فعالان این بخش وجود دارد. در بخش صنایع دستی و هنرهای سنتی به ویژه در حوزه صادرات و در چهارچوب سیاست های صنعتی کشور و سیاست های ستاد مرکزی، حمایت از توسعه کمی و بهبود کیفی از وظایف این دفتر است. همچنین این دفتر حامی هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی و هنرهای سنتی، معرفی آثار فرهنگی، تاریخی و هنری با انجام نمایشگاه ها و موزه ها است.

,

وی افزود: دفتر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان در زمینه صدور مجوزهای تاسیس، توسعه و انحلال آژانس های مسافرتی، سیاحتی و احداث مهمانسرا، هتل و مجتمع های خدماتی، رفاهی فعالیت می کند. همچنین این دفتر می تواند کلیه اموال ارزشمند فرهنگی، تاریخی شهرستان قدس را شناسایی و در اختیار داشته باشد.

,

حاتمی اضافه کرد: تلاش ما در بخش خصوصی و دولتی با جلب مشارکت مردم در جهت جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی، به منظور حفظ و احیای میراث فرهنگی، توسعه زیر ساخت های گردشگری و تولید و بازاریابی صنایع دستی و نظارت لازم بر آن است.

,

در ادامه گفتگو، حاتمی از اهداف و چشم اندازهای دفتر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان قدس خبر داد و افزود: از جمله اهداف مان می توان به معرفی پروژه های مناطق نمونه گردشگری شهرستان قدس به منظور جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی، بستر سازی برای هنرمندان توانمند، ایجاد کلاس های آموزشی در زمینه صنایع دستی، برگزاری نمایشگاه، بازدید از کارگاه های خانگی، صدور و تمدید کارت شناسایی صنعتگری، برنامه ریزی جهت حفظ آثار تاریخی و گردشگری شهرستان و جذب گردشگر نام برد.

,

وی در بخش حفظ آیین ها و برنامه های فرهنگی به مهمترین اقدامات انجام شده در ستاد اجرایی خدمات سفر میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: برپایی نمایشگاه کتاب و محصولات صنایع دستی، آماده سازی سفره هفت سین نوروزی در محل حمام تاریخی شهرستان، تهیه بروشورها و کتابچه های علمی فرهنگی برای عرضه به مسافران و مهمانان نوروزی بخشی از فعالیت های فرهنگی بوده است.

,

حاتمی در حوزه گردشگری به بررسی پروژه های احداث و تجهیز مجتمع های گردشگری، رستوران، سفره خانه و شهربازی را یادآورد شد و در ادامه بناها و اماکن فرهنگی و تاریخ شناسایی شده را اشاره کرد و افزود: سه مکان و بنای مهم به ثبت رسیده شهرستان قدس به نام های بقعه امامزادگان حضرتین دارای قدمتی مربوط به دوران صفویه با شماره ثبت 10799 در سال 1382، تپه کاووسیه که قدمت آن به هزاره اول ق. م. می رسد در سال 1387 و با شماره ثبت 22873 و حمام قدیمی که دیرینه آن به دوران قاجار می رسد با شماره ثبت 21778 در سال 96 به ثبت ملی رسیده اند.

,

وی اظهار داشت: ارائه اطلاعات در روند صدور مجوز تاسیسات گردشگری، ایجاد بانک اطلاعات سرمایه گذاران، بازرسی و کارشناسی از ملک، استعلام از ادارات شهرداری، جهاد کشاورزی، اداره آب، برق، گاز و تلفن و سایر فعالیت های گردشگری بخشی از  فعالیت های بخش سرمایه گذاری است. به علاوه نظارت بر عملکرد دفاتر خدمات مسافرتی شهرستان و مراکز پذیرایی و ارسال بخشنامه به آنها و الزام مدیران دفاتر مسافرتی و جهانگردی به عقد قرارداد با مدیران فنی شاغل در دفتر نیز قسمتی از عملکرد تاسیسات گردشگری دفتر میراث فرهنگی است.

,

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان قدس از مهمترین فعالیت ها و اقدامات انجام گرفته این حوزه را این گونه ابراز کرد: تکمیل و بهره برداری از کمپینگ گردشگری زیتون، ثبت حمام تاریخی شهرستان قدس در فهرست آثار ملی، نظارت بر عملکرد پیمانکاران و کارشناسان در حوزه مرمت، تکمیل و تجهیز آثار و ابنیه تاریخی شهرستان و کشف و ضبط 13 عدد شیئ تاریخی با همکاری پلیس امنیت و تحویل به یگان حفاظت اداره کل استان تهران، رسیدگی به استعلامات ارسالی و حضور مستمر و فعال در جلسات فرماندای و بنیاد مسکن و مشارکت در همایش ها و کارگروه ها از سوی بخشداری گزیده ای از اقدامات و فعالیت های ما است.

,

حاتمی در ادامه به آمار به دست آمده در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی شهرستان قدس اشاره کرد و افزود: آمار نشان می دهد بیش از 12 هزار صنعتگر ممتاز و برجسته در شهرستان قدس فعال هستند. این صنعتگران در زمینه فرش، قالی، قالیچه، تابلوفرش، گلیم و دیگر هنرهای ارزشمند مشغول بوده و کارت شناسایی صنعتگری و پروانه اشتغال انفرادی برای آنان صادر گردیده و تاکنون در 6 ماهه ابتدایی سال جاری تعداد 71 مجوز صدور و تمدید و پروانه تولید انفرادی، 71 مورد بازدید از کارگاه، 70 مورد معرفی فعالان جهت دریافت تسهیلات و 57 مورد برای تمدید بیمه معرفی شده اند.

,

حاتمی در پایان از تعامل و همکاری میان دفتر میراث فرهنگی با اداره آموزش و پرورش، مرکز فنی و حرفه ای و مراکز آموزش عالی در شهرستان قدس گفت و تصریح کرد: این تعامل در جهت شناسایی دیگر صنعتگران بوده تا بتوان با آنها همکاری نموده و فرصت هابی برای اشتغالزایی و کمک به اقتصاد خانواده و جامعه را مورد هدف قرار دهد.

,

انتهای پیام/ع

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه