اخبار داغ

در گفتگوی دانا با پژوهشگر فضای مجازی مطرح شد؛

مسئولان باید به سمت تقویت شبکه ملی اطلاعات بروند/ سرویس های خارجی بستر زیست دشمن هستند

مسئولان باید به سمت تقویت شبکه ملی اطلاعات بروند/ سرویس های خارجی بستر زیست دشمن هستند
آل داوود به لزوم و اهمیت تقویت شبکه های اجتماعی و شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و گفت: مسئولان باید به سمت تقویت شبکه ملی اطلاعات، تقویت سرویس های بومی و مسیریاب های داخلی بروند و اجازه ندهند که سرویس های غربی دوباره به داخل کشور نفوذ کنند و حکمرانی سایبری ما را هر دفعه مخدوش کنند.
[

«سیدعلیرضا آل داوود» پژوهشگر و کارشناس  فضای مجازی در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا با اشاره به قطعی اینترنت در کشور اظهار داشت: در ناامنی ها هفته اخیر و همچنین دو فتنه سال های 88 و 96 از اینترنت، فضای مجازی، شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها برای برهم زدن امنیت و آرامش و اغتشاش استفاده شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی تصریح کرد: در فتنه 88 با فیلترینگ فیس بوک و توییتر و محدودسازی اینترنت خارجی  مخصوصاً موتور جستجوی گوگل ما دیدیم که فتنه خاموش شد و بعد از آن چند ماهی که طول کشید به خاطر این بود که شبکه سازی داخلی انجام شده بود و آن فتنه دارای یک سهم و یک حزب داخل کشور بود که از یک جریان سیاسی داخل کشور بودند.

,

این کارشناس خاطر نشان کرد: در فتنه 96 شاهد بودیم که تلگرام، اینستاگرام و برخی مسیریاب ها مثل ویز و گوگل مپ در آن زمان نقش بازی کردند و البته چون در فته 96 هد داخلی نداشت و خیلی زود فضا آرام شد؛ بعد از حضور مردم چهاردهم و پانزدهم مهم در شهرهای مختلف برچیده شد.

,

آل داوود ادامه داد: در شلوغی ها آشوب های 98 شاهد بودیم که گوگل مپ، ویز، تلگرام، واتس اپ، اینستاگرام و توییتر از عوامل اصلی ایجاد فتنه شدند. این که الان شاهدیم اینترنت جهانی قطع شده و فتنه فروکش کرد.

,

با اشاره به این که دشمن در برخی از کشورهای همسایه هم از بستر فضای مجازی و شبکه اجتماعی موجب التهاب آفرینی و اعتراضات سراسری شده است گفت: بعد از قطع شدن اینترنت فتنه هم در داخل کشور ما فروکش کرد اما نکته اینجاست که الان با برگشت اینترنت جهانی چه اتفاقی می افتد؟

,

وی با تاکید بر این که بار سوم است که داریم از این فضا لطمه می بینیم، مسئولان باید به سمت تقویت شبکه ملی اطلاعات، تقویت سرویس های بومی مثل شبکه اجتماعی و پیام رسان های داخلی مثل مسیریاب های داخلی بروند و اجازه ندهند که سرویس های غربی دوباره به داخل کشور نفوذ کنند و حکمرانی سایبری ما را هر دفعه مخدوش کنند.

,

در این فضایی که شاهد هستیم در تلگرام اینستاگرام واتس اپ و توییتر فضا فضای رمز شده است و پیام ها به صورت رمز مخابره می شود و این از اشرافیت سازمان های امنیتی کشور که باید اشرافیت داشته باشند در خصوص تحرکات ضدانقلاب، تروریست ها، جنایتکار، فتنه گرها، اعتشاشگرها و اشرار داشته باشند، این توان شان را می گیرد

,

در ادامه مسیر باید بحث شبکه ملی اطلاعات که نظر رهبری هم هست و در سال های گذشته هم ایشان به این مسئله اشاره کرده اند بپردازیم به علاوه تقویت پیام  رسان ها و شبکه های اجتماعی داخلی، یعنی اگر ما بخواهیم دوباره اینترنت جهانی را برگردانیم و آن سرویس هایی مثل تلگرام، واتس اپ، اینستاگرام و بقیه سرویس ها دوباره بستر زیست تروریست ها ومنافقین و اشرار خواهند شد و ما مجدد از این فضا آسیب خواهیم دید.

,

با اشاره به موانعی که بر سر راه تحقق شبکه ملی اطلاعات گفت: در بحث شبکه ملی اطلاعات ما کمکاری از طرف اشخاصی بوده است که در مرکز ملی فضای مجازی و شورای عالی فضای مجازی وظیفه اصلی آن هاست ما الان سندی با عنوان سند الزامات شبکه ملی اطلاعات داریم که از سایت مرکز ملی فضای مجازی قابل دریافت است.

,

کم کاری از سوی وزارت ارتباطات بوده است یعنی وزارت ارتباطات کاری که باید انجام می داده برای زیرساخت انجام نداده است و ما الان شاهد هستیم که در همین چند روزی که اینترنت قطع بود این شبکه کار می کند اما اختلالاتی دارد؛ یا مثلاً پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی داخلی ما دچار اختلالاتی شدند اما مردم با اقبال و استقبالی که از سروریس های داخلی داشتند نشان می دهد که مردم با پیام رسان ها و سرویس های داخلی ندارند و حتی با اینترنت داخلی و فضای هایی که نیاز دارند در دسترس باشد، هیچ مشکلی ندارند و به اینترنت خارجی زیاد احتیاج پیدا نکردند.

,

در این فضا باید نهادهای نظارتی فعال شوند و از الان به بعد هم و غم خودشان را به جای این که میلارد ها دلار برای خرید پهنای باند خارجی و سرویس دادن به امثال تلگرام و اینستاگرام و... بیایند و آن پول را صرف هزینه تامین زیرساخت و تکمیل زیرساخت شبکه ملی اطلاعات کنند و به پیام  رسان های و شبکه اجتماعی داخلی حتما کمک های مالی کنند تا این ها رشد کنند و جان بگیرند بالاخره این نرم افزارها دستاورد جوانان نخبه کشور است

,

به نظر می رسد الان وقت خوبی است که ما به سمت تقویت شبکه داخلی برویم همانطور که روسیه، آمریکا، کره جنوبی، چین، انگلستان و خیلی از کشورهای پیشرفته که شبکه ملی اطلاعات دارند ما به این سمت برویم

,

ان شا الله ما بعد از این سند حکمرانی سایبری کشور را تدوین کنیم، با مشاهده مدل کشورهای پیشرفته، می بینیم که آن ها سرویس ها و خدمات داخلی خودشان را تقویت کردند و اگر سرویس خارجی هم بخواهد داخل کشورشان خدمات بدهد، حتما برایشان قانون گذاشته اند که حتما طبق فرهنگ و قوانین آن کشور فعالیت کند و بستر زیست تروریست ها نباشد. این قوانین باید این جا هم بکار گیری شود و با جدیت اجرا شود.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه