اخبار داغ

مدیر میراث فرهنگی رشتخوار خبر داد؛

احیای هنر منسوخ شده گلدوزی سنتی در رشتخوار+تصاویر

احیای هنر منسوخ شده گلدوزی سنتی در رشتخوار+تصاویر
مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان رشتخوار از احیای هنر منسوخ شده گلدوزی سنتی در رشتخوار خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کاظم کامیاب رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رشتخوار صبح امروز در گفت و گو با خبرنگار صبح توس، در رابطه با احیای هنر گلدوزی در این شهرستان گفت: احیای هنرهای منسوخ شده یا در حال منسوخ از اولویت های مجموعه میراث فرهنگی رشتخوار است که بر این اساس احیا و آموزش هنر گلدوزی سنتی در دستور کار این اداره قرار گرفته است.




وی در  ادامه افزود: از ابتدای سال 98 در 2 روستا باسفر و کریم آباد رشتخوار با توجه به پیگیری ها و پرداخت تسهیلات و همت هنرمندان 15 نفر در این رشته مشغول فعالیت شده اند که انتظار می رود با توجه به استقبال بسیار خوب مجدداً این رشته در اکثر روستاها مورد استقبال و رونق قرار بگیرد.

کامیاب در رابطه با این هنر احیا شده در روستاهای شتخوار گفت: گلدوزی هنری است برای دوختن طرح های مختلف با سوزن و انواع نخ روی پارچه انجام می شود و موارد استفاده از این هنر به صورت پرده دیواری، رو طاقچه ای، روبالشتی و... است که زنان روستایی با حوصله، تخیلات ذهنی خود که بیشتر موجودات افسانه ای بالدار، پرندگان بهشتی و گل و بوته است را بروی پارچه نقش آفرینی می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,
,
,
, ,
,
,
,
,

وی با اشاره به اینکه تاکنون 600 میلیون ریال تسهیلات به 12 هنرمند گلدوزی سنتی در سطح این شهرستان تعلق گرفته است، افزود: این میزان تسهیلات به منظور تهیه مواد اولیه گلدوزی سنتی و دوخت آن در نظر گرفته شده است.


 

,
,
, ,
,

رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی رشتخوار یادآور شد: بهترین بازار فروش برای شناساندن هنرهای صنایع دستی شرکت در نمایشگاه ها است که با موافقت و همکاری معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان رضوی از ابتدای سال 98 هنرمندان شهرستان در رشته های گلدوزی سنتی، فرت بافی و تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در 5 نمایشگاه سراسری شرکت کرده اند، که حضور هنرمندان در این نمایشگاه ها باعث فروش تولیدات، تشویق هنرمندان و کارآفرینی در شهرستان شده است.


انتهای پیام/

,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه