اخبار داغ

نگاهی به دست پاچگی رسانه های یزدی در قبال «برجام»!

جامعه‌پذیر کردن زورکی‌ برجام با ناپختگی رسانه‌ها حامی دولت در یزد/دلدادگان دیروز «برجام»؛‌منتقدین امروز «اقدام بی فرجام»!

جامعه‌پذیر کردن زورکی‌ برجام با ناپختگی رسانه‌ها حامی دولت در یزد/دلدادگان دیروز «برجام»؛‌منتقدین امروز «اقدام بی فرجام»!
خوشبینی و هیجان ناپخته‌ای که در تیتر یک برخی روزنامه‌ها و کانال های خبری یزد خودنمایی کرد حتی از نشاط مردمی هم جلو زد!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، از زمان مطرح شدن مسئله هسته ای ایران، کشورهای غربی و در رأس آن ها ایاالت متحده آمریکا، وا کنش های تندی علیه این برنامه ابراز کردند و به تبع آن رسانه های غربی سعی در برجسته سازی و بزرگ نمایی آن نمودند و از مطبوعات، تلویزیون، ماهواره، شبکه های اطالع رسانی و اینترنت استفاده گسترده ای شد تا قدرت های مزبور با دست یازیدن به روش ها و الگوهای اطلاع رسانی و خبر رسانی، به بیان نقطه نظرات، تمایلات و سیاست های خود بپردازند. از سوی دیگر، سعی شد تا با استفاده از رسانه ها، نظرات مسئولان جمهوری اسالمی ایران برجسته و نظرات طرف های مقابل نقد شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

سرانجام پس از 12 سال مذا کره، توافق «برجام» بین طرفین صورت گرفت. عبارت برنامه جامع اقدام مشترک، یا همان »برجام«، پس از استفاده توسط محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت یازدهم، بازتاب گسترده ای پیدا کرد، برنامه ای که قرار بود التیام دردی باشد که تحریم ها به کشور وارد کرده است.

,

موضوع این گزارش پرداختن به ابعاد برجام نیست بلکه مسئله بر سر حواشی و بزرگنمایی هایی است که برخی رسانه های همسوی دولت در کمال هیجان زدگی برای جامعه پذیر کردن موضوع برجام پیش گرفتند.

,

, ,

, ,

تحلیل اجمالی اخبار لغو تحریم نشان می‌دهد که فضای رسانه‌ای کشور نه تنها شاهد دوقطبی موافقت یا مخالفت با لغو تحریم‌ها بوده که در برخی رسانه‌ها نوعی هیجان‌زدگی و دستپاچگی در ساعات اولیه انتشار خبر لغو تحریم‌ها مشاهده می‌شود. خوشبینی و هیجان ناپخته‌ای که در تیتر یک برخی روزنامه‌ها خودنمایی کرد حتی از نشاط مردمی جلو زد و بسیاری از خوانندگان به خوشبینی بیش از حد این نشریات تلخند زدند.

,

چنین رویه‌ای هرچند بظاهر در فضای رسانه‌های دنیا وجریان آزاد اطلاعات و اخبار طبیعی است اما وقتی ادامه یابد و هیجان‌زدگی ساعات اولیه جایش را به بحث‌های جدی و بررسی بازخوردها ندهد، ضربه‌ای به سواد رسانه‌ای جامعه است.

,

با گذشت دوروز از لغو تحریم‌ها مردم می‌پرسند؛ تاثیر این همه مذاکره چه بود؟ کی قرار است مایحتاج مردم ارزان شود؟ کی حقوق‌ها را افزایش می‌دهند؟ تکلیف نرخ سود بانکی چه می‌شود؟ کی می‌توانند با قیمت ارزان سفر کنند؟ قیمت دلار و ارز و سکه سقوط می‌کند؟ و... حتی پای شوخی‌ها به تلگرام و واتس‌آپ باز شده و تغییرات ناشی از اجرای برجام جنبه اغراق‌آمیزی گرفته، درحالی که همه می‌دانیم این فضا قرار نیست مصداق بیرونی داشته باشد اما گواه انتظارات مردم از لغو تحریم‌هاست که بدون انتشار اطلاعات صحیح و برنامه‌های دولت در دوران پسابرجام می‌تواند به سرخوردگی مردم منتهی شود.

,

در استان یزد رسانه های منتسب به جریان اصلاحات که رویکرد همسو با دولت را در پیش گرفته اند بعد از توافق برجام با الهام از فضای رسانه ای همسو در کشور به تحلیل و تجلیل این رخداد پرداختند تا شاید بتوانند به زعم خود این رخداد را به مرحله جامعه پذیری برسانند.

, در استان یزد رسانه های منتسب به جریان اصلاحات که رویکرد همسو با دولت را در پیش گرفته اند بعد از توافق برجام با الهام از فضای رسانه ای همسو در کشور به تحلیل و تجلیل این رخداد پرداختند تا شاید بتوانند به زعم خود این رخداد را به مرحله جامعه پذیری برسانند.,

جراید هم سو با دولت با تحلیل های فرا منطقی و بزرگنمایی صحبت های رییس جمهور در صفحات نخست جای خود را به مسائل و مشکلات روز استان داد.

, جراید هم سو با دولت با تحلیل های فرا منطقی و بزرگنمایی صحبت های رییس جمهور در صفحات نخست جای خود را به مسائل و مشکلات روز استان داد.,

, ,

در این میان کانال های منسوب به اصلاح طلبان در پیام رسان تلگرام در استان یزد که ید طولایی در روتوش و ماله کشی ناکارآمدی و اقدامات منفی دولت دارند هم با فضاسازی کاذب از این قافله عقب نماند و با انتشار مطالبی چون آماده سازی جایگاه رییس جمهور بر سخنرانی بعد از توافق برجام! و یا حتی انتشار موزیک به افتخار پیروزی در برجام به این روایت توخالی دامن زدند.

,

, ,

 

,

اما مسئله این است که آیا پرداختن به این موضوع، توانسته است در اذهان افکار عمومی، معنایی مشترک از این توافق ایجاد کند؟ یا به بیان دیگر آیا برجام برای مردم با آن تاکتیک ناپخته پذیرفته شده است؟ در پاسخ باید گفت نه تنها برجام جامعه پذیر نشد بلکه بسیاری از همان رسانه هایی که از صبح بدون تحریم سخن میگفتند امروز در صف منتقدین برجام ایستاده اند.

,

هر چند این رسانه ها و کانال های تلگرامی که برجام را فتح عظیم عنوان می کردند  به صراحت این موضوع را نقد نکردند اما به خوبی واضح و روشن است که امروز نه تنها از برجام حمایتی نمی کنند بلکه نقد خود را از زبان ائمه جمعه استان بیان می کنند.

,

, ,

برخی هم که برجام را که تا دیروز فتح و ظفر دولت می دانستند، بعد از تمدید تحریم ها با رویکردی منفعلانه همراه با برخی دولتمردان این اقدام را حاصل تصمیم نظام! عنوان کردند.

,

, ,

برخی دیگر از رسانه های حامی برجام در استان یزد هم گریزی به تاثیرات منفی این اقدام بر صنایع یزد مانند صنعت گردشگری پرداختند و بر خلاف دیدگاه گذشته خود برجام و اتفاقات حاشیه ان را موجب ضربه خوردن این شهر گردشگری دانستند.

,

, ,

گزاره های به کار گرفته شده توسط این جریان رسانه ای هر چند در گذشته حاصل دست پاچگی و ذوق زدگی کاذب بود اما همین رسانه ها در کنار آبروداری! سعی در تطهیر ادعای گذشته خود با نقد برجام دارند.

, گزاره های به کار گرفته شده توسط این جریان رسانه ای هر چند در گذشته حاصل دست پاچگی و ذوق زدگی کاذب بود اما همین رسانه ها در کنار آبروداری! سعی در تطهیر ادعای گذشته خود با نقد برجام دارند.,

هر چند بیشتر رسانه های حامی برجام به طور مستقیم و غیر مستقیم زبان به نقد برجام گشوده اند اما بعید نیست رسانه های حامی دولت و جریان اصلاحات به اقتضای شرایط جناحی نه مصلحت نظام و مردم دوباره در بوق بی صداقتی بدمند.

, هر چند بیشتر رسانه های حامی برجام به طور مستقیم و غیر مستقیم زبان به نقد برجام گشوده اند اما بعید نیست رسانه های حامی دولت و جریان اصلاحات به اقتضای شرایط جناحی نه مصلحت نظام و مردم دوباره در بوق بی صداقتی بدمند.,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه