اخبار داغ

استاد دانشگاه و دکترای علم اقتصاد:

سیاست‌های بازدارنده دولت تنها جلوی شتاب بی‌رویه قیمت‌ها را می‌گیرد

سیاست‌های بازدارنده دولت تنها جلوی شتاب بی‌رویه قیمت‌ها را می‌گیرد
یک دکترای علم اقتصاد گفت: دولت با سیاست‌های بازدارنده، شاید فقط بتواند جلوی شتاب بی‌رویه قیمت‌ها را بگیرد اما در کنترل کامل افزایش قیمت‌ها ناتوان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا پورفرج در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در پاسخ به این سوال که آیا دولت می‌تواند بدنبال اجرای اصلاح نرخ سوخت با اجرای طرح‌ها و سیاست‌های بازدارنده مانع از افزایش قیمت‌ها در بازار شود؛ اظهار کرد: معمولا این سیاست‌ها تا یک حدی و برای یک مدتی جواب می‌دهد اما به طور کامل خیر.

وی افزود: همان‌طور که هم اکنون هم در بازار مشاهده می‌کنید، علیرغم تشدید نظارت‌ها از سوی دستگاه‌های دولتی اما همه قیمت‌ها در بازار افزایش پیدا کرده است.

این استاد دانشگاه و دکترای علم اقتصاد خاطرنشان کرد: دولت با این سیاست‌ها، جلوی شتاب بی‌رویه قیمت‌ها را می‌تواند بگیرد اما جلوی افزایش قیمت‌ها را نمی‌تواند بگیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران در پاسخ به این سوال که آیا راهی وجود دارد که دولت مانع از این افزایش قیمت‌ها در بازار شود؛ گفت: خیر، راهی وجود ندارد و هیچ سیاستی جواب نمی‌دهد و گرانی راه خود را علیرغم تمام موانع، خواهد رفت.

پورفرج متذکر شد: پس از اجرای این طرح و افزایش نرخ بنزین، یک تورم عادی ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی را داریم و یک تورم روانی ناشی از این تصمیم؛ که باید گفت تورم روانی اثر بخشی بیشتری در جامعه و بازار دارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا شما اظهارات مسئولان را در خصوص سقف گرانی‌ها تا 4 درصد را قبول دارید، اعلام کرد: پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی حاکی از افزایش 15 تا 20 درصدی قیمت‌ها دارد، البته با توجه به در پیش رو بودن شب یلدا و سپس بازار شب عید و شوک همه ساله قیمتی در بازار به نظر می‌رسد تا پایان امسال و شروع سال آینده، شاهد افزایش قیمت 20 تا 25 درصدی در بازار باشیم.

با این احتساب، خیلی هم دست پایین بگیریم، سبد خانوار‌های کم درآمد و آسیب‌پذیر، یک‌چهارم خالی‌تر از گذشته خواهد شد و سفره نقلی آن‌ها، کوچک‌تر از این هم خواهد شد. باید دید دولت ‌مردان که با اطلاع از وقوع چنین پیامدی، نسخه واریز کمک معیشتی را برای مردم پیچیده‌اند؛ چه تدبیری برای کنترل تورم در روزهای آتی خواهند داشت؟!

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه