اخبار داغ

رئیس گروه پرورش ماهیان دریایی شیلات استان مطرح کرد؛

ظرفیت 113 هزار تنی هرمزگان برای پرورش ماهی در قفس

ظرفیت 113 هزار تنی هرمزگان برای پرورش ماهی در قفس
در هرمزگان نیز پرورش ماهی در قفس از سال 1386 به صورت آزمایشی در جزیره هنگام و بندر آفتاب اجرا شد و از آن زمان تاکنون رونق فراوانی داشته به طوری که این استان توانسته عنوان قطب طلایی پرورش ماهی در قفس دریا را کسب کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ دریا ظرفیت بی نظیری به شمار می رود که خداوند این نعمت را به مردم مناطق مختلف ارزانی داشته و انسان ها در هر کجای دنیا بابهره جستن از دریا به دنبال آسایش بیشتر هستند؛ همجواری مردمان خطه جنوب با دو دریای بزرگ خلیج فارس و عمان سبب شده صید و صیادی یکی از شغل های اصلی آنها شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

ساحل نشینان هرمزگانی که پیوندی دیرینه با دریا دارند؛ با تلفیقی از روش های صنعتی و سنتی به دنبال رونق کار و رزق و روزی خود هستند و هر روش نوینی که آسیبی به اکوسیستم دریا وارد نسازد را با دل و جان می پذیرند و حتی پیشرو در آن زمینه نیز می شوند.

,

همان گونه که در گذشته صنعت شیلات و آبزیان در هرمزگان رونق داشته و راهی برای کسب درآمد مردمان نجیب استان بوده اکنون نیز هرمزگان با دارا بودن بیش از 31 هزار صیاد و 22 بندر صیادی نقش مهمی در تولید محصولات شیلاتی کشور دارد.

,

پرورش ماهی در قفس یکی از صنعت ها سود آور بوده که باعث ایجاد اشتغال نیز می شود و در جهان بیش از 50 سال سابقه دارد، کشورهای مالزی، نروژ و چین پیشرو در این صنعت هستند و در کشور ایران سال 1361 طرح آزمایشی آن از سد«دز» خوزستان آغاز و چرخه تولید آن سال 1364 به حرکت در آمد.

,

در هرمزگان نیز پرورش ماهی در قفس از سال 1386 به صورت آزمایشی در جزیره هنگام و بندر آفتاب اجرا شد و از آن زمان تاکنون رونق فراوانی داشته به طوری که توانسته عنوان قطب طلایی پرورش ماهی در قفس دریا را کسب کند.

,

وجود 53 قفس پرورش ماهی در استان

, وجود 53 قفس پرورش ماهی در استان,

 قرار گرفتن قفس ها در دریا طعم و مزه ماهی را تغییر نمی دهد و این امر سبب بازار پسندی محصول آن می شود و برای استان هایی مانند هرمزگان که از ظرفیت دریا برخوردار است صرفه اقتصادی نیز دارد زیرا تنها هزینه لازم برای پرورش ماهی در قفس هزینه ساخت و ساز بوده و هزینه های جانبی مانند آب و برق نیاز ندارد.

,

استان هرمزگان دارای چهار شرکت بزرگ پرورش ماهی در قفس بوده که سالانه چهار هزار و 500 تن ماهی پرورشی در دریا تولید می کند که این رقم 50 درصد تولید ماهی پرورشی کل کشور را شامل می شود.

,

53 قفس ماهی در شهرستان های جاسک، سیریک، قشم، بوموسی و بندرلنگه قرار دارد که بزرگترین مجتمع پرورش ماهی دریایی خاورمیانه در بندرلنگه به بهره برداری رسیده است.

,

ماهی های تولید شده در قفس هرمزگان علاوه بر تامین نیاز هرمزگان به سایر استان ها مانند تهران، شیراز و اصفهان ارسال می شود و کشورهای چین، تایلند، ویتنام، تایلند، فرانسه، ترکیه، ایتالیا، امارات و عمان نیز از مشتریان این ماهی ها هستند.

,

هرمزگان پیشتاز تولید ماهی در دریا است

, هرمزگان پیشتاز تولید ماهی در دریا است,

به گفته رئیس گروه پرورش ماهیان دریایی شیلات استان، هرمزگان در عرصه ی پرورش ماهی در دریا توانسته گام های خوبی را بردارد به طوری که در حال حاضر در جنوب کشور، این استان پیشتاز تولید ماهی در دریا است.

,

وی با اشاره به اینکه استان هرمزگان توانسته با کشورهای پیشرو این صنعت همگام عمل کند، عنوان کرد: ظرفیت بالای تولید به علت وسعت دریاها، عدم نیاز به هوادهی، کاهش هزینه های تامین و نگهداری، شرایط مناسب پرورشی و وجود گونه های مناسب که طیف وسیعی از غذای مردم را تشکیل می دهنداز علل موفقیت استان در زمینه پرورش ماهی در قفس است.

,

قائینی با بیان اینکه در حال حاضر 113 هزار و 200 تن ظرفیت پرورش ماهی در دریای استان است، گفت: تا کنون با همت و پیگیری های شیلات هرمزگان در جذب سرمایه گذار برای بالغ بر 74 هزارو 100 تن از این میزان مجوز صادر شده است.

,

این در حالی است که در برنامه ششم توسعه کشور نیز بر افزایش پرورش ماهی در قفس تاکید شده است و بر اساس این برنامه باید ظرفیت تولید در هرمزگان به 123 هزار تن برسد.

,

هرمزگان توان افزایش تولید ماهی در قفس را دارد

, هرمزگان توان افزایش تولید ماهی در قفس را دارد,

محسن یکتاپور، مدیرکل شیلات هرمزگان با اشاره به افزایش فشار به ذخایر آبزیان خلیج‌فارس در سال‌های اخیر تاکید می‌کند: راهبرد جدی سازمان شیلات ایران برای مرتفع‌سازی این مشکل، توسعه سریع طرح‌های پرورش ماهی در قفس، دستیابی به تولید انبوه ماهیان با ارزش دریایی و جلوگیری از صید غیرمجاز است.

,

وی با تاکید بر اینکه هرمزگان توان افزایش تولید ماهی در قفس را دارد، خاطر نشان کرد: پرورش ماهی در دریا، راهی برای ارتقای اشتغال زایی، افزایش تولید، افزایش تولید پروتئین دریایی و راهی برای بازسازی ذخایر آبزیان خلیج‌ فارس است.

,

گفتنی است در سال های اخیر کشتی های چینی در آبهای جنوب کشور باعث کاهش چشمگیر آبزیان در دریای خلیج فارس که رونق پرورش ماهی در قفس شاید بتواند بخشی از خسارت های ناشی از کشتی های ترال را جبران سازد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه