اخبار داغ

راه‌آهن خراسان جنوبی چگونه سرعت گرفت؟

سوت قطار در بیرجند به صدا در می ‎آید/ نقش پررنگ آخوندی در عدم تخصیص بودجه به راه آهن شرق کشور

سوت قطار در بیرجند به صدا در می ‎آید/ نقش پررنگ آخوندی در عدم تخصیص بودجه به راه آهن شرق کشور
بالاخره با فشار نمایندگان مجلس قرار است با اختصاص 700 میلیون یورو اعتبار سوت قطار در شرق کشور به صدا در آید تا این منطقه محروم کشور نیز رنگ توسعه یافتگی به خود ببیند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، راه‌آهن ازجمله طرح‌ها و وعده‌هایی است که همواره مردم خراسان جنوبی از آن سخن می‌گویند و سال‌ها در انتظار اجرای آن هستند. تاکنون پیگیری‌های متعددی از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان جهت اجرای راه‌آهن صورت گرفته است و در نهایت، در 15 مهرماه 1398 کلنگ آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن از بیرجند به سمت ایستگاه یونسی گناباد بر زمین زده شد. مردم خراسان جنوبی امیدوارند از این پس، عملیات احداث راه‌آهن با سرعت انجام شود تا در آینده نزدیک شاهد حضور قطار در استان باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان, خاورستان,
اما راه‌آهن چگونه به این مرحله رسید؟ راه‌آهن خراسان جنوبی از مصوبات دولت‌های نهم‌ و دهم بود که در سال 1389 خبر تصویب آن منتشر شد. بعد از آن پیگیری‌های مختلفی از سوی نمایندگان مجلس و مسئولان قبلی و فعلی صورت گرفت اما اقدامی از سوی دولت یازدهم جهت اختصاص ردیف بودجه به این طرح صورت نمی‌گرفت. این نوع نگاه دولت، باعث شد تا با فشار نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دولت و تهدید به استعفا، در مرحله اول استعفای نمایندگان خراسان جنوبی و در مرحله بعد همراهی نمایندگانی از استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی، بالاخره دولت ردیف اجرایی برای راه‌آهن شرق کشور در بودجه 1394 درنظر بگیرد.
,
 
,
اختصاص ردیف بودجه را می‌توان حرکتی بزرگ برای احداث راه‌آهن خراسان جنوبی دانست چرا که از آن زمان به بعد، دولت به راه‌آهن شرق کشور توجه می‌کرد و هر ساله برای آن بودجه در نظر می‌گرفت. پس از اختصاص ردیف بودجه، کار نمایندگان و مسئولان جهت پیگیری‌های بعدی، بیشتر شد و این پیگیری‌ها نتجیه داد و عملیات اجرایی راه‌آهن در بیرجند با حضور وزیر ورزش و جوانان آغاز شد.
,
 
,
بسیاری از مردم، سوق‌ دادن توجه دولت به راه‌آهن شرق کشور را از مهم‌ترین اقدامات می‌دانند. در این خصوص با حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدباقر عبادی گفت‌وگو کردیم تا موضوع را بیشتر توضیح دهد.
,
 
,
حجت‌السلام و المسلمین سید محمدباقر عبادی نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خاورستان در خصوص راه‌آهن خراسان‌جنوبی اظهار کرد: راه‌آهن یکی از زیرساخت‌های بسیار مهم برای کشور است و پیگیری‌های زیادی در این خصوص توسط مجلس شورای اسلامی انجام شده است.
,
 
,
وی افزود: در دوره قبل مجلس شورای اسلامی اولین اقدام اجرایی برای راه‌آهن صورت گرفت و با تهدید به استعفای نمایندگان استان خراسان‌جنوبی ردیف اجرایی برای راه‌آهن در بودجه گرفته شد.
,
 
,
نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با توجه به تحریم‌ها چون برای دولت تعریف ردیف بودجه جدید ممنوع بود اما با فشار نماینده‌ها، تهدید به استعفا و حمایت‌های آیت‌الله رئیسی تنها ردیف اجرایی آن سال بودجه، ردیف راه‌آهن خراسان‌جنوبی بود.
,
 
,
حجت‌الاسلام عبادی عنوان کرد: قبل از آن محور چابهار به زاهدان از سال‌های قبل ردیف داشت اما محور زاهدان به بیرجند و گناباد ردیفی در بودجه نداشت.
,
 
,
وی اظهار کرد: شرایط به‌گونه‌ای شده بود که در این دولت در دوران وزارت آخوندی در  وزارت راه و شهرسازی بحث‌هایی مبنی بر عدم لزوم ایجاد راه‌آهن در خراسان جنوبی و حتی اتصال راه‌آهن را از چابهار به بم به نوعی که بندر آزاد را به راه‌آهن متصل کنند مطرح می‌شد و می‌گفتند ایجاد راه‌آهن در خراسان‌جنوبی هزینه دارد.
,
 
,
نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: اما با اقداماتی که صورت گرفت در سال 1394 برای راه‌آهن در بودجه ردیف در نظر گرفته شد و به نوعی یک کار خارق‌العاده صورت گرفت.
,
 
,
حجت‌الاسلام عبادی با بیان این‌ که تنها ردیف اجرایی بودجه در آن سال در کشور اضافه‌ شدن ردیف جدید بودجه برای راه‌آهن خراسان‌جنوبی بود و راه‌آهن وارد فاز اجرایی شد، تصریح کرد: قبل از آن هر چه در مورد راه‌آهن مطرح بود، فقط صحبت و نامه‌نگاری بوده است اما اقدام عملی صورت نگرفته بود تا این‌که ردیف جدید بودجه تعریف و مسیر باز شد.
,
 
,
وی خاطرنشان کرد: از آن به بعد راه‌آهن به عنوان یک مسیر مُسلّم در وزارت راه مورد بحث قرار گرفت، مشروعیت پیدا کرد و قانون‌ نویس شد و هیچ‌کس نمی‌توانست نسبت به آن تردید داشته باشد.
,
 
,
نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: این‌که امروز ما شاهد هستیم، نتیجه پیگیری‌های متعدد نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و برخی نمایندگان گناباد است.
,
 
,
حجت‌الاسلام عبادی ادامه داد: در حال حاضر شاهد آن هستیم که از طرف گناباد به بیرجند حدود 50 کیلومتر زیرساخت‌ها کشیده شده و حدود یک سال و نیم قبل عملیات اجرایی آن به صورت میدانی نیز آغاز شده است همچنین از طرف زاهدان نیز کار آغاز شده و پیگیری شد که از طرف خراسان‌جنوبی نیز کار زیرساخت‌ها آغاز شود و بر این اساس امسال راه‌آهن در استان گلنگ‌زنی شده و 25 میلیارد تومان اعتبار برای راه‌آهنی که از داخل بیرجند به سمت قاین قرار است انجام شود تخصیص پیدا کرد.
,
 
,
وی عنوان کرد: شرکتی که برنده مناقصه شده نیز شرکت توانمندی است که کار را برعهده گرفته است.
,
 
,
نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همچنین در جلسه هفته گذشته هیئت دولت نیز 700 میلیون یورو برای راه‌آهن خراسان جنوبی و زاهدان تصویب شده که این اعتبار بر اساس وامی است که قرار است از روسیه گرفته شود و کارهای آن نیز در حال انجام است.
,
 
,
حجت‌الاسلام عبادی اظهار کرد: بخشی از این وام برای راه‌آهن بیرجند خواهد بود و با وامی که قرار است به استان برسد تقریبا راه‌آهن خراسان‌جنوبی ساخته خواهد شد و با شرایطی که فراهم شده است عملا در چند سال آینده شاهد ساخت سریع راه‌آهن در خراسان جنوبی هستیم.
,
 
,
وی افزود: در خصوص وام نیز برنامه‌ریزی شده وزیر نیرو طی سفری به روسیه، وام را دریافت کند چراکه وزیر نیرو رئیس کمیسیون اقتصادی ایران و روسیه است.
,
 
,
نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: این وام که دریافت شود شاهد توسعه بسیار بالای راه‌آهن در استان خواهیم بود.
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه