اخبار داغ

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس عنوان کرد؛

ضرورت ایجاد یک نهاد سیاست‌گذاری برای مساجد/ امروز مساجد به مکانی برای برگزاری مجالس ترحیم تبدیل شده‌اند

ضرورت ایجاد یک نهاد سیاست‌گذاری برای مساجد/ امروز مساجد به مکانی برای برگزاری مجالس ترحیم تبدیل شده‌اند
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: امروز مساجد فقط به مکانی برای برگزاری مجالس ترحیم، عزاداری و نماز جماعت تبدیل شده اند و متاسفانه نهاد متولی مسجد وجود ندارد که بتواند همه امور را پشتیبانی و سیاست گذاری کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمداسماعیل سعیدی در گفت و گو با خبرنگار راه آرمان؛ اظهار کرد: مساجد در کشور ما به شکل مردمی اداره می شوند و متاسفانه نهاد متولی مسجد وجود ندارد در حالی که مسجد پایگاه و سنگر جامعه است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: مسجد یک پایگاه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است که می تواند مشکلات و معضلاتی که در هر محله وجود دارد را مدیریت و برای حل آن ها تلاش کند البته اداره کردن مساجد به عهده مردم است ولی جای خالی یک نهاد متمرکز  که بتواند مولی مسجد باشد به خوبی احساس می شود.

,

سعیدی افزود: در تهران ستاد اداره مساجد وجود دارد ولی این ستاد در سایر استان ها و شهرستان ها تشکیل نشده است و به عنوان مثال اوقاف فقط هیات امناء مسجد و سازمان تبلیغات برنامه های فرهنگی را تامین می کند  در حالی که باید یک متولی وجود داشته باشد که بتواند همه امور را پشتیبانی کند.

,

وی تصریح کرد: طرحی در همین زمینه درمجلس تصویب شد که شورای نگهبان آن را رد کرد و دلیل آن ها این بود که شورای عالی ستاد مساجد در تهران وجود دارد و گمان می کردند این نهاد کشوری است در حالی که فقط مختص تهران بود.

,

این نماینده مجلس در ادامه عنوان کرد: این امر باعث شده که سیاست گذاری در اداره و به روز رسانی مساجد وجود نداشته باشد و مساجد فقط به مکانی برای برگزاری مجالس ترحیم، عزاداری و نماز جماعت محدود شوند در حالی که برنامه های آموزشی، فرهنگی، تربیتی، ورزشی و صندق های قرض الحسنه برای کمک و دستگیری از محرومان و نیازمندان محله از جمله برنامه هایی است که می تواند در مساجد انجام شود.

,

سعیدی خاطرنشان کرد: به روزرسانی مساجد به نسبت نیازهای روزمره فرهنگی، اجتماعی و اداره امور محله موضوعی است که باید سیاست گذاری و به مساجد سراسر کشور آموزش داده شود.

,

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: البته همه مساجد این شرایط را ندارند و برخی از آن ها حتی برای تعمیرات و تامین هزینه آن با مشکل رو به رو هستند که در این زمینه شورای عالی شهرسازی می تواند نسبت به امور مساجد تصمیم و محل های درآمدی برای آن ها در نظر بگیرند.

,

سعیدی به شیوه درآمد مساجد در گذشته اشاره کرد و گفت: در گذشته همه برای اداره مسجد وقف می کردند ولی امروز این موضوع نیز لنگ می زند و حتی برخی از موقوفات مساجد تصرف شده و  درآمد برخی دیگر از آن ها کم است لذا مشکلات زیادی وجود دارد که با تشکیل نهاد متولی می توان صفر تا صد برنامه های مساجد را سیاست گذاری کرد.

,

وی تشریح کرد: بنابراین فضا و کاربری مساجد باید طوری طراحی شود که این جاذبه ها در آن وجود داشته باشد و استفاده از مساجد فقط برای برگزاری نماز جماعت و مجلس ترحیم باعث می شود جوانان و نوجوانان ما به تدریج از مسجد فاصله پیدا کنند.

,

این نماینده مجلس در پایان مطرح کرد: برای جلوگیری از ایجاد این فاصله ها باید در طراحی مسجد، کاربری و فضاهای آن، بازنگری کلی ایجاد شود و مسجد با تمام ظرفیت نیازهای روزمره مومنین و جوانان محله را برآورده کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه