اخبار داغ

ظرفیتی که نادیده گرفته شد؛

بلاتکلیفی رشته‌های علوم انسانی و باستان شناسی در دانشگاه تربت حیدریه/ وزیر علوم: بر اساس ظرفیت‌ها و استعدادهای منطقه‌ای دانشگاه‌ها را حمایت می‌کنیم

بلاتکلیفی رشته‌های علوم انسانی و باستان شناسی در دانشگاه تربت حیدریه/ وزیر علوم: بر اساس ظرفیت‌ها و استعدادهای منطقه‌ای دانشگاه‌ها را حمایت می‌کنیم
پس از تدوین و ابلاغ طرح ساماندهی آموزش عالی و با توجه به ماموریت دانشگاه عالی تربت حیدریه در این طرح در حوزه کشاورزی و فنی ، رشته های علوم انسانی و باستان شناسی حذف خواهد شد، این در حالی است که ظرفیت ها و استعدادهای منطقه ای در این طرح در نظر گرفته نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ دانشگاه عالی تربت حیدریه در سال 1384 و در زمینی به مساحت 50 هکتار در کیلومتر 7 محور تربت حیدریه به مشهد احداث و از مهر همان سال با پذیرش دانشجو در رشته های مختلف فعالیت خود را به‌صورت مستقل آغاز کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

در حال حاضر بالغ بر 2 هزار دانشجو در 24 گرایش در رشته های مختلف در سطح کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد در این دانشگاه تحصیل می کنند.

,

توسعه رشته ها به 28 گرایش، افزایش گروه های آموزشی به 11 گروه، کاهش نسبت تعداد دانشجو به اعضای هیات علمی تمام وقت، افزایش سرانه تولیدات علمی اعضای هیات علمی و بهره گیری از نظام جامع مدیریت منابع انسانی بخشی از اهداف دانشگاه در برنامه افق پنج ساله(پایان سال 98) است.

,

این در حالی است که منطقه تربت حیدریه در جنوب خراسان رضوی با جمعیت حدود یک میلیون نفر، بعنوان قطب و قلب تپنده آموزش عالی، دارای ظرفیت و استعداد فراوانی برای جذب دانشجویان بومی و منطقه ای است و می توان از دانشگاه آزاد اسلامی بعنوان تنها دانشگاه دارای سوددهی درشرق کشور نیز یاد کرد. .

,

بلاتکلیفی رشته های علوم انسانی و باستان شناسی در دانشگاه تربت حیدریه

, بلاتکلیفی رشته های علوم انسانی و باستان شناسی در دانشگاه تربت حیدریه,

پس از تدوین و ابلاغ طرح ساماندهی آموزش عالی و با توجه به ماموریت دانشگاه عالی تربت حیدریه در این طرح در حوزه کشاورزی و فنی ، رشته های علوم انسانی و  باستان شناسی حذف خواهد شد و این در حالی است که ظرفیت ها و استعدادهای منطقه ای در این طرح در نظر گرفته نشده است.

,

چند ماه قبل رئیس دانشگاه تربت حیدریه در نشست خبری خود، خبر از حذف رشته‌های علوم انسانی و باستان شناسی در این دانشگاه را داد و این خبر پس از انعکاس در رسانه‌ها با واکنش منفی مردم مواجه شد و بلافاصله مسئولان دانشگاه بنا به دلایلی ناچار به تکذیب خبر شدند.

,

 علی‌رغم عقب نشینی آشکار مسئولان دانشگاه در آن زمان، در روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر تصویب و ابلاغ سند راهبردی دانشگاه ها شنیده شد که در این خبرها عدم گسترش رشته های علوم انسانی و حذف رشته علوم سیاسی و باستان شناسی در تربت حیدریه تأیید شد.

,

 در این شرایط سؤال مردم و رسانه‌ها آن است که چرا رشته علوم سیاسی و باستان شناسی که در مجموع با بیش از 300 دانشجو یکی از پر مخاطب‌ترین رشته‌های دانشگاه تربت حیدریه است باید از گردونه آموزش عالی منطقه حذف شود.

,

 این در شرایطی است که بر اساس نظر کارشناسان علاوه بر تربت حیدریه، در شهرهای اطراف تعداد زیادی دانش‌آموزان رشته‌های علوم انسانی مشغول به تحصیل هستند که تعداد آنها بالغ بر 5 هزار نفر می باشد و اکنون به جای گسترش رشته‌های علوم انسانی و ممانعت از آواره شدن فرزندان این منطقه در شهرهای دیگر برای ادامه تحصیل،  به فکر حذف این رشته‌ها افتاده‌اند.

,

از طرفی حذف رشته‌های علوم انسانی باعث می شود دانشگاه تربت حیدریه نتواند به دانشگاهی جامع در سطح مجتمع‌های آموزش عالی که در شهرهای کوچک مستقر هستند تبدیل ‌شود، در شرایطی که دانشگاه نیشابور و سبزوار با پیگیری مسئولان این شهرها  توانستند تبدیل به دانشگاه جامع شوند.

,

نامادری دانشگاه فردوسی گریبانگیر دانشگاههای کوچکتر

, نامادری دانشگاه فردوسی گریبانگیر دانشگاههای کوچکتر,

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی در این خصوص می افزاید: یکی از انتقادات ما به طرح قطب بندی و طرح مأموریت گرایی کردن دانشگاه‌هاست که وزیر علوم در اوایل حضور خود در این وزارتخانه قول برطرف کردن آن را داد، اما هنوز این مشکل وجود دارد.

,

وی با بیان اینکه از دانشگاه فردوسی انتظار داشتیم در حق دانشگاه تربت حیدریه، پدری کند، افزود: به شدت نامادری اش خواسته یا ناخواسته گریبان گیر ما شده و بعنوان مثال برای انتخاب استاد ویژه گروه باستان شناسی یا گروه علوم سیاسی ما، دانشگاه فردوسی باید تشخیص بدهد، در حالی که دانشگاه ‌تربت ‌حیدریه مستقل است.

,

باستانی با بیان اینکه این ولایت ویژه‌ای که از سوی دانشگاه فردوسی بالای سر دانشگاه‌ تربت ‌حیدریه قرار گرفته، زیاد مورد پسند ما نیست، افزود: قرار بود این تحولات براساس مزیت‌هایی چون سن و عمر دانشگاه باشد که عملی نشد، بعنوان مثال  برای دانشگاه حکیم سبزواری وزارت علوم اجازه داده‌ هر رشته ای می خواهند دایر کنند و یا برای دانشگاه نیشابور به اعتبار عطار و خیام مجوز ایجاد رشته هنر صادرشده، در حالی که عقبه عطار به کدکن تربت حیدریه مربوط است و یا عقبه شفیعی‌کدکنی یا شیخ ابوسعید ابوالخیر مربوط به این منطقه است و قدمت کشفیات تاریخی ما به هشت هزار سال قبل باز می گردد.

,

وزیر علوم: بر اساس ظرفیت ها و استعدادهای منطقه ای دانشگاهها را حمایت می کنیم

, وزیر علوم: بر اساس ظرفیت ها و استعدادهای منطقه ای دانشگاهها را حمایت می کنیم,

, ,

منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز جمعه در سفر کوتاه خود به تربت حیدریه و در جریان بازدید از پژوهشکده ملی زعفران در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: به جوانان قول می دهیم آنچه که ظرفیت و استعدادهای این منطقه است را حمایت کنیم،  چرا که برنامه های راهبردی و طرح ساماندهی آموزش عالی بیشتر به ظرفیت ها و استعدادهای محلی برای دانشگاههای جوان تاکید دارد.

,

وی تصریح کرد: در عین حال دانشگاههای جوان باید به تدریج که رشد می کنند، ماموریت علمی و ویژه خود را مشخص کنند که ظرفیت آنها در کجا قوی تر است تا بتوانیم آن ظرفیت ها را حمایت کنیم.

,

بعد از آنکه از اینجا فارغ التحصیل شدید چکار دارید که این رشته هست یا نیست؟!

, بعد از آنکه از اینجا فارغ التحصیل شدید چکار دارید که این رشته هست یا نیست؟!,

, ,

وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری روز گذشته در حاشیه سفر خود به تربت حیدریه و در جریان بازدید از دانشگاه این شهر در  پاسخ به اعتراضات دانشجویان رشته‌ علوم سیاسی و باستان شناسی این دانشگاه نسبت به حذف رشته علوم سیاسی اظهار داشت: در این رابطه باید یک بحث اقناعی برای هیئت امنا فراهم شود تا به نتیجه برسند، چرا که بحث حذف رشته با توجه به تعداد کثیر فارغ التحصیلان و دانشجویان حال حاضر علوم سیاسی و باستان شناسی مورد توجه بوده و پذیرش دانشجویان نسل آینده باید با دقت بیشتری انجام شود.

,

غلامی در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه آیا منظور شما از دقت این است که رشته های علوم انسانی از دانشگاه تربت حیدریه حذف شود؟ بیان کرد: ممکن است که حذف شود، حالا شما از اینجا فارغ التحصیل خواهید شد، بعد از آنکه از اینجا فارغ التحصیل شدید چکار دارید که این رشته اینجا هست یا نیست؟!

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه