اخبار داغ

محققان سوئدی پی بردند

ارتباط ویروس تبخال و ابتلا به بیماری ام اس

ارتباط ویروس تبخال و ابتلا به بیماری ام اس
محققان دریافتند یک گونه شایع از ویروس تبخال ممکن است در ابتلا به بیماری ام اس نقش داشته باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در این مطالعه، محققان خون حدود ۸۷۰۰ بیمار مبتلا به ام اس و گروه کنترل متشکل از بیش از ۷۲۰۰ نفر را که فاقد بیماری ام اس بودند بررسی کردند. آنها در جستجوی یافتن آنتی بادی های علیه پروتئین های دو گونه (A و B) ویروس تبخال ۶ (HHV-۶) بودند که با بیماری ام اس مرتبط است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

بیماران مبتلا به ام اس در مقایسه با گروه کنترل، ۵۵ درصد بیشتر دارای آنتی بادی های علیه پروتئین HHV-۶A بودند.

,

محققان موسسه کارولینسکا سوئد مشاهده کردند ریسک ابتلا به بیماری ام اس، در افراد مبتلا به عفونت HHV-۶A، بیش از دو برابر بود. هر چقدر در زمان شناسایی این ویروس در خون، فرد جوان تر باشد، ریسک ابتلا به ام اس در آینده بیشتر می شود.

,

بیماری ام اس، یک بیماری خودایمنی است که بر سیستم اعصاب مرکزی تاثیر گذاشته و موجب ضعف، مشکلات حرکتی و رعشه می شود. هنوز علت این بیماری نامشخص است اما یک نظریه این است که ویروس سیستم ایمنی را فریب می دهد تا به بافت بدن خودش حمله کند.

,

اگرچه در تحقیق قبل ارتباط HHV-۶ با بیماری ام اس مشخص شده بود، اما بین گونه های ۶A و ۶B تمایزی قائل نشده بودند. محققان در این تحقیق توانستند پی ببرند که گونه ۶A تاثیرگذار است.

,

محققان معتقدند ۸۰ درصد کودکان تا قبل از سن ۲ سالگی آلوده به ویروس HHV-۶ می شوند و بسیاری از آنها دارای آنتی بادی های علیه آن در ادامه زندگی شان هستند.

,

منبع: مهر

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه