اخبار داغ

دهن کجی شرکت خوردوساز به قانون هوای پاک؛

دعوای محیط زیست با خودرویی ها بر سر پیش فروش های جدید + سند

دعوای محیط زیست با خودرویی ها بر سر پیش فروش های جدید + سند
شرکت ایران خودرو با نقض قانون هوای پاک به پیش فروش 4 محصول دارای استاندارد آلایندگی یورو 4 برای آذر ماه سال 99 اقدام کرده است و در این خصوص محیط زیست اعلام کرد: در صورت عدم توقف پیش فروش خودرو، برخورد قانونی در دستور کار قرار می‌گیرد.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ براساس آیین‌نامه فنی قانون هوای پاک، ارتقای استاندارد آلایندگی خودروهای تولید داخل به یورو5 از ابتدای سال آینده الزامی می‌شود و حالا شرکت ایران خودرو با نادیده گرفتن این قانون اقدام به پیش فروش 4 محصول دارای استاندارد آلایندگی یورو 4 برای آذر ماه سال 99 کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

سید محمد میرزایی قمی رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست در واکنش به این قانون شکنی با ارسال نامه‌ای خطاب به مدیرعامل این شرکت خواستار توقف این پیش فروش شد و اظهار داشت: در صورت انجام پیش فروش محصولات این سازمان پیگیری قانونی را دردستور کار خود قرار خواهد داد.

متن این نامه به شرح زیر است: به استحضار می‌رساند بر اساس بخشنامه مورخ 20 آذر 98 آن شرکت محترم در وب سایت رسمی خود اقدام به پیش فروش 4 محصول دارای استاندارد آلایندگی یورو 4 برای آذر ماه سال 99 کرده است.

پیرو نامه شماره 98/300/32344 مورخ 12 آبان 1398 به وزارت صنعت معدن و تجارت تشریح شد که بر اساس ماده 4 قانون هوای پاک پیش فروش محصولات یورو 4 برای سال آینده ممنوع بوده و خودروسازان باید قبل از هر گونه اقدام فروش یا پیش فروش نسبت به اخذ مجوز آلایندگی برای محصولات خود اقدام کنند.

با توجه به اینکه برای 4 محصول مذکور تا‌کنون اقدامی جهت ارتقاء‌ استاندارد آلایندگی به یورو 5 صورت نگرفته است مقتضی است دستور فرمایند از پیش فروش محصولات مذکور برای سال آینده جلوگیری به عمل آید.

بدیهی است در صورت انجام پیش فروش محصولات این سازمان پیگیری قانونی را دردستور کار خود قرار خواهد داد.

 



براساس آیین‌نامه فنی ماده2 قانون هوای پاک مقرر شده بود از ابتدای ‌سال98 تمامی خودروهای داخلی که اکنون غالبا با استاندارد آلایندگی یورو4 تولید می‌شوند، با استاندارد یورو5 تولید و روانه بازار شوند اما در اواخر بهمن‌ماه97 با درخواست خودروسازان و با مساعدت دولت، الزام رعایت این استاندارد به اول سال99 موکول شد. در ادامه عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در نامه‌ای به رضا رحمانی، وزیر صنعت هشدار داد که شرکت‌های خودروسازی باید حداکثر تا پایان‌ سال‌جاری با ارائه مدارک و مستندات کافی و الزامی، تأییدیه انطباق با استاندارد آلایندگی یورو5 را برای تمامی محصولات خود از سازمان محیط‌زیست دریافت کنند.

البته پیش از این نیز بارها سازمان استاندارد در اتمام‌حجت با خودروسازان اعلام کرده بود که برای رعایت این استانداردها کوتاه نخواهد آمد؛ اما هربار با فرارسیدن زمان الزامی‌شدن استانداردها، قرارومدار جدیدی برای تمدید زمان اجرای آنها گذاشته شد.

زلف آلودگی هوا باز هم به تحریم ها گره خورد

دبیر انجمن خودروسازان گفته است که این انجمن در بهمن97 تعویق اجرای این استانداردها تا رفع کامل تحریم‌ها را خواستار شده بود و با تمدید یکساله آن توسط دولت، هیچ گشایشی از نظر رفع تحریم‌ها صورت نگرفته است.

احمد نعمت‌بخش یکی از مشکلات موجود در اجرای مصوبه هوای پاک، عدم‌توزیع سراسری سوخت استاندارد یورو5 است دانسته و افزود که هم‌اکنون خودروسازان در ارتقای استاندارد خودروهای اتومات و گازسوز به یورو5 با مشکل مواجه‌اند؛ چراکه دستیابی به استاندارد یورو5 در خودروهای با گیربکس اتومات پیچیدگی‌های فنی زیادی دارد و با توجه به ایجاد تغییرات در سیستم گیربکس‌های اتومات این امر نیازمند ارتباط با شرکت‌های سازنده است که در شرایط تحریمی به‌آسانی مقدور نیست.

دبیر انجمن خودروسازان می‌گوید که با توجه به الزامی شدن رعایت استاندارد آلایندگی یورو5 خودروها از سال آینده و مشکلاتی که در خودروسازان وجود دارد، 2پیشنهاد مشخص به دولت ارائه شده مبنی بر اینکه با توجه به تداوم تحریم‌ها، یا دولت اجرای این مصوبه را تا زمان رفع تحریم‌ها به تعویق بیندازد و محصولات طبق روال فعلی تولید و عرضه شوند یا اگر می‌خواهد بر اجرای این مصوبه اصرار بورزد، لااقل الزام رعایت این استاندارد در 3تیپ از تولیدات داخلی شامل «خودروهای مونتاژی با قطعات منفصله»، «خودروهای گیربکس اتوماتیک» و «خودروهای گازسوز» را مستثنی کند.

حالا باید دید که با توجه به مشکلات صنعت خودرو دود آلودگی هوا تا کی باید مهمان شهر و خانه مردم باشد؟

انتهای پیام/

,

سید محمد میرزایی قمی رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست در واکنش به این قانون شکنی با ارسال نامه‌ای خطاب به مدیرعامل این شرکت خواستار توقف این پیش فروش شد و اظهار داشت: در صورت انجام پیش فروش محصولات این سازمان پیگیری قانونی را دردستور کار خود قرار خواهد داد.

,

متن این نامه به شرح زیر است: به استحضار می‌رساند بر اساس بخشنامه مورخ 20 آذر 98 آن شرکت محترم در وب سایت رسمی خود اقدام به پیش فروش 4 محصول دارای استاندارد آلایندگی یورو 4 برای آذر ماه سال 99 کرده است.

,

پیرو نامه شماره 98/300/32344 مورخ 12 آبان 1398 به وزارت صنعت معدن و تجارت تشریح شد که بر اساس ماده 4 قانون هوای پاک پیش فروش محصولات یورو 4 برای سال آینده ممنوع بوده و خودروسازان باید قبل از هر گونه اقدام فروش یا پیش فروش نسبت به اخذ مجوز آلایندگی برای محصولات خود اقدام کنند.

,

با توجه به اینکه برای 4 محصول مذکور تا‌کنون اقدامی جهت ارتقاء‌ استاندارد آلایندگی به یورو 5 صورت نگرفته است مقتضی است دستور فرمایند از پیش فروش محصولات مذکور برای سال آینده جلوگیری به عمل آید.

,

بدیهی است در صورت انجام پیش فروش محصولات این سازمان پیگیری قانونی را دردستور کار خود قرار خواهد داد.

,

, ,

 

,



براساس آیین‌نامه فنی ماده2 قانون هوای پاک مقرر شده بود از ابتدای ‌سال98 تمامی خودروهای داخلی که اکنون غالبا با استاندارد آلایندگی یورو4 تولید می‌شوند، با استاندارد یورو5 تولید و روانه بازار شوند اما در اواخر بهمن‌ماه97 با درخواست خودروسازان و با مساعدت دولت، الزام رعایت این استاندارد به اول سال99 موکول شد. در ادامه عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در نامه‌ای به رضا رحمانی، وزیر صنعت هشدار داد که شرکت‌های خودروسازی باید حداکثر تا پایان‌ سال‌جاری با ارائه مدارک و مستندات کافی و الزامی، تأییدیه انطباق با استاندارد آلایندگی یورو5 را برای تمامی محصولات خود از سازمان محیط‌زیست دریافت کنند.

,
,
,

البته پیش از این نیز بارها سازمان استاندارد در اتمام‌حجت با خودروسازان اعلام کرده بود که برای رعایت این استانداردها کوتاه نخواهد آمد؛ اما هربار با فرارسیدن زمان الزامی‌شدن استانداردها، قرارومدار جدیدی برای تمدید زمان اجرای آنها گذاشته شد.

زلف آلودگی هوا باز هم به تحریم ها گره خورد

,
,
, زلف آلودگی هوا باز هم به تحریم ها گره خورد,

دبیر انجمن خودروسازان گفته است که این انجمن در بهمن97 تعویق اجرای این استانداردها تا رفع کامل تحریم‌ها را خواستار شده بود و با تمدید یکساله آن توسط دولت، هیچ گشایشی از نظر رفع تحریم‌ها صورت نگرفته است.

,

احمد نعمت‌بخش یکی از مشکلات موجود در اجرای مصوبه هوای پاک، عدم‌توزیع سراسری سوخت استاندارد یورو5 است دانسته و افزود که هم‌اکنون خودروسازان در ارتقای استاندارد خودروهای اتومات و گازسوز به یورو5 با مشکل مواجه‌اند؛ چراکه دستیابی به استاندارد یورو5 در خودروهای با گیربکس اتومات پیچیدگی‌های فنی زیادی دارد و با توجه به ایجاد تغییرات در سیستم گیربکس‌های اتومات این امر نیازمند ارتباط با شرکت‌های سازنده است که در شرایط تحریمی به‌آسانی مقدور نیست.

,

, ,

دبیر انجمن خودروسازان می‌گوید که با توجه به الزامی شدن رعایت استاندارد آلایندگی یورو5 خودروها از سال آینده و مشکلاتی که در خودروسازان وجود دارد، 2پیشنهاد مشخص به دولت ارائه شده مبنی بر اینکه با توجه به تداوم تحریم‌ها، یا دولت اجرای این مصوبه را تا زمان رفع تحریم‌ها به تعویق بیندازد و محصولات طبق روال فعلی تولید و عرضه شوند یا اگر می‌خواهد بر اجرای این مصوبه اصرار بورزد، لااقل الزام رعایت این استاندارد در 3تیپ از تولیدات داخلی شامل «خودروهای مونتاژی با قطعات منفصله»، «خودروهای گیربکس اتوماتیک» و «خودروهای گازسوز» را مستثنی کند.

,

حالا باید دید که با توجه به مشکلات صنعت خودرو دود آلودگی هوا تا کی باید مهمان شهر و خانه مردم باشد؟

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه