اخبار داغ

کشتی کویر به حرکت درآمد؛

اشتغال‌زایی 12 هزار نفری در خراسان جنوبی با توسعه پرورش شتر

اشتغال‌زایی 12 هزار نفری در خراسان جنوبی با توسعه پرورش شتر
کمک به اقتصاد معیشتی روستائیان و عشایر، میزان مرگ و میر پایین و مقاومت بالا در شرایط خشکسالی، عدم رقابت شتر با دیگر حیوانات برای تغذیه شتر یا همان کشتی کویر را به حیوانی محبوب برای پرورش در مناطق خشک و نیمه‌خشک و بعضا بیابانی در سایر مناطق جهان تبدیل کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، افزایش جمعیت جهانی، دغدغه امنیت غذایی را جدی‌تر کرده است. برای مقابله با این موضوع نیاز به کشف منابع جدید در جهان است و در همین راستا شتر می‌تواند از نظر شیر، گوشت، پوست، پشم و دیگر محصولات، به بهترین شیوه در زنجیره تأمین مواد غذایی ایفای نقش کند، از طرف دیگر این حیوان نیاز غذایی بالایی ندارد و می‌تواند در بیابان زندگی کند و پرورش آن نسبت به گاو و گوسفند از صرفه اقتصادی بالاتری برخودار است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان, خاورستان,
 
,
درصورتی‌که شتر به خوبی تغذیه شود می‌تواند 10 تا 15 لیتر شیر تولید کند و اگر زیرساخت‌های بازاریابی مناسب ایجاد شود، پرورش شتر برای تولیدکنندگان پرسود خواهد بود. همچنین نیاز است که دستورالعمل‌های استاندارد برای طبقه‌بندی و شناسایی گونه‌های شتر برای مقاصد گوناگون، بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
,
 
,
پتانسیل بالای خراسان جنوبی برای پرورش شتر
, پتانسیل بالای خراسان جنوبی برای پرورش شتر, پتانسیل بالای خراسان جنوبی برای پرورش شتر,
 
,
خراسان جنوبی با دارابودن ۲۳ واحد پرورش صنعتی و نیمه‌صنعتی و اشتغال‌زایی 2 هزار نفر در این بخش دومین قطب پرورش شتر در کشور محسوب می‌شود، از طرف دیگر هشت هزار تن پتانسیل تولید شیر شتر در این استان وجود دارد اما از این مقدار تنها یک‌هزار تن شیر شتر سالیانه وارد بازار می‌شود، به همین دلیل می‌توان گفت خراسان جنوبی با داشتن هوای گرم و خشک و بیابان‌های وسیع، مکان بسیار خوبی برای پرورش شتر در کشور است اما آن‌چه از شواهد و قرائن پیداست هنوز ظرفیت‌های خالی این صنعت سودده در استان شکوفا نشده است.
,
 
,
از طرف دیگر در خراسان جنوبی ۲۹ هزار و ۸۰۰ نفر شتر وجود دارد که به طور متوسط سالانه ۳۰ تن کرک و پشم از آن حاصل می‌شود اما کم‌تر کسانی پیدا می‌شوند که از این محصول، وسایل قابل استفاده‌ای تولید کنند.
,
 
,
نهبندان با ۱۰ هزار نفر شتر رتبه اول و بعد از آن شهرستان‌های طبس، خوسف، بشرویه و سرایان به ترتیب پیشرو در پرورش شتر هستند.
,
 
,
مزایایی بالای پرورش شتر در استان
, مزایایی بالای پرورش شتر در استان, مزایایی بالای پرورش شتر در استان,
 
,
کلاه، جوراب، مچ‌بند، زانوبند و کمربند طبی و روکش صندلی از جمله دست‌ساخته‌هایی است که از پشم شتر درست می‌شوند و به دلیل خواص پشم شتر نقش بسزایی در گرم‌کردن بدن و درمان درد‌های مفصلی و استخوانی دارند، اما گاهی یا بازاریابی این محصولات سخت می‌شود یا کالا‌های چینی مشابه این محصولات، جایی برای فروش آن نمی‌گذارد و مشتری‌های این محصولات را به گروه‌های خاص تبدیل می‌کنند.
,
 
,
یکی از نکاتی که در مورد شیر شتر بسیار حائز اهمیت بوده خواص آن است که 10 برابر شیر گاو کلسیم، فسفر و آهن دارد و از همه مهم‌تر انسولینی که در شیر شتر موجود است برای درمان دیابت مفید بوده و همچنین شیر شتر تأثیرات زیادی برای درمان هپاتیت و سل داشته و برای مداوای بسیاری از امراض صعب‌العلاج مفید است.
,
 
,
بازارهای صادراتی فرآورده‌های شتر
, بازارهای صادراتی فرآورده‌های شتر, بازارهای صادراتی فرآورده‌های شتر,
 
,
شیر شتر به دلیل بالابودن پروتئین و خاصیت ضد باکتریایی در مقایسه با شیر گاو از کیفیت نگهداری بالاتر برخوردار است، تقاضا برای گوشت شتر نیز در جهان و خصوصا در کشورهای پیرامون استان و حاشیه خلیج فارس در حال گسترش است به همین دلیل این فرصت بی‌نظیر ایجاب می‌کند ظرفیت‌های خالی استان هرچه سریع‌تر با همت مسئولان شکوفا شود.
,
 
,
خراسان جنوبی تا ۲ سال آینده به قطب منطقه‌ای شتر کشور تبدیل می‌شود
, خراسان جنوبی تا ۲ سال آینده به قطب منطقه‌ای شتر کشور تبدیل می‌شود, خراسان جنوبی تا ۲ سال آینده به قطب منطقه‌ای شتر کشور تبدیل می‌شود,
 
,
در همین رابطه مرتضی رضایی معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در همایش ملی کشاورزی و رونق تولید گفت: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای هم که با سازمان جنگل‌ها امضا شده، پرورش شتر به صورت پایلوت در ۷ منطقه از کشور از جمله خراسان جنوبی انجام خواهد شد.
,
 
,
محمدصادق معتمدیان استاندار خراسان جنوبی نیز تابستان سال‌جاری در آیین امضای تفاهم‌نامه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و استانداری خراسان جنوبی با محوریت اشتغال‌زایی اظهار کرد: با توجه به استعداد و زمینه‌های خوبی که در زمینه پرورش شتر در منطقه وجود دارد و استقبال مردم، امید است در برنامه ۲ ساله در دو فاز بتوانیم به رتبه اول شتر در منطقه در بخش‌های مختلف از جمله تأمین علوفه، بیابان‌زدایی و تکمیل زنجیره پرورش شتر تبدیل شویم.
,
 
,
وی گفت: با این تفاهم‌نامه بیش از ۱۲ هزار شغل در استان ایجاد خواهد شد که باعث تحولی در حوزه‌های اقتصادی و توسعه مناطق روستایی می‌شود.
,
 
,
نبود صنایع تبدیلی، مشکل اصلی پرورش‌دهندگان شتر
, نبود صنایع تبدیلی، مشکل اصلی پرورش‌دهندگان شتر, نبود صنایع تبدیلی، مشکل اصلی پرورش‌دهندگان شتر,
 
,
اشرفی معاون بهبود تولیدات دامی خراسان جنوبی نیز در گفتگویی با بیان این‌که ۳۰ هزار شتر در استان وجود دارد، گفت: دنبال جذب سرمایه‌گذار برای احداث کارخانه هستیم اما تا این لحظه به مرحله عملیاتی نرسیده است، از طرف دیگر هیچ صنایع فرآوری شتر در استان وجود ندارد.
,
 
,
وی با بیان این‌که در حال حاضر دنبال تشویق سرمایه‌گذاران برای احداث کارخانه فرآوری شیر شتر هستیم، گفت: تعدادی سرمایه‌گذار نیز مراجعه کردند و و پیگیر کار‌های مقدماتی و دریافت مجوز هستند.
,
 
,
به گفته اشرفی، شیر شتر به دلیل خواصی که دارد باید به عنوان شیر خشک صادر شود، به همین دلیل تاکنون دو سرمایه‌گذار از کشور آلمان و شهرستان سربیشه مجوز احداث کارخانه شیر خشک شتر در نهبندان را گرفته‌اند.
,
 
,
اشرفی ادامه می‌دهد: شتر یکی از ظرفیت‌های استان است که به دلیل نبود کشتارگاه به صورت زنده از استان خارج و به استان‌های تهران، اصفهان، کرمان، یزد، خراسان رضوی، سمنان و قم ارسال می‌شود.
,
 
,
به گفته معاون بهبود تولیدات دامی، در بحث اعطای تسهیلات محدودیت نداریم اما مسئله شیر شتر آن‌گونه که باید در جامعه جا نیفتاده است.
,
 
,
بنابراین گزارش؛ امید است با توسعه همه‌جانبه پرورش شتر در استان شاهد شکوفایی اقتصاد، اشتغال‌زایی، عدم‌مهاجرت روستائیان و عشایر به شهرها و تأمین معیشت امنیت غذایی باشیم.
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه